Vissa grönsaker är nyttigare tillagade
Lite värme kan få fram både smaker och näringsämnen i en mängd grönsaker, medan stekning kan minska näringen. Foto: Jacqueline Macou


Att äta mer grönsaker i olika former är en bra idé. Oavsett om du föredrar dem råa eller tillagade så är de en utmärkt källa till vitaminer, mineraler, fibrer och andra hälsosamma näringsämnen.

Ibland kan det dock göra skillnad om man tillagar dem, och ett näringsrikt livsmedel kan då bli en riktig supergrönsak. I vissa fall kan värme aktivera antioxidanter så att de blir mer lättillgängliga för kroppen. Värmen kan ibland också bryta ner cellväggarna så att näringsämnena blir lättare att smälta och absorbera.

För att få ut det mesta av din kost och få så många hälsosamma näringsämnen som möjligt är här några grönsaker som ger mer näring när de är tillagade.

Spenat

När spenaten tillagas görs betydligt mer järn och kalcium tillgängligt. Anledningen är att oxalsyra blockerar de här näringsämnena från att tas upp i kroppen, men under hög temperatur bryts oxalsyran ner.

Champinjoner

Många näringsämnen i champinjoner, som kalium, niacin, zink och magnesium tas upp i dubbel mängd efter tillagning.

Tillaga gärna champinjonerna för bättre näringstillgänglighet. Foto: Aurelie Luylier

Morötter

Karotenoider är en kraftfull antioxidant som finns i morötter. Forskning visar att näringsmängden ökar med upp till 14 procent vid kokning eller ångning tills de mjuknat. När man däremot steker morötter så minskar tillgängligheten av karotenoiderna.

Sparris

Ett flertal studier har visat att näringen i sparris ökar vid tillagning. Antioxidanter och ytterligare sex näringsämnen kan öka med över 16 procent. En annan studie visade att man genom att koka sparrisen kunde dubblera mängden fenolsyra som kan bidra till en lägre risk för en del allvarliga kroniska sjukdomar.

Näringsvärdet hos både sparris och tomat ökar vid uppvärmning. Foto: Rita E

Tomater

Att koka tomaterna kan öka tillgängligheten av lykopen avsevärt. Lykopen är en antioxidant som kopplas till förbättrad hjärthälsa och minskar risk för hjärtsjukdomar och andra kroniska sjukdomar.

Broccoli och blomkål

Okokt broccoli och blomkål kan ge flera olika problem med matsmältningen, som smärta, gas och uppsvälldhet. När man kokar dessa blir de mer lättsmälta, samtidigt som enzymer aktiveras, vilka ökar mängderna av vissa ämnen som är aktiva i immunförsvaret.

Tillagningsmetoderna kan variera, men att ångkoka har visat sig vara ett utmärkt sätt att öka och bibehålla näringsvärdet. Å andra sidan tenderar stekning att försämra näringsvärdet. Tiden spelar också roll, där kortare tillagningstider kopplas till bättre näringsvärde.

Devon Andre har examen i forensik från University of Windsor i Kanada och en doktorsgrad i juridik från University of Pittsburgh. Artikeln publicerades först på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.