loading



Det är tydligt att utmaningarna med centralisering och globalisering av regelverk är stora, då de rättsliga traditionerna skiljer sig alltför mycket åt i olika länder. Foto: Sofia Drevemo
Det är tydligt att utmaningarna med centralisering och globalisering av regelverk är stora, då de rättsliga traditionerna skiljer sig alltför mycket åt i olika länder. Foto: Sofia Drevemo
Opinion

Vad händer när EU-regelverken står i konflikt med varandra?

Niklas Svensson

Som medlem i EU måste Sverige följa de regelverk som EU fattar beslut om. På senare tid har konflikter mellan dessa olika regelverk börjat visa sig och tillsynsmyndigheterna ställer varandra mot väggen. Håller vi på att måla in oss i ett hörn och hur förhåller sig den svenska rättsstatens suveränitet till dessa större regelverk i vardagen?

I veckan presenterade Europeiska Bankmyndigheten, eller EBA, en så kallad opinion rörande tillämpningen av penningtvättsregelverket i EU:s medlemsländer. Denna gång handlade det om fenomenet ”de-risking”, som kort sammanfattat innebär att banker och finansiella institut nekar fysiska eller juridiska personer att bli kund hos sig eller avslutar affärsförbindelser med befintliga kunder i de fall där man bedömt att risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism är för hög.

EBA genomförde under åren 2020–2021 en storskalig undersökning där man samlade in information om de-risking från medlemsländernas tillsynsmyndigheter och andra sakägare. I denna undersökning fann EBA att de-risking är vanligt förekommande i alla medlemsländerna och har stark påverkan både på privatkunder och kunder som är finansiella aktörer, såsom betaltjänstleverantörer och korrespondentbanker. Som exempel nämndes bland annat asylsökande från högrisk- tredjeländer och ideella välgörenhetsorganisationer. EBA menar att förekomsten av de-risking påverkar ekonomin negativt och motverkar EU:s mål om finansiell inkludering. Man påpekade även att trots att de-risking kan vara ett verktyg för att hantera de största riskerna så kan det också vara en indikator på ett icke-fungerande system för hantering av risker för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading



Det är tydligt att utmaningarna med centralisering och globalisering av regelverk är stora, då de rättsliga traditionerna skiljer sig alltför mycket åt i olika länder. Foto: Sofia Drevemo
Det är tydligt att utmaningarna med centralisering och globalisering av regelverk är stora, då de rättsliga traditionerna skiljer sig alltför mycket åt i olika länder. Foto: Sofia Drevemo
Opinion

Vad händer när EU-regelverken står i konflikt med varandra?

Niklas Svensson

Som medlem i EU måste Sverige följa de regelverk som EU fattar beslut om. På senare tid har konflikter mellan dessa olika regelverk börjat visa sig och tillsynsmyndigheterna ställer varandra mot väggen. Håller vi på att måla in oss i ett hörn och hur förhåller sig den svenska rättsstatens suveränitet till dessa större regelverk i vardagen?

I veckan presenterade Europeiska Bankmyndigheten, eller EBA, en så kallad opinion rörande tillämpningen av penningtvättsregelverket i EU:s medlemsländer. Denna gång handlade det om fenomenet ”de-risking”, som kort sammanfattat innebär att banker och finansiella institut nekar fysiska eller juridiska personer att bli kund hos sig eller avslutar affärsförbindelser med befintliga kunder i de fall där man bedömt att risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism är för hög.

EBA genomförde under åren 2020–2021 en storskalig undersökning där man samlade in information om de-risking från medlemsländernas tillsynsmyndigheter och andra sakägare. I denna undersökning fann EBA att de-risking är vanligt förekommande i alla medlemsländerna och har stark påverkan både på privatkunder och kunder som är finansiella aktörer, såsom betaltjänstleverantörer och korrespondentbanker. Som exempel nämndes bland annat asylsökande från högrisk- tredjeländer och ideella välgörenhetsorganisationer. EBA menar att förekomsten av de-risking påverkar ekonomin negativt och motverkar EU:s mål om finansiell inkludering. Man påpekade även att trots att de-risking kan vara ett verktyg för att hantera de största riskerna så kan det också vara en indikator på ett icke-fungerande system för hantering av risker för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024