Tia Jumbe: 3 råd för att klara rivstarten på jobbet
Författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist


Blev det en rivstart när jobbet drog igång efter julledigheten? Känner du redan stressen lura, redo att ta upp jakten på dig? Här är 3 sköna råd för att klara rivstarten på jobbet – och hålla dig lätt och stressfri hela våren!

Nystarter efter längre ledigheter har en förmåga att bli mer eller mindre chockartade. Vi har lyckats komma ner i varv, men i ett slag skruvas tempot upp igen när vi landar första dagen på jobbet. Då gäller det att ha verktyg att ta till för att inte dras med – det finns inget mer förödande för vår hälsa än stress!

Här är 3 enkla och fina sätt att göra var arbetsdag lite softare, och hålla stressen på avstånd. Börja redan i morgon!

1. Sätt en mjuk ton för dagen. 

Så som morgonen börjar blir hela dagen, inled den därför mjukt och långsamt. Om tiden är knapp behöver du inte ägna timvis åt morgonrutiner. Välj en sak som du gör 5-10 minuter, det kan vara att meditera, göra 2-3 mjuka yogapositioner eller att massera in kroppen med olja innan duschen (det tar bara 10 minuter när du fått in rutinen!). Följ länkarna för exempel! <3

Vi är många som är uppe alldeles för länge, och särskilt efter en ledighet när rutinerna för sömnen oftast ruckats ...

2. Starta om innan du går hem. 

Stressen under arbetsdagen är en sak, men vi kvinnor får ofta ännu mer stresspåslag när vi kommer hem, visar forskning. Gör därför en omstart INNAN du börjar med kvällens hemarbete. Jag har hört om flera olika slags kreativa omstarter, en person som kramade ett träd några minuter innan hon gick in i huset, en annan som satt på en parkbänk 10 minuter och gjorde suduko. Här är fler förslag: gör en andningsövning på kollektivtrafiken hem, eller i bilen (parkerad, förstås), gör ett kort yogapass när du kommit hem, eller ligg helt enkelt still på rygg i savasana på yogamattan med slutna ögon och vila 10 minuter, gärna med någon härlig lugn musik på. Det viktiga är att du inte bara rusar på direkt hem, utan att du tillåter kropp och sinne att varva ner, slappna av och återhämta sig en stund.

Kom håg att det bara är du själv som kan skapa ett liv utan stress, och att byggstenarna är det du gör varje dag.

3. Ge dig själv en god natt.

Vi är många som är uppe alldeles för länge, och särskilt efter en ledighet när rutinerna för sömnen oftast ruckats på kan vanorna vara senare än vad som är hälsosamt. Se om det går att komma isäng senast klockan 22! Det finns många anledningar att lägga sig senast klockan 22, en är att vi faktiskt somnar lättare innan pittatiden börjar klockan 22, med sina aktiva energier. Om vi kliver upp klockan 6, halv 7, så behöver vi lägga oss vid den tiden för att få våra timmars sömn. Men också för att vi hjälper kroppen med återhämtning och återuppbyggnad. Tiden mellan 22 och 24 är den viktigaste för dessa processer i kroppen, och om vi då inte sover så missar vi dem.

Kom håg att det bara är du själv som kan skapa ett liv utan stress, och att byggstenarna är det du gör varje dag. Det härliga i detta är att de många små hälsosamma val som du gör i vardagen till slut blir ett friskt och stressfritt liv!

All kärlek till dig,

Tia

 

 
Tia Jumbe är författare, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och journalist. Hon brinner för yoga och hälsa och har skrivit flera böcker i ämnet. De senaste två kom i våras: "Boosta hud & hår med naturens näringsbomber", "Boosta din hälsa med naturens superfoods" och den nyutkomna boken "Nystart i livet med ayurveda". Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.