loading


President Donald Trump under hans första dag i Ovala rummet i Vita huset den 20 januari 2017. Foto: Kevin Dietsch- Pool/Getty Images
President Donald Trump under hans första dag i Ovala rummet i Vita huset den 20 januari 2017. Foto: Kevin Dietsch- Pool/Getty Images
Opinion

Trots ”kriget” – Trump är goda affärer för medierna

Jack Phillips

Chefen för CNN, Jeff Zucker, har mycket att tacka Trump för. Inte för att han studerat buddhistisk filosofi och tycker att det är en dygd att uthärda Trumps attacker mot hans kanal, utan för att Trumps nya administration har gett en rejäl uppgång i tittarsiffrorna.

Oavsett om man älskar honom eller hånar honom så finns det ingen som är som Trump. Den tidigare presidenten Barack Obama hade en helt annan, mer lågmäld ledarstil. Under hela sin presidenttid beskrevs Obama, känd för sin retoriska förmåga, som ”blid” eller till och med ”intellektuell” – vilket för det mesta inte gjorde sig särskilt bra i tv.

Faktum är att amerikaner är genuint intresserade och fascinerade av vad Trump gör och ska göra härnäst.

Det är inte bara Zucker som borde skicka ett tackkort eller köpa en ask av Trumps favoritchoklad. Cheferna för mediabolagen ABS, CBS, Fox, NBC, PBS, Univision, CNN och MSNBC har också mycket att tacka Trump för. Och tacksammast av alla borde Fox News chef Rupert Murdoch vara.

Under de första sju veckorna 2017 har CNN:s tittarsiffror ökat med 36 procent jämfört med samma period 2016, och den av annonsörer så eftertraktade åldersgruppen 25 - 54 år har ökat med 51 procent, sade Zucker till Los Angeles Times. CNN:s konkurrenter MSNBC och Fox News – den sista med något positivare täckning av Trumps administration – har upplevt liknande ökningar.

Enligt tittarsiffror från februari slår Fox News CNN och MSNBC tillsammans. Programledarna på Fox News – Bill O’Reilly och Tucker Carlson – rankas som nummer ett och två i popularitet.

Trumps olika tv-tal, som talet på invigningsdagen, första talet till kongressen och presskonferenser har varit en välsignelse för tittarsiffrorna. Närmare 48 miljoner tittare såg talet till kongressen på tv den 28 februari – och troligen många fler via nätet. Oscarsgalan som visades bara några dagar innan hade 33 miljoner tittare.

”CNN har aldrig haft fler tittare. CNN:s digitala trafik har aldrig varit större, CNN:s plats i världen har aldrig varit viktigare, vår journalistik har aldrig varit bättre, så vad de än hittar på så är det bra”, sade Zucker nyligen, enligt vad Variety rapporterade den 7 mars.

NBC:s ”Saturday Night Live” har upplevt sina högsta tittarsiffror på tjugo år sedan skådespelaren Alec Baldwin började spela en karikatyr av Trump i programmet – oavsett vad Trump twittrar om honom.

New York Times ökade också antalet prenumeranter i slutet av 2016 och lade till 276 000 digitala abonnenter.

Det är ingen hemlighet att tonen i rapporteringen spelar roll. Studie efter studie, bland annat från Harvard Kennedy School och det mer konservativa Media Research Center, visar att nyhetssändningarna på tv är övervägande negativa mot Trump. Men pressens stora bevakning av Trump och hans förehavanden har gett dem fler tittare. Under presidentvalskampanjen fick Trump 15 procent mer bevakning sammanlagt än Clinton, noterade studien från Harvard.

Sajter som lever på politiskt färgat klickbete känner också av Trumpfebern.

Enligt Spike/Newswips, en spårningstjänst för sociala medier, har historier som tenderar att framställa Trump på ett negativt sätt genererat ett väldigt stort intresse på Facebook (delningar, gillamarkeringar och kommentarer.) ”Medan vi distraheras av Trump har republikanerna lagt fram dessa 9 skrämmande lagförslag”, är en rubrik på en artikel som fått tiotusentals delningar den senaste veckan. En annan ofta delad artikel heter, ”Skådespelaren Don Cheadle har precis avslöjat hur Trump talar om svarta kvinnor under en golfrunda”.

”Karnevalsvagnar visar ingen nåd för Trump”, löd en rubrik för några veckor sedan, vilket genererade hundratusentals delningar och gillamarkeringar. För tre veckor sedan såg vi rubriken ”Herr President: Vem i helvete tror du att du är?". Den fick över en halv miljon delningar och gillamarkeringar.

Som CBS chef Les Moonves, lade fram det förra året: ”Donalds plats i det här valet är en bra sak … vem hade trott att det skulle komma en sådan här våg som vi har nu? … Pengarna rullar in och det här är kul … jag har aldrig sett något liknande och det kommer att bli ett väldigt bra år för oss. Förlåt, det är en hemsk sak att säga, men kör på Donald, fortsätt bara."

Kortsiktigt är det bra för Moonves, Murdochs och Zuckers vinstmarginaler, men de övervägande negativa skriverierna kommer troligen att skada deras varumärke på sikt. Två nyligen genomförda undersökningar – en från Suffolk University/USA Today och en annan från Fox News – fann att amerikanerna faktiskt tror mer på Trump än på media.

Och man ska ha i åtanke att sensationalismen kan gynna presidenten på lite längre sikt. Han pepprar media med anklagelser om att de skriver ”falska nyheter”, men de verkar helt enkelt bara vilja låta champagnen flöda under överskådlig framtid.

Mest lästa

Rekommenderat

loading


President Donald Trump under hans första dag i Ovala rummet i Vita huset den 20 januari 2017. Foto: Kevin Dietsch- Pool/Getty Images
President Donald Trump under hans första dag i Ovala rummet i Vita huset den 20 januari 2017. Foto: Kevin Dietsch- Pool/Getty Images
Opinion

Trots ”kriget” – Trump är goda affärer för medierna

Jack Phillips

Chefen för CNN, Jeff Zucker, har mycket att tacka Trump för. Inte för att han studerat buddhistisk filosofi och tycker att det är en dygd att uthärda Trumps attacker mot hans kanal, utan för att Trumps nya administration har gett en rejäl uppgång i tittarsiffrorna.

Oavsett om man älskar honom eller hånar honom så finns det ingen som är som Trump. Den tidigare presidenten Barack Obama hade en helt annan, mer lågmäld ledarstil. Under hela sin presidenttid beskrevs Obama, känd för sin retoriska förmåga, som ”blid” eller till och med ”intellektuell” – vilket för det mesta inte gjorde sig särskilt bra i tv.

Faktum är att amerikaner är genuint intresserade och fascinerade av vad Trump gör och ska göra härnäst.

Det är inte bara Zucker som borde skicka ett tackkort eller köpa en ask av Trumps favoritchoklad. Cheferna för mediabolagen ABS, CBS, Fox, NBC, PBS, Univision, CNN och MSNBC har också mycket att tacka Trump för. Och tacksammast av alla borde Fox News chef Rupert Murdoch vara.

Under de första sju veckorna 2017 har CNN:s tittarsiffror ökat med 36 procent jämfört med samma period 2016, och den av annonsörer så eftertraktade åldersgruppen 25 - 54 år har ökat med 51 procent, sade Zucker till Los Angeles Times. CNN:s konkurrenter MSNBC och Fox News – den sista med något positivare täckning av Trumps administration – har upplevt liknande ökningar.

Enligt tittarsiffror från februari slår Fox News CNN och MSNBC tillsammans. Programledarna på Fox News – Bill O’Reilly och Tucker Carlson – rankas som nummer ett och två i popularitet.

Trumps olika tv-tal, som talet på invigningsdagen, första talet till kongressen och presskonferenser har varit en välsignelse för tittarsiffrorna. Närmare 48 miljoner tittare såg talet till kongressen på tv den 28 februari – och troligen många fler via nätet. Oscarsgalan som visades bara några dagar innan hade 33 miljoner tittare.

”CNN har aldrig haft fler tittare. CNN:s digitala trafik har aldrig varit större, CNN:s plats i världen har aldrig varit viktigare, vår journalistik har aldrig varit bättre, så vad de än hittar på så är det bra”, sade Zucker nyligen, enligt vad Variety rapporterade den 7 mars.

NBC:s ”Saturday Night Live” har upplevt sina högsta tittarsiffror på tjugo år sedan skådespelaren Alec Baldwin började spela en karikatyr av Trump i programmet – oavsett vad Trump twittrar om honom.

New York Times ökade också antalet prenumeranter i slutet av 2016 och lade till 276 000 digitala abonnenter.

Det är ingen hemlighet att tonen i rapporteringen spelar roll. Studie efter studie, bland annat från Harvard Kennedy School och det mer konservativa Media Research Center, visar att nyhetssändningarna på tv är övervägande negativa mot Trump. Men pressens stora bevakning av Trump och hans förehavanden har gett dem fler tittare. Under presidentvalskampanjen fick Trump 15 procent mer bevakning sammanlagt än Clinton, noterade studien från Harvard.

Sajter som lever på politiskt färgat klickbete känner också av Trumpfebern.

Enligt Spike/Newswips, en spårningstjänst för sociala medier, har historier som tenderar att framställa Trump på ett negativt sätt genererat ett väldigt stort intresse på Facebook (delningar, gillamarkeringar och kommentarer.) ”Medan vi distraheras av Trump har republikanerna lagt fram dessa 9 skrämmande lagförslag”, är en rubrik på en artikel som fått tiotusentals delningar den senaste veckan. En annan ofta delad artikel heter, ”Skådespelaren Don Cheadle har precis avslöjat hur Trump talar om svarta kvinnor under en golfrunda”.

”Karnevalsvagnar visar ingen nåd för Trump”, löd en rubrik för några veckor sedan, vilket genererade hundratusentals delningar och gillamarkeringar. För tre veckor sedan såg vi rubriken ”Herr President: Vem i helvete tror du att du är?". Den fick över en halv miljon delningar och gillamarkeringar.

Som CBS chef Les Moonves, lade fram det förra året: ”Donalds plats i det här valet är en bra sak … vem hade trott att det skulle komma en sådan här våg som vi har nu? … Pengarna rullar in och det här är kul … jag har aldrig sett något liknande och det kommer att bli ett väldigt bra år för oss. Förlåt, det är en hemsk sak att säga, men kör på Donald, fortsätt bara."

Kortsiktigt är det bra för Moonves, Murdochs och Zuckers vinstmarginaler, men de övervägande negativa skriverierna kommer troligen att skada deras varumärke på sikt. Två nyligen genomförda undersökningar – en från Suffolk University/USA Today och en annan från Fox News – fann att amerikanerna faktiskt tror mer på Trump än på media.

Och man ska ha i åtanke att sensationalismen kan gynna presidenten på lite längre sikt. Han pepprar media med anklagelser om att de skriver ”falska nyheter”, men de verkar helt enkelt bara vilja låta champagnen flöda under överskådlig framtid.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024