Vattnets många underverk för vårt välmående
Vattnets goda psykologiska inverkan är svår att förklara
Att flyta i vatten kan få oss att stressa av. Foto: Pixabay


Utöver de fysiska fördelarna med att kroppen har tillräckligt med vätska så har vatten en psykologisk inverkan som är svår att förklara.

Vatten täcker cirka 70 procent av jordens yta. Isak Dinesen, författare till "Out of Africa", sade en gång, "botemedlet för allt är saltvatten: svett, tårar, havet".

Vatten, söt- eller saltvatten, kan vara hälsosamt för både sinnet och kroppen. Utöver de mer välkända fysiska fördelarna med att ha tillräckligt med vätska, som till exempel friskare hud, starkare immunförsvar, förbättrad tarmhälsa, mer regelbundna tarmrörelser och ökad energi, finns det de mentala fördelarna som omfattar att kunna tänka snabbare, koncentrera sig bättre och uppleva större klarhet och kreativitet.

Hjärnan består till 75 procent av vatten och en del forskning tyder på att när vi har tillräckligt med vätska kan det till och med förbättra minnet.

Omfamnande behandling

Att faktiskt vara i vatten eller att vara nära vattendrag kan också vara till hjälp för vår kropp och vårt sinne. Simning kan hjälpa till att förbränna mer kalorier än promenader. Vattenövningar har använts som en psykiskt hälsosam teknik och för att behandla depression. Forskning har visat att det att vara nära, i, på eller under vatten kan ge fördelar som lägre stress och ångest, en ökad känsla av välbefinnande och lycka, liksom lägre hjärt- och andningsfrekvens. Vissa människor kan ha längre och grundligare träningspass i vatten, eftersom vattnet hjälper till att skydda värkande leder och ger flytkraft och svalka.

Människor som bor nära havet rapporterar att de känner sig mindre stressade och känner att de upplever bättre hälsa än de som inte bor nära vatten.

Vattenterapi används som en del av behandlingsplanen för posttraumatisk stress, missbruk och ångeststörningar. Vissa säger att närhet till vatten ökar kreativiteten och kan förbättra kvaliteten på kommunikationen. En nyligen genomförd studie med folkräkningsdata i Storbritannien visade att människor som bor nära havet rapporterar att de känner sig mindre stressade och känner att de upplever bättre hälsa än de som inte bor nära vatten.

Studien redogjorde även för andra faktorer, inklusive ålder, kön, socioekonomiska förluster och grönområden.

Foto: Eva Sagerfors/Epoch Times

Upplevelse av stillhet

Vi är alla bekanta med känslan av att vara nära vatten. Det är förmodligen därför resebroschyrer nästan alltid innehåller vyer av stränder, floder, sjöar eller pooler. Anledningen till att närhet till vatten får oss att må bättre är fortfarande ett mysterium, säger Mathew White, miljöpsykolog vid University of Exeter. White och andra forskare har genomfört omfattande studier om sambandet mellan vatten och vårt mentala tillstånd. White och marinbiologen Wallace J Nichols har en teori om varför vatten har lugnande egenskaper för människor och vissa djur.

I sin bok "Blue Mind" säger Nichols att vatten kan föra människor till ett lugnare, mer meditativt tillstånd och ta en paus från den teknologiska, hektiska rytmen i det moderna livet. White instämmer: Människor upplever en rad känslor vid havet, med många som berättar hur vatten, väder och ljud interagerar för att forma en allomfattande känsla av mentalt lugn.

Människor som tar sig tid till floating, det vill säga som kopplar av i pooler med lugnt vatten, registrerar ofta en förändring från mer aktiva hjärnvågor till thetahjärnvågor. Utöver avkoppling krediteras dessa långsammare vågor med att släppa loss ett flöde av kreativa idéer. Det meditativa tillståndet som orsakas av lugn i samband med vatten kan också engagera hjärnans nätverk till standardläge, vilket i huvudsak får dig att dagdrömma på ett sätt som du inte skulle göra om du var mer fokuserad på en viss uppgift.

Att låta hjärnan vandra, utan stimulans, är känt för att förbättra förmågan till problemlösning. Att lösa problem i avslappnat tillstånd kan vara porten till "lugn".

Vågor av ljud

Forskning visar att även om vi inte har möjlighet att vara nära vattendrag så kan själva ljudet av vatten också ha en lugnande effekt. Studier drog slutsatsen att detta beror på hur våra hjärnor tolkar ljud och hur vi förknippar ljudet med bilder i hjärnan. Våra hjärnor bearbetar ljud som antingen hotande eller icke-hotande. Enligt den här hypotesen tolkar vi vatten som icke-hotande. Våra hjärnor förknippar också ljudet av vatten med lugnande bilder som lagras i våra minnen, från personliga upplevelser eller bilder vi har sett i tryck eller från media.

Våra hjärnor bearbetar ljud som antingen hotande eller icke-hotande.

Ljudet av vatten kan hjälpa oss att sova. Icke-hotande ljud, särskilt när det är relativt högt, kan dränka de ljud som annars skulle kunna öka de röda flaggorna i hjärnans hotaktiva vaksamhetssystem.

– Att ha en maskerad form av ljud kan också hjälpa till att blockera andra ljud som du inte har kontroll över, till exempel hög musik eller trafik. Det långsamma vågljudet av vatten är ljudet av icke-hot, och det är därför det fungerar för att lugna människor, säger Orfeu Buxton, docent i beteendemedicin vid Pennsylvania State University, till Live Science.

– Det är som om det säger ”oroa dig inte, oroa dig inte, oroa dig inte”. Jag tycker att appar med vattenljud är underbara för att kunna ringa upp dessa ljud och de kan hjälpa människor att sova, säger Buxton.

Det är viktigt att komma ihåg vattnets lugnande effekt på sinnet och kroppens välbefinnande. Om en strand eller ett vattendrag inte finns tillgängligt kan även duschen vara till hjälp. Vi kanske aldrig får veta varför vatten lugnar oss, men det gör det.

Som oceanografen Jacques Cousteau en gång kommenterade: ”Vattnet kastar sin förtrollning, håller en i sitt förunderliga grepp för alltid”.

Nancy Berkoff är dietist, livsmedelstekniker och professionell finsmakare. Hon arbetar inom hälsovård, som matkonsult och matskribent.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.