loading

En bild från en föreställning av Shen Yun Performing Arts 2009. Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts
En bild från en föreställning av Shen Yun Performing Arts 2009. Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts
Shen Yun

Varför är Kina rädd för Shen Yun

Cathy He

Shen Yun Performing Arts har blivit van vid att hantera den kinesiska kommunistregimens försök att stoppa deras föreställningar. Under de 13 år som gått sedan starten har den kinesiska regimen använt många olika taktiker. Bland annat har de utövat påtryckningar på teatrar och arenor för att de inte ska teckna avtal med Shen Yun, de har saboterat turnébussar och stört på internet – allt för att motarbeta Shen Yun överallt.

Men varför gör de sig sådant besvär bara för att hindra att en klassisk dansföreställning visas?

Den här omfattande störningskampanjen har sitt ursprung i det kinesiska kommunistpartiets rädsla för vad Shen Yun presenterar på scenen, berättade Shen Yuns konferencier Leeshai Lemish i en intervju med The Epoch Times nyligen.

Shen Yun är en klassisk kinesisk dans- och musikensemble som grundades i New York 2006. Enligt hemsidan har de tagit som sitt uppdrag att återuppväcka och visa Kinas 5 000 åriga kultur genom musik och dans.

Förutom Shen Yuns nummer med traditionella danser som berättar legender från Kinas femtusenåriga historia, skildras även nutida scener som exponerar den pågående förföljelsen av den andliga kultiveringsmetoden Falun Gong.

Övningsmetoden som består av lugna stillastående rörelser och meditation lägger tonvikt på etik och moral och grundar sig på principerna sanning, medkänsla och tolerans. Metoden blev rekordsnabbt mycket populär och antalet utövare uppskattades till mellan 70 och 100 miljoner människor år 1999, då kommunistpartiet förbjöd den och inledde en brutal förföljelse.

Sedan dess har Falun Gong-utövare fängslats, satts i arbetsläger, hjärntvättats, torterats och till och med dödats. Det finns även bevis, däribland en dom av en oberoende folktribunal i juni, för att fängslade Falun Gong-utövare dött när deras organ opererats bort för att säljas på transplantationsmarknaden.

–De här berättelserna vill inte Peking att folk ska känna till, sade Lemish.

Falun Gong-utövare går i parad från Kapitolium i Washington den 18 juli 2018. Foto: Samira Bouaou/The Epoch Times

Shen Yun ses som ett hot

Lemish sade att den kinesiska regimen ser Shen Yun som ett hot på grund av att de skildrar förföljelsen av Falun Gong, ett ämne som är strikt tabu i Fastlandskina.

– Här är en grupp (Falun Gong) som de försökt tysta och få bort, men plötsligt visas deras historia på Lincoln Center och över hela världen. Mitt framför tv-ankare, politiker, affärsmän och så vidare, sade han.

Men Shen Yuns uppdrag strider mot kommunistregimens mål även på annat sätt och på annan nivå.

– Det Shen Yun gör är diametralt motsatt till det som kommunistpartiet alltid försökt göra, sade Lemish.

Efter att kommunistpartiet grundades i början av 1900-talet, ” var det första de försökte göra att förstöra traditionell kultur och ersätta den med sovjetisk marxism, ateism, leninism och slutligen maoism.”

– Med olika kampanjer, särskilt kulturrevolutionen, har partiet genomfört en process för att dra upp kinesisk kultur med rötterna, sade han.

Kommunistpartiets kadrer hänger ett plakat runt halsen på en kinesisk man. På plakatet står mannens namn och att han anklagas för att vara medlem i den ”svarta klassen”.

Kulturrevolutionen under 1960- och 1970-talet var en politisk kampanj som startades av den dåvarande ledaren Mao Zedong för att utplåna de ”Fyra gamla” (gamla idéer, gammal kultur, gamla seder, gamla vanor). En del av den traditionella kulturen betecknades som ”feudalistisk vidskepelse” och ansågs vara anti-revolutionär. Historiska platser, gamla skrifter och kulturella monument förstördes.

Nu är det flera generationer av människor som egentligen bara har en mycket vag uppfattning om vad kultur är.

Shen Yuns uppvisande av äkta traditionell kultur, en kultur som genomsyras av andlighet gör det möjligt för kineserna att återknyta till sin kultur.

Shen Yun ”Är vår verkliga kultur”

– Många i publiken säger saker som: ”när jag såg det här (Shen Yun) insåg jag att det här verkligen är vår sanna kultur, och jag kommer ihåg det från saker som mina mor-och farföräldrar har berättat. Det är fantastiskt att jag faktiskt har hittat mina verkliga rötter utanför Kina”, berättar Lemish.

Att fler människor börjar förstå den kultur som förstörts av den kinesiska regimen blir därför ett hot mot dess auktoritära kontroll. 

– Om folk upptäcker det och börjar ifrågasätta vad kommunistpartiet gör. Vad det är för kultur som förts in hit (från väst)?

Det är ett legitimitetsproblem för dem, sade Lemish.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

En bild från en föreställning av Shen Yun Performing Arts 2009. Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts
En bild från en föreställning av Shen Yun Performing Arts 2009. Med tillstånd av Shen Yun Performing Arts
Shen Yun

Varför är Kina rädd för Shen Yun

Cathy He

Shen Yun Performing Arts har blivit van vid att hantera den kinesiska kommunistregimens försök att stoppa deras föreställningar. Under de 13 år som gått sedan starten har den kinesiska regimen använt många olika taktiker. Bland annat har de utövat påtryckningar på teatrar och arenor för att de inte ska teckna avtal med Shen Yun, de har saboterat turnébussar och stört på internet – allt för att motarbeta Shen Yun överallt.

Men varför gör de sig sådant besvär bara för att hindra att en klassisk dansföreställning visas?

Den här omfattande störningskampanjen har sitt ursprung i det kinesiska kommunistpartiets rädsla för vad Shen Yun presenterar på scenen, berättade Shen Yuns konferencier Leeshai Lemish i en intervju med The Epoch Times nyligen.

Shen Yun är en klassisk kinesisk dans- och musikensemble som grundades i New York 2006. Enligt hemsidan har de tagit som sitt uppdrag att återuppväcka och visa Kinas 5 000 åriga kultur genom musik och dans.

Förutom Shen Yuns nummer med traditionella danser som berättar legender från Kinas femtusenåriga historia, skildras även nutida scener som exponerar den pågående förföljelsen av den andliga kultiveringsmetoden Falun Gong.

Övningsmetoden som består av lugna stillastående rörelser och meditation lägger tonvikt på etik och moral och grundar sig på principerna sanning, medkänsla och tolerans. Metoden blev rekordsnabbt mycket populär och antalet utövare uppskattades till mellan 70 och 100 miljoner människor år 1999, då kommunistpartiet förbjöd den och inledde en brutal förföljelse.

Sedan dess har Falun Gong-utövare fängslats, satts i arbetsläger, hjärntvättats, torterats och till och med dödats. Det finns även bevis, däribland en dom av en oberoende folktribunal i juni, för att fängslade Falun Gong-utövare dött när deras organ opererats bort för att säljas på transplantationsmarknaden.

–De här berättelserna vill inte Peking att folk ska känna till, sade Lemish.

Falun Gong-utövare går i parad från Kapitolium i Washington den 18 juli 2018. Foto: Samira Bouaou/The Epoch Times

Shen Yun ses som ett hot

Lemish sade att den kinesiska regimen ser Shen Yun som ett hot på grund av att de skildrar förföljelsen av Falun Gong, ett ämne som är strikt tabu i Fastlandskina.

– Här är en grupp (Falun Gong) som de försökt tysta och få bort, men plötsligt visas deras historia på Lincoln Center och över hela världen. Mitt framför tv-ankare, politiker, affärsmän och så vidare, sade han.

Men Shen Yuns uppdrag strider mot kommunistregimens mål även på annat sätt och på annan nivå.

– Det Shen Yun gör är diametralt motsatt till det som kommunistpartiet alltid försökt göra, sade Lemish.

Efter att kommunistpartiet grundades i början av 1900-talet, ” var det första de försökte göra att förstöra traditionell kultur och ersätta den med sovjetisk marxism, ateism, leninism och slutligen maoism.”

– Med olika kampanjer, särskilt kulturrevolutionen, har partiet genomfört en process för att dra upp kinesisk kultur med rötterna, sade han.

Kommunistpartiets kadrer hänger ett plakat runt halsen på en kinesisk man. På plakatet står mannens namn och att han anklagas för att vara medlem i den ”svarta klassen”.

Kulturrevolutionen under 1960- och 1970-talet var en politisk kampanj som startades av den dåvarande ledaren Mao Zedong för att utplåna de ”Fyra gamla” (gamla idéer, gammal kultur, gamla seder, gamla vanor). En del av den traditionella kulturen betecknades som ”feudalistisk vidskepelse” och ansågs vara anti-revolutionär. Historiska platser, gamla skrifter och kulturella monument förstördes.

Nu är det flera generationer av människor som egentligen bara har en mycket vag uppfattning om vad kultur är.

Shen Yuns uppvisande av äkta traditionell kultur, en kultur som genomsyras av andlighet gör det möjligt för kineserna att återknyta till sin kultur.

Shen Yun ”Är vår verkliga kultur”

– Många i publiken säger saker som: ”när jag såg det här (Shen Yun) insåg jag att det här verkligen är vår sanna kultur, och jag kommer ihåg det från saker som mina mor-och farföräldrar har berättat. Det är fantastiskt att jag faktiskt har hittat mina verkliga rötter utanför Kina”, berättar Lemish.

Att fler människor börjar förstå den kultur som förstörts av den kinesiska regimen blir därför ett hot mot dess auktoritära kontroll. 

– Om folk upptäcker det och börjar ifrågasätta vad kommunistpartiet gör. Vad det är för kultur som förts in hit (från väst)?

Det är ett legitimitetsproblem för dem, sade Lemish.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024