Potatislov, höstlov och nu läslov. Syftet med skolbarnens ledighet under vecka 44 har skiftat genom åren. Epoch Times träffar Elisabet Reslegård som berättar om läsrörelsens framfart och läslovet.
Med mottot ”Ge dina barn ett språk” startades år 2000 den ideella föreningen Läsrörelsen. Elisabet Reslegård, ordförande för Läsrörelsen, berättar att en OECD-undersökning i mitten av 1990-talet visade att 25 procent av de vuxna svenskarna, och 20 procent av de unga vuxna (18–25 år), inte nådde upp till de krav på läs och skrivförmåga som krävs för att gå ut den obligatoriska skolan. Fyra av tio av de unga vuxna var arbetslösa när de var i 20-årsåldern. När också Barnbarometern 1999 visade att högläsningen hos småbarnsföräldrar minskat kraftigt grundades föreningen Läsrörelsen.
Föreningens första kampanj fick just namnet Läsrörelsen och innehöll en mängd olika landsomfattande projekt vars gemensamma nämnare var att uppmuntra till läsning. Elisabet Reslegård berättar hur en av föreningens första satsningar gjordes i samarbete med svenska McDonald’s och Munkedals pappersbruk. Projektet handlade om att stimulera barns läsande genom att låta barn och bilderböcker ingå i snabbmatskedjans barnmenyer.