loading"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen. Foto: Jeff Moore/PA/AP/TT
"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen. Foto: Jeff Moore/PA/AP/TT
Utrikes

Trots protester: Hela London nu ”ultramiljözon”

Henrik Samuelsson

Borgmästaren understryker att det räddar tusentals liv varje år. Motståndarna kallar det en straffskatt för fattiga pendlare. Och kommuner försöker göra uppror. Men trots spänningarna har Londons "ultramiljözon" Ulez nu utvidgats till att omfatta uppemot tio miljoner människor.

Zonen innebär att gamla bilar med dålig avgasrening måste betala 12,50–27,50 pund (mellan ungefär 175 och 375 kronor) för att köra i London – varje dag.

För borgmästare Sadiq Khan och många miljöengagerade Londonbor är den ett måste, för att rena den brittiska huvudstadens ökänt dåliga luft och undvika stora mängder sjukdomar och förtida dödsfall. Khan lockar också med en skrotningspremie à 2 000 pund (28 000 kronor) för gamla bilar och 1 000 pund för motorcyklar.

Miljözoner

(TT)

London är bara en av alltfler europeiska storstäder som straffar eller bannlyser smutsiga bilar, i hopp om att få bukt med luftföroreningar som saboterar folkhälsan och kostar sjukvården mångmiljardbelopp.

Avgiften för att köra i Londons miljözon (Ulez, Ultra Low Emission Zone) är 12,50 pund (cirka 175 kronor) per dag. På det kommer i centrala London en daglig trängselskatt à 15 pund (drygt 200 kronor) som alla avgasbilar måste betala.

För att slippa Ulez-avgiften i London måste man ha en elbil eller en bensin/diesel-bil med ny avgasrening. Förenklat innebär det att bensinbilar måste vara nyare än 2005, dieslar nyare än 2015.

Om och när avgasbilar helt ska portas från London har inte meddelats. Men i Paris, som har liknande luftproblem, har man redan nu sagt att inom miljözonen kommer inga avgasbilar att tillåtas från 2030.

Motsvarigheten i Sverige heter miljözon 1, 2 och 3. Den striktaste, miljözon 3, tillåter inga avgasbilar. Den har ännu ej införts någonstans, men Stockholm och Göteborg planerar att upprätta miljözon 3 i mindre delar av städerna.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen. Foto: Jeff Moore/PA/AP/TT
"Khan måste bort", står det på demonstrantens skylt. Bilden är tagen i Tooting i södra London den gångna helgen. Foto: Jeff Moore/PA/AP/TT
Utrikes

Trots protester: Hela London nu ”ultramiljözon”

Henrik Samuelsson

Borgmästaren understryker att det räddar tusentals liv varje år. Motståndarna kallar det en straffskatt för fattiga pendlare. Och kommuner försöker göra uppror. Men trots spänningarna har Londons "ultramiljözon" Ulez nu utvidgats till att omfatta uppemot tio miljoner människor.

Zonen innebär att gamla bilar med dålig avgasrening måste betala 12,50–27,50 pund (mellan ungefär 175 och 375 kronor) för att köra i London – varje dag.

För borgmästare Sadiq Khan och många miljöengagerade Londonbor är den ett måste, för att rena den brittiska huvudstadens ökänt dåliga luft och undvika stora mängder sjukdomar och förtida dödsfall. Khan lockar också med en skrotningspremie à 2 000 pund (28 000 kronor) för gamla bilar och 1 000 pund för motorcyklar.

Miljözoner

(TT)

London är bara en av alltfler europeiska storstäder som straffar eller bannlyser smutsiga bilar, i hopp om att få bukt med luftföroreningar som saboterar folkhälsan och kostar sjukvården mångmiljardbelopp.

Avgiften för att köra i Londons miljözon (Ulez, Ultra Low Emission Zone) är 12,50 pund (cirka 175 kronor) per dag. På det kommer i centrala London en daglig trängselskatt à 15 pund (drygt 200 kronor) som alla avgasbilar måste betala.

För att slippa Ulez-avgiften i London måste man ha en elbil eller en bensin/diesel-bil med ny avgasrening. Förenklat innebär det att bensinbilar måste vara nyare än 2005, dieslar nyare än 2015.

Om och när avgasbilar helt ska portas från London har inte meddelats. Men i Paris, som har liknande luftproblem, har man redan nu sagt att inom miljözonen kommer inga avgasbilar att tillåtas från 2030.

Motsvarigheten i Sverige heter miljözon 1, 2 och 3. Den striktaste, miljözon 3, tillåter inga avgasbilar. Den har ännu ej införts någonstans, men Stockholm och Göteborg planerar att upprätta miljözon 3 i mindre delar av städerna.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024