loadingUnga britter vänder sig till sociala medier för nyheter. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Unga britter vänder sig till sociala medier för nyheter. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Utrikes

Unga väljer Tiktok och Instagram för nyheter

TT

Unga britter vänder sig till sociala medier som Tiktok och Instagram för att ta del av nyheter. Det visar en studie från den brittiska tillsynsmyndigheten Ofcom. 29 procent föredrar Instagram som nyhetskälla, tätt följt av Tiktok och Youtube, rapporterar BBC.

2020 valde 800 000 britter att ta del av nyheter via Tiktok, två år senare var samma siffra 3,9 miljoner. Av dessa är hälften mellan 16 och 24 år gamla. Trots plattformens popularitet var det bara 30 procent av de tillfrågade tonåringarna som såg Tiktok som en trovärdig nyhetskälla.

I de äldre åldersgrupperna dominerar fortfarande tidningar, radio och tv.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUnga britter vänder sig till sociala medier för nyheter. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Unga britter vänder sig till sociala medier för nyheter. Arkivbild. Foto: Lise Åserud/NTB/TT
Utrikes

Unga väljer Tiktok och Instagram för nyheter

TT

Unga britter vänder sig till sociala medier som Tiktok och Instagram för att ta del av nyheter. Det visar en studie från den brittiska tillsynsmyndigheten Ofcom. 29 procent föredrar Instagram som nyhetskälla, tätt följt av Tiktok och Youtube, rapporterar BBC.

2020 valde 800 000 britter att ta del av nyheter via Tiktok, två år senare var samma siffra 3,9 miljoner. Av dessa är hälften mellan 16 och 24 år gamla. Trots plattformens popularitet var det bara 30 procent av de tillfrågade tonåringarna som såg Tiktok som en trovärdig nyhetskälla.

I de äldre åldersgrupperna dominerar fortfarande tidningar, radio och tv.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024