loading






Shen Yun Performing Arts uppträdde inför en fullsatt teater på Boch Theater i Boston, Massachusetts, USA den 25 januari 2019. Foto: NTD Television
Shen Yun Performing Arts uppträdde inför en fullsatt teater på Boch Theater i Boston, Massachusetts, USA den 25 januari 2019. Foto: NTD Television
Shen Yun

Kina försöker med alla medel stoppa Shen Yun

Cathy He

Shen Yun är inte en vanlig scenkonst-ensemble. Varje år står de inte bara inför utmaningen med att turnera med flera danstrupper och orkestrar till hundratals städer världen över. De måste även brottas med den kinesiska kommunistregimens försök att sabotera föreställningarna.

Sabotaget har förekommit ända sedan starten för över ett årtionde sedan, berättar Shen Yuns konferencier Leeshai Lemish, för Epoch Times.

Shen Yun Performing Arts är en klassisk kinesisk dans- och musikensemble som grundades i New York 2006. Enligt hemsidan har de tagit som sitt uppdrag att återuppväcka och visa Kinas 5 000-åriga kultur på teaterscenen.

I föreställningen förekommer nummer som visar den kinesiska regimens förföljelse av människor som följer den andliga metoden Falun Gong (Falun Dafa), som pågått i tjugo år. Under förföljelsen har utövare av metoden blivit godtyckligt fängslade, satta i arbetsläger, torterats och till och med dödats för sina organ. Även utanför Kina har den kinesiska regimen försökt demonisera metoden och undanhållit information som avslöjar förföljelsen, genom att påverka utländska kinesiska medier och infiltrera kinesiska samhällsgrupper i andra länder.

– När vi uppträdde runt om i världen märkte jag att det började dyka upp alla möjliga fenomen som man normalt inte väntar sig att ett företag som visar en musik- och dansföreställning ska råka ut för, säger Leeshai Lemish, som varit konferencier hos Shen Yun sedan starten.

Teatrar har fått brev från de kinesiska konsulaten eller ambassaderna där man krävde att de skulle stoppa föreställningarna. Kineser har setts smyga runt Shen Yuns bussar och boenden. De har övervakat Shen Yuns alla rörelser. Några gånger har de försökt störa föreställningarna elektroniskt; som exempel har de stört bakgrundsprojektionen med hjälp av en fjärrkontroll.

– Vi visste att … det fanns krafter bakom som försökte stoppa våra föreställningar, säger han.

Han började samla brev och dokumentationer och katalogisera incidenterna. Nu har han en lista med 74 försök till sabotage sedan tidigt 2007 – och antalet växer hela tiden.

Lemish säger att det ändå bara är en droppe av allt det som faktiskt sker där ute. Under turnéerna får han inofficiellt höra av personer med insiderinformation om teatrarna om kinesiska myndigheters försök att stoppa förställningarna.

Nekade föreställningar

Den kinesiska regimens försök att hindra Shen Yuns föreställningar har oftast misslyckats. Tvärtom har Shen Yun expanderat till sju turnerande danstrupper och inleder snart sin hittills största turnésäsong. Men det har funnits några fall där teatrar har fallit för trycket.

Det senaste är Royal Theatre i Madrid, som stoppade Shen Yuns förställning några veckor innan deras första uppträdande på teatern. De hänvisade till ”tekniska svårigheter”.

Emellertid avslöjade ett telefonsamtal till den kinesiska ambassaden i Madrid som gjordes av WOIPFG, (en USA-baserad idéell organisation för att undersöka förföljelsen av Falun Gong) att skälet hade hittats på efter det att ambassaden utövat påtryckningar mot teatern att stoppa föreställningen. Uppringaren, som utgav sig för att vara en högre tjänsteman i den kinesiska regimen, pratade med en man som identifierade sig själv som Lu Fan, kinesisk ambassadör i Spanien, enligt ett pressmeddelande från WOIPFG.

I en ljudinspelning av samtalet förklarar Lu Fan, hur han övertygat teaterchefen att avbryta överenskommelsen med Shen Yun genom att varna honom att teatern ”inte hade råd att förlora den kinesiska marknaden på grund av detta”.

En undersökning 2018 som en dansk radiokanal, Radio24syv, gjorde under täckmantel, avslöjade att den kinesiska ambassaden pressat Det Kongelige Teater i Köpenhamn att inte hyra ut till Shen Yun.

I tio år hade Shen Yun försökt uppträda på kungliga teatern, men hela tiden nekats med motiveringen att den artistiska nivån inte motsvarade teaterns krav. 

Enligt en e-post berättade en anställd vid operan för en annan person att de träffat den kinesiska ambassaden i augusti 2017.

Av e-postmeddelandet framgår att ”De [ambassaden] avslutade mötet genom att fråga om vi förde dialog med Shen Yun och krävde att vi inte skulle tillåta dem att hyra vår lokal”.

Thomas Fought, journalisten som undersökte saken sade i ett tal i danska parlamentet i april i år, ”att det förklarar varför det varit så svårt för Shen Yun att få tillgång till kungliga teatern i tio år”.

Efter Thomas Foughts rapport förnekade dåvarande operachefen Morten Hesseldahl och Danmarks dåvarande kulturminister Mette Bock alla anklagelser om kinesiskt inflytande och sade att de inte kände till några påtryckningar från ambassaden.

I december 2016 ställde Aksra Theatre i Bangkok, Thailand, plötsligt in föreställningen bara några dagar innan premiären. Epoch Times har fått ta del av ett brev, skickat från kinesiska ambassaden till Thailands utrikesdepartement, där den kinesiska regimen pressar den thailändska regeringen att förbjuda Shen Yun ”för att undvika att påverka det väl utvecklade förhållandet mellan Kina och Thailand”.

Några månader tidigare stoppades Shen Yuns föreställningar på KBS Hall i Seoul i Sydkorea, vilket fick den lokala arrangören att vidta rättsliga åtgärder mot arenan för att få ett domstolsbeslut. Begäran avslogs så småningom av en appellationsdomstol.

KBS Hall, en statlig arena kopplad till landets största TV-kanal, Korean Broadcasting Service, hade samarbete med Kinas statliga tv-program, China Central Television. Innan föreställningen fick arenan ett flertal brev från den kinesiska ambassaden, som Epoch Times tagit del av, med krav att man inte skulle ta emot Shen Yun.

”Kina lägger stor vikt vid samarbetet med KBS och hoppas att KBS kommer att beakta förbindelserna mellan Kina och Korea när de fattar beslut. Ge inte Shen Yun en plats att uppträda på”, kunde man läsa i brevet daterat den 22 januari 2016.

Shen Yun Performing Arts uppträdde på Suseong Artpia i Daegu, Sydkorea den 25 januari 2015. Foto: The Epoch Times

Kina utvecklar sin taktik

Att sätta press på arenor är bara ett av de sätt som den kinesiska regimen försökt motarbeta Shen Yun på. De har också använt andra taktiker riktade mot annonsörer, presumtiv publik och Shen Yun självt. Den här taktiken har med tiden utvecklats, säger Lemish.

Under de första åren skickade Kina ut statligt subventionerade artistensembler för att konkurrera ut Shen Yun. De brukade uppträda samtidigt på andra sidan gatan, uppger Shen Yuns hemsida.

När detta misslyckats gjordes flera försök att sabotera Shen Yuns turnébussar. En incident inträffade 2010 i Kanada då en busschaufför upptäckte ett snitt i ett av framdäcken. Det var gjort på ett sådant sätt att däcket inte skulle tömmas på en gång utan istället explodera under färden på motorvägen.

Enligt Lemish är både det sabotaget och andra rapporterade till polis och FBI men man har hittills inte hört något.

Teatrar och arenor har även fått brev och e-post med vimsigt och meningslöst innehåll från människor som utgivit sig för att vara fans eller Falun Dafa-utövare. Syftet var att ge ett negativt intryck av Shen Yun och Falun Dafa, enligt hemsidan.

Lemish säger att Shen Yuns webbsida och servrar har attackerats flera gånger, och tilläger att attackerna mot biljettsystemen tenderar att koncentreras inför föreställningarna på det prestigefyllda Lincoln Center i New York.

På senare tid har störningarna alltmer flyttats online.

– Det finns en mycket strategisk och samordnad insats för att förtala oss på alla möjliga sätt, särskilt i media och på nätet, säger Lemish.

Han berättar att kinesiska internettroll har försökt se till att negativ publicitet om Shen Yun rankas högre än Shen Yuns hemsida och artiklar med bra recensioner. De kallas för ”50-centsarmén” och får betalt av den kinesiska regimen för att sprida propaganda och tysta avvikande åsikter på nätet både i och utanför Kina.

Enligt Lemish pågår just nu en kampanj av 50-centarna, för att höja rankingen av negativa skriverier. Det görs genom kommentarer och länkar. Det är ett drag som passar in i den kinesiska regimens bredare kampanj för att ändra den allmänna opinionen internationellt.

–Det gör att vi får arbeta hårdare, för det vanligaste sättet för folk att upptäcka saker idag är att googla på dem eller höra om det på sociala medier, säger han.

Trots allt som motarbetar – Shen Yun låter sig inte avskräckas.

–Vi kommer inte att låta oss skrämmas. Vi har mött det här hela tiden ända från början. Det har aldrig bromsat oss, säger Lemish.

Epoch Times anser att Shen Yun Performing Arts är vår tids mest betydelsefulla kulturella händelse och har publicerat publikreaktioner sedan dansensemblens start 2006.

Shen Yun kommer till Cirkus i Stockholm den 3–6 januari 2020.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading






Shen Yun Performing Arts uppträdde inför en fullsatt teater på Boch Theater i Boston, Massachusetts, USA den 25 januari 2019. Foto: NTD Television
Shen Yun Performing Arts uppträdde inför en fullsatt teater på Boch Theater i Boston, Massachusetts, USA den 25 januari 2019. Foto: NTD Television
Shen Yun

Kina försöker med alla medel stoppa Shen Yun

Cathy He

Shen Yun är inte en vanlig scenkonst-ensemble. Varje år står de inte bara inför utmaningen med att turnera med flera danstrupper och orkestrar till hundratals städer världen över. De måste även brottas med den kinesiska kommunistregimens försök att sabotera föreställningarna.

Sabotaget har förekommit ända sedan starten för över ett årtionde sedan, berättar Shen Yuns konferencier Leeshai Lemish, för Epoch Times.

Shen Yun Performing Arts är en klassisk kinesisk dans- och musikensemble som grundades i New York 2006. Enligt hemsidan har de tagit som sitt uppdrag att återuppväcka och visa Kinas 5 000-åriga kultur på teaterscenen.

I föreställningen förekommer nummer som visar den kinesiska regimens förföljelse av människor som följer den andliga metoden Falun Gong (Falun Dafa), som pågått i tjugo år. Under förföljelsen har utövare av metoden blivit godtyckligt fängslade, satta i arbetsläger, torterats och till och med dödats för sina organ. Även utanför Kina har den kinesiska regimen försökt demonisera metoden och undanhållit information som avslöjar förföljelsen, genom att påverka utländska kinesiska medier och infiltrera kinesiska samhällsgrupper i andra länder.

– När vi uppträdde runt om i världen märkte jag att det började dyka upp alla möjliga fenomen som man normalt inte väntar sig att ett företag som visar en musik- och dansföreställning ska råka ut för, säger Leeshai Lemish, som varit konferencier hos Shen Yun sedan starten.

Teatrar har fått brev från de kinesiska konsulaten eller ambassaderna där man krävde att de skulle stoppa föreställningarna. Kineser har setts smyga runt Shen Yuns bussar och boenden. De har övervakat Shen Yuns alla rörelser. Några gånger har de försökt störa föreställningarna elektroniskt; som exempel har de stört bakgrundsprojektionen med hjälp av en fjärrkontroll.

– Vi visste att … det fanns krafter bakom som försökte stoppa våra föreställningar, säger han.

Han började samla brev och dokumentationer och katalogisera incidenterna. Nu har han en lista med 74 försök till sabotage sedan tidigt 2007 – och antalet växer hela tiden.

Lemish säger att det ändå bara är en droppe av allt det som faktiskt sker där ute. Under turnéerna får han inofficiellt höra av personer med insiderinformation om teatrarna om kinesiska myndigheters försök att stoppa förställningarna.

Nekade föreställningar

Den kinesiska regimens försök att hindra Shen Yuns föreställningar har oftast misslyckats. Tvärtom har Shen Yun expanderat till sju turnerande danstrupper och inleder snart sin hittills största turnésäsong. Men det har funnits några fall där teatrar har fallit för trycket.

Det senaste är Royal Theatre i Madrid, som stoppade Shen Yuns förställning några veckor innan deras första uppträdande på teatern. De hänvisade till ”tekniska svårigheter”.

Emellertid avslöjade ett telefonsamtal till den kinesiska ambassaden i Madrid som gjordes av WOIPFG, (en USA-baserad idéell organisation för att undersöka förföljelsen av Falun Gong) att skälet hade hittats på efter det att ambassaden utövat påtryckningar mot teatern att stoppa föreställningen. Uppringaren, som utgav sig för att vara en högre tjänsteman i den kinesiska regimen, pratade med en man som identifierade sig själv som Lu Fan, kinesisk ambassadör i Spanien, enligt ett pressmeddelande från WOIPFG.

I en ljudinspelning av samtalet förklarar Lu Fan, hur han övertygat teaterchefen att avbryta överenskommelsen med Shen Yun genom att varna honom att teatern ”inte hade råd att förlora den kinesiska marknaden på grund av detta”.

En undersökning 2018 som en dansk radiokanal, Radio24syv, gjorde under täckmantel, avslöjade att den kinesiska ambassaden pressat Det Kongelige Teater i Köpenhamn att inte hyra ut till Shen Yun.

I tio år hade Shen Yun försökt uppträda på kungliga teatern, men hela tiden nekats med motiveringen att den artistiska nivån inte motsvarade teaterns krav. 

Enligt en e-post berättade en anställd vid operan för en annan person att de träffat den kinesiska ambassaden i augusti 2017.

Av e-postmeddelandet framgår att ”De [ambassaden] avslutade mötet genom att fråga om vi förde dialog med Shen Yun och krävde att vi inte skulle tillåta dem att hyra vår lokal”.

Thomas Fought, journalisten som undersökte saken sade i ett tal i danska parlamentet i april i år, ”att det förklarar varför det varit så svårt för Shen Yun att få tillgång till kungliga teatern i tio år”.

Efter Thomas Foughts rapport förnekade dåvarande operachefen Morten Hesseldahl och Danmarks dåvarande kulturminister Mette Bock alla anklagelser om kinesiskt inflytande och sade att de inte kände till några påtryckningar från ambassaden.

I december 2016 ställde Aksra Theatre i Bangkok, Thailand, plötsligt in föreställningen bara några dagar innan premiären. Epoch Times har fått ta del av ett brev, skickat från kinesiska ambassaden till Thailands utrikesdepartement, där den kinesiska regimen pressar den thailändska regeringen att förbjuda Shen Yun ”för att undvika att påverka det väl utvecklade förhållandet mellan Kina och Thailand”.

Några månader tidigare stoppades Shen Yuns föreställningar på KBS Hall i Seoul i Sydkorea, vilket fick den lokala arrangören att vidta rättsliga åtgärder mot arenan för att få ett domstolsbeslut. Begäran avslogs så småningom av en appellationsdomstol.

KBS Hall, en statlig arena kopplad till landets största TV-kanal, Korean Broadcasting Service, hade samarbete med Kinas statliga tv-program, China Central Television. Innan föreställningen fick arenan ett flertal brev från den kinesiska ambassaden, som Epoch Times tagit del av, med krav att man inte skulle ta emot Shen Yun.

”Kina lägger stor vikt vid samarbetet med KBS och hoppas att KBS kommer att beakta förbindelserna mellan Kina och Korea när de fattar beslut. Ge inte Shen Yun en plats att uppträda på”, kunde man läsa i brevet daterat den 22 januari 2016.

Shen Yun Performing Arts uppträdde på Suseong Artpia i Daegu, Sydkorea den 25 januari 2015. Foto: The Epoch Times

Kina utvecklar sin taktik

Att sätta press på arenor är bara ett av de sätt som den kinesiska regimen försökt motarbeta Shen Yun på. De har också använt andra taktiker riktade mot annonsörer, presumtiv publik och Shen Yun självt. Den här taktiken har med tiden utvecklats, säger Lemish.

Under de första åren skickade Kina ut statligt subventionerade artistensembler för att konkurrera ut Shen Yun. De brukade uppträda samtidigt på andra sidan gatan, uppger Shen Yuns hemsida.

När detta misslyckats gjordes flera försök att sabotera Shen Yuns turnébussar. En incident inträffade 2010 i Kanada då en busschaufför upptäckte ett snitt i ett av framdäcken. Det var gjort på ett sådant sätt att däcket inte skulle tömmas på en gång utan istället explodera under färden på motorvägen.

Enligt Lemish är både det sabotaget och andra rapporterade till polis och FBI men man har hittills inte hört något.

Teatrar och arenor har även fått brev och e-post med vimsigt och meningslöst innehåll från människor som utgivit sig för att vara fans eller Falun Dafa-utövare. Syftet var att ge ett negativt intryck av Shen Yun och Falun Dafa, enligt hemsidan.

Lemish säger att Shen Yuns webbsida och servrar har attackerats flera gånger, och tilläger att attackerna mot biljettsystemen tenderar att koncentreras inför föreställningarna på det prestigefyllda Lincoln Center i New York.

På senare tid har störningarna alltmer flyttats online.

– Det finns en mycket strategisk och samordnad insats för att förtala oss på alla möjliga sätt, särskilt i media och på nätet, säger Lemish.

Han berättar att kinesiska internettroll har försökt se till att negativ publicitet om Shen Yun rankas högre än Shen Yuns hemsida och artiklar med bra recensioner. De kallas för ”50-centsarmén” och får betalt av den kinesiska regimen för att sprida propaganda och tysta avvikande åsikter på nätet både i och utanför Kina.

Enligt Lemish pågår just nu en kampanj av 50-centarna, för att höja rankingen av negativa skriverier. Det görs genom kommentarer och länkar. Det är ett drag som passar in i den kinesiska regimens bredare kampanj för att ändra den allmänna opinionen internationellt.

–Det gör att vi får arbeta hårdare, för det vanligaste sättet för folk att upptäcka saker idag är att googla på dem eller höra om det på sociala medier, säger han.

Trots allt som motarbetar – Shen Yun låter sig inte avskräckas.

–Vi kommer inte att låta oss skrämmas. Vi har mött det här hela tiden ända från början. Det har aldrig bromsat oss, säger Lemish.

Epoch Times anser att Shen Yun Performing Arts är vår tids mest betydelsefulla kulturella händelse och har publicerat publikreaktioner sedan dansensemblens start 2006.

Shen Yun kommer till Cirkus i Stockholm den 3–6 januari 2020.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024