loadingSnart kanske medeltiden råder igen och vi kan se fram emot oväntade återseenden. Koppargravyr från 1600-talet med en pestdoktor. Foto: Public Domain
Snart kanske medeltiden råder igen och vi kan se fram emot oväntade återseenden. Koppargravyr från 1600-talet med en pestdoktor. Foto: Public Domain
Kulturledare

Tillbaka i tiden i raketfart

Göran Adamson

För in veven i anvisat hål på framsidan av er automobil, och rotera med kraft medsols tills motorn startar. Oroa er icke för så kallade förgasarsmällar. Dessa är helt ofarliga.”

Följande anvisningar står att läsa i kap 1 ur en folder som kom ut häromveckan: ”Anvisningar för automobils framförande” – utgiven av Myndigheten för Automobil och Velocipedfrågor (MAV) (Stockholm, november 2023).

Nä, vad är det här för något? Att dra igång en kärra med en vev på fronten, är det inte sådant man gjorde på 1920-talet? Jo, det stämmer. Det där hade jag bara hittat på. Vi har inget behov av den här typen av råd längre. De bilar som i dag far omkring på våra vägar är mycket mer avancerade – snabbare, säkrare, tystare och effektivare. Utvecklingen har gått framåt. Men jag ber er ändå tänka tanken. På våra vägar far det plötsligt runt T-Fordar, och i tidningar och på tv får vi råd om hur man startar, växlar, och får stopp på en 1920-talsbil.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSnart kanske medeltiden råder igen och vi kan se fram emot oväntade återseenden. Koppargravyr från 1600-talet med en pestdoktor. Foto: Public Domain
Snart kanske medeltiden råder igen och vi kan se fram emot oväntade återseenden. Koppargravyr från 1600-talet med en pestdoktor. Foto: Public Domain
Kulturledare

Tillbaka i tiden i raketfart

Göran Adamson

För in veven i anvisat hål på framsidan av er automobil, och rotera med kraft medsols tills motorn startar. Oroa er icke för så kallade förgasarsmällar. Dessa är helt ofarliga.”

Följande anvisningar står att läsa i kap 1 ur en folder som kom ut häromveckan: ”Anvisningar för automobils framförande” – utgiven av Myndigheten för Automobil och Velocipedfrågor (MAV) (Stockholm, november 2023).

Nä, vad är det här för något? Att dra igång en kärra med en vev på fronten, är det inte sådant man gjorde på 1920-talet? Jo, det stämmer. Det där hade jag bara hittat på. Vi har inget behov av den här typen av råd längre. De bilar som i dag far omkring på våra vägar är mycket mer avancerade – snabbare, säkrare, tystare och effektivare. Utvecklingen har gått framåt. Men jag ber er ändå tänka tanken. På våra vägar far det plötsligt runt T-Fordar, och i tidningar och på tv får vi råd om hur man startar, växlar, och får stopp på en 1920-talsbil.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024