Kulturtidskrifter blir sällan långlivade men Bonniers Litterära Magasin levde i nästan 80 år. Blemman, som den kärleksfullt kallades, var en stor begivenhet för dåtidens läsare, och den har lämnat ett rikt kulturarv till eftervärlden. Förhoppningsvis lockar denna artikel om BLM:s historia även nya läsare.
Bonniers Litterära Magasin (BLM), eller Blemman som den kärleksfullt kallades av sina hängivna medarbetare och läsare, var en litterär tidskrift som gavs ut mellan åren 1932 och 2004, med ett uppehåll mellan 2000 och 2002. Grundandet 1932 skedde samtidigt som familjeföretaget Bonniers omvandlades till en mediekoncern.
Några år före grundandet hade Bonniers köpt upp Åhlén & Åkerlunds förlag, som gav ut många av landets stora tidskrifter. På Bonniers hoppades man att genom tidskrifterna kunna knyta nya författare till bokförlaget. Ambitionerna för BLM var dock mer omfattande än så; vi återkommer till det.