Fem anledningar till varför det är bra att gå ute i naturen
Många tycker om att vandra i naturen. Där får tankarna fritt spelrum, kroppen får motion och humöret blir bättre.


Att gå ute i naturen är inte bara bra för kroppen utan också för vårt humör, våra sinnen och våra relationer.

Jag är en naturvandrare. Det gör gott för både själ och hjärta att sätta på sig ryggsäcken och ge sig ut i naturen. När jag kommer ut blir kroppen lättare och tankarna börjar röra sig fritt, särskilt om jag går ensam.

Enligt forskningen är upplevelsen av att vandra unik och har fördelar som man inte kan få med bara vanlig träning. Det syresätter hjärtat, skärper sinnena, ger ett lugn i kroppen, utvecklar kreativiteten och kan till och med förbättra relationer. Och har du turen att råka bo på en plats där det är nära till skogen och har möjlighet att ströva fram bland träden är det ännu bättre. Det finns nämligen bevis som tyder på att det kan vara extra fördelaktigt att vara bland träd. Kanske beror det på en del organiska föreningar som träden utstrålar som förbättrar vårt humör och det psykiska välbefinnandet i allmänhet.

Att vandra ute i naturen är så värdefullt för hälsa och välbefinnande att en del läkare har börjat föreskriva det som komplement till andra behandlingar. En forskargrupp uttryckte det så här i American Journal of Lifestyle Medicine: ”Den synergistiska effekten av fysisk aktivitet och tid i naturen gör naturpromenader till en perfekt aktivitet för att förbättra det allmänna hälsotillståndet och välbefinnandet”.

Att ta en promenad i naturen är glädje och frihet. Foto: Rolanas Valionis

Så här säger vetenskapen om fördelarna med naturpromenader

1. Att vandra i naturen skärper dina sinnen

Som professionell författare är det ibland svårt att rättfärdiga tiden det tar att gå ut och promenera mitt på arbetsdagen. Men forskning tyder på att vandring inte bara känns bra utan det kan också hålla hjärnan i toppform.

All träning är bra. Oavsett om du använder en cross-trainer, motionscykel eller löpband så kan ökningen av hjärtfrekvensen och lungkapaciteten få dig att känna dig yngre och starkare. Träning hjälper också hjärnan genom att den får extra syre.

Men naturpromenader innehåller något som de flesta andra träningsformer saknar, nämligen stigar eller kanske obanad terräng. Man måste alltså navigera i en omgivning som inte är förutsägbar. Det kan vara halt och lerigt, ojämn terräng, stenar och rötter, hängande grenar, markeringar att följa och vilda djur som plötsligt dyker upp. Allt man stöter på kräver små eller stora justeringar av fot- och kroppsrörelser vilket är bra för hjärnan. 

Som Daniel Levitin, förklarar i sin bok Successful Aging: Vandring tränar de delar av hjärnan, retrosplenial hjärnbark och hippocampus, som hjälper minnet och att navigera i livet

2. Att vandra i naturen kan göra dig lugn och på gott humör

Träning i allmänhet kan vara bra mot stress. Men det som skiljer naturpromenader från andra träningsformer är att det görs utomhus i naturlig miljö. Det finns andra fysiska aktiviteter som görs ute i naturen, till exempel forsränning och längre vandringsexpeditioner, men de kräver oftast mer tid och planering än en enkel promenad och är därför inte lika tillgängligt för alla. Man kan gå ut och promenera nästan var som helst – i en stadspark eller offentlig trädgård eller följa en liten stig i skogen eller i bergen –  det ger dig den dos av natur som du behöver för att må bra.

Forskarna är ganska klara över fördelarna med att träna/promenera ute i naturen. Studier har visat att jämfört med en promenad i stadsmiljö eller utefter en väg, så hjälper de naturliga miljöerna oss att återhämta oss från ”uppmärksamhets-överlastning”, en mental utmattning som vi får av att leva och arbeta i en värld där datorer och smarta telefoner ständigt distraherar oss.

Att vara ute i naturen är också lugnande, och studier har funnit att människor som tillbringar tid i naturen är mindre oroliga och lider mindre av grubblerier och ältande av saker, vilket skulle kunna skydda mot depression.

Även om det inte är helt klarlagt varför naturen är så vederkvickande för vårt psyke, så har forskaren Craig Anderson, med flera, funnit att det att vara ute i naturen tar fram en känsla av vördnad hos oss. Ett tillstånd av förundran samtidigt som vi har en känsla av litenhet i närvaron av något som är så mycket större än oss själva. Vördnad är en mäktig känsla som ger många bra effekter, däribland att förbättra din sinnesstämning och göra dig mer generös och respektfull.

En promenad i skogen kan ge oss en känsla av vördnad. Foto: S. Hermann & F. Richter

3. Att vandra i naturen är bra för dina relationer

Det kanske är uppenbart att promenader är bra för vår fysiska och emotionella hälsa. Men det kommer fler och fler bevis för att det även är bra för våra relationer.

En anledning är att många gillar att gå tillsammans med andra, och att träna med andra kan ge en speciell känsla av sammanhållning och även en känsla av trygghet. När en av mina vänner nyligen ramlade på en bergsstig och skadade vristen, var hon säkert glad över att ha sällskap och kunde få hjälp att ta sig nerför berget. Men även i mindre otrevliga omständigheter kan det att gå tillsammans vara ett jättebra sätt att få bättre kontakt med varandra, i en miljö fri från andra distraktioner.

I en studie fick mödrar och döttrar promenera 20 minuter i ett arboretum (botanisk trädgård med olika träd) och 20 minuter i ett köpcentrum. Studien visade att jämfört med promenaden i köpcentret visade båda större uppmärksamhet efter naturpromenaden, och förbättrade interaktionen sinsemellan vid en kognitiv uppgift. Specifikt visade båda positiva känslor, mer anknytning till varandra och färre negativa känslor efter promenaden i naturlig miljö. Andra forskare menar att exponering för naturen kan förbättra våra relationer genom att göra oss mer empatiska, hjälpsamma och generösa.

Vad ska vi då säga om att gå ut i naturen på egen hand? Personligen har jag ofta märkt att vandra själv hjälper mig i mina relationer. Troligen av de orsaker som nämns ovan – det minskar min stress, återställer min förbrukade uppmärksamhet och fyller mig med vördnad Och när jag mår bra så påverkar det mina interaktioner med andra när jag kommer tillbaka efter promenaden.

För dem som ägnar mycket tid till att vårda och ta hand om andra kan det göra underverk att släppa ansvaret en stund och ge sig ut i naturen. När allt kommer omkring går det inte att undgå att väcka livsandarna när du tar en paus och går ut i naturen, vilket gör dig mer emotionellt mottaglig för andra efteråt.

4. Att vandra i naturen är bra för kreativiteten

Jag är säker på att jag inte är ensam om att ha upptäckt att tankarna vandrar fritt i kreativa riktningar när jag promenerar i naturen. Faktum är att jag har skrivit många sånger när jag gått på en stig, lyriska idéer bubblar upp från någon omedveten plats när jag inte avsiktligt går och tänker på något.

Även om man ofta har läst om filosofer eller artister som hittat sin kreativa inspiration i naturens rymd, så har forskningen bara börjat dokumentera kopplingarna mellan kreativitet och att vara i naturen. David Strayer, och hans kollegor testade unga vuxna i ett Outward Bound-program (förening som har kurser i friluftsliv) före och efter tre dagars vandring i vildmarken. Efter vildmarksupplevelsen visade de ett ökat kreativt tänkande och bättre problemlösningsförmåga. Andra studier har också visat att det finns kopplingar mellan kreativt tänkande och naturupplevelser, även om de inte fokuserat specifikt på naturvandring.

Några forskare tror att det som förbättrar kreativiteten har att göra med hur en naturlig inramning tillåter oss slappna av och låta tankarna vandra i egna banor, så att vi kan ta till oss nya idéer. Andra tror att naturens rymd och oförutsägbarhet förbättrar kreativiteten på något sätt. Oavsett vilket, om kreativiteten ökar av att vara ute i naturen – vilket i sin tur är knutet till vårt välmående – så kanske kreativa personer borde tillbringa lite mer tid ute i naturen.

5. Att vandra i naturen skapar en positiv relation till naturen

Förutom att man mår bra av att gå i naturen kan det också vara till nytta för världen omkring oss. Om vi blir mer uthålliga och orkar gå lite längre sträckor så kan vi minska på bilåkandet och därmed minska på koldioxiden och vårt klimatavtryck.

Förutom det kan kan vistelsen i naturen gynna vår planet indirekt genom att vi känner en större samhörighet med naturen. En positiv relation till naturen gör oss mer medvetna och engagerade i att ta vara på och bevara den. Åtminstone en studie visar att om man har en personlig relation till naturen är det troligare att vi vill skydda den. Så naturupplevelser – som skogspromenader – är bra för både människan och planeten. 

Slutsats

Allt tyder på att gå och röra sig i naturen är ett av de bästa sätten att hålla igång kroppen. De här punkterna har hjälpt mig att återigen börja promenera regelbundet. Istället för att tillbringa hela dagen framför datorn tar jag mig tid att gå ut även om det bara blir en kvart. Och jag märker definitivt förbättringar i humör, kreativitet och relationer. Och jag känner även en växande känsla av samhörighet med naturen omkring mig.

Så ta med en vattenflaska, kanske något att äta, och om du vill en vän, och bege dig ut. Du kommer inte att ångra dig. 

Jill Suttie, Psy.D är Greater Goods redaktör för bokrecensioner. Artikeln publicerades först av tidningen Greater Good online.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.