7 sätt att minska din stress
Håll dig klartänkt med hjälp av olika metoder som får dig att slappna av
Att vistas ute i naturen är mycket avstressande visar en mängd forskning. Foto: Tamara Garcevic


Det är bara att inse, stress finns överallt och inte på ett positivt sätt. Vi lever i en stressig tid med viruspandemi, ekonomiska bekymmer, och oro över hur man ska kunna hålla sig själv och sina nära och kära säkra.

Samtidigt gör vår moderna livsstil det svårt för oss att sakta ner och hoppa av ekorrhjulet. Resultatet blir att miljontals människor lider av symtom och ohälsa kopplat till stress, såsom sömnlöshet, matsmältningsproblem, ångest, depression, huvudvärk, hjärtsjukdomar och högt blodtryck, bara för att nämna några.

Lyckas man klämma in någon avstressande aktivitet, om så bara en enda, så är förtjänsterna stora när det gäller att förbättra den fysiska och psykiska hälsan.

Att ständigt leva under stress känns inget vidare, och att hämma sitt immunförsvar när man behöver det som mest är ingen bra idé. Dessutom påverkar stress din livskvalitet.

Hur man på bästa sätt kan minska sin stress skiljer sig från person till person. Dessutom kan man känna sig ännu mer stressad om man måste hitta tid för avstressande aktiviteter när man redan har fullt upp och känner att tiden inte räcker till. Men lyckas man klämma in någon avstressande aktivitet, om så bara en enda, så är förtjänsterna stora när det gäller att förbättra den fysiska och psykiska hälsan. Här följer några förslag på hur du kan hantera din stress:

1. Börja dagen med meditation

Det kan vara så enkelt som att medvetet andas i fem minuter innan du kliver ur sängen. Andas bara normalt och uppmärksamma varje inandning och utandning. Att vila genom att lugnt tänka på sin favoritplats kan vara minst lika avkopplande. Föreställ dig bara alla detaljer från den platsen.Var noga med att engagera alla dina sinnen i din visualisering; din hjärna kan faktiskt inte avgöra om du bara visualiserar eller verkligen befinner dig på den platsen.

Att börja morgonen med meditation kan ge lugn och harmoni under resten av dagen, men även en kort meditation på bara några minuter, då man fokuserar på sin andning kan ha en positiv effekt. Foto: Andrea Piacquadio

2. Rör på dig

Lite motion får dig att må bra och skickar lugnande endorfiner till hjärnan. Rörelser hjälper också till att lindra muskelspänningar och rensar sinnet.

3. Gå på massage

Investera i dig själv och boka en massagebehandling. Massagen får dig att koppla av och hjälper till att mjuka upp spända och ömma muskler. Det är en tid som är helt fokuserad på ditt eget välbefinnande. Vill du inte ha närkontakt just nu, kan du istället gör övningar hemma som stretchar ut dina spända muskler. Det hjälper dem att slappna av, lindrar spänningar och får dig att må bra.

4. Skriv av dig stressen

Att skriva dagbok innebär att du får ner alla dina tankar och känslor som stressar upp dig på papper. Genom att skriva ner dessa saker, blir det ofta lättare att släppa dem. Dagboken dömer dig inte. Den är ofiltrerad och hjälper dig att få klarhet i de frågor som upptar ditt sinne, vilket ofta leder till lösningar.

5. Håll dig borta från stress

För att undvika att bli helt utbränd på grund av stress behöver du komma borta från din stressiga vardag när tillfälle ges. Om du har möjlighet, ta ledigt en eller två dagar och gör något som du tycker om. Stäng av alla elektroniska apparater en dag i veckan. Alla e-postmeddelanden, sms och tweets kommer att finnas kvar nästa dag. Avsätt en timme eller två så ofta du kan för att i lugn och ro läsa en bok eller lyssna på musik.

Att ge sig av hemifrån för att spendera tid utomhus i naturen kan vara som en meditation för sinnet som hjälper till att minska vardagens stress. Foto: Daniel Mingook Kim

6. Gå ut

Flera forskningsstudier visar att genom att tillbringa tid utomhus i en naturlig miljö kan man minska stress, sänka blodtryck och kortisolnivåer samt förbättra immuniteten. Ta dig till ett skogsområde eller en park i närheten och njut av omgivningen, ljuden och dofterna.

7. Gå på akupunktur

Många människor tror att akupunktur bara handlar om att behandla smärta. Forskning har emellertid visat att akupunktur aktiverar må-bra endorfiner i hjärnan, som ger en känsla av lugn och välbefinnande i timmar upp till flera dagar efter en behandling. Forskning har också visat att akupunktur kan stärka immunförsvaret och minska inflammation.  Dessutom kan akupunktören skriva ut örtmedicin och/eller rekommendera ett kostprogram som kan bidra till att jämna ut dina känslor och mildra eventuella stressrelaterade symtom.

Stressrelaterade hälsotillstånd har blivit en epidemi, men så behöver det inte vara. Att våga erkänna att stressen påverkar din hälsa är det första steget för att kunna bryta detta mönster. Därefter behöver du göra en upp en plan och se till att du följer den för att kunna minska din stress. Du kommer att må bättre, ditt liv kommer att kännas lite lättare, och din kropp kommer att tacka dig.

Lynn Jaffee är licensierad akupunktör och författare till "Simple Steps: The Chinese Way to Better Health." Artikeln publicerades ursprungligen på AcupunctureTwinCities.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.