loadingPolis använder vattenkanoner mot demonstranter i Paris. Foto: Kamil Zihnioglu/AP/TT
Polis använder vattenkanoner mot demonstranter i Paris. Foto: Kamil Zihnioglu/AP/TT
Utrikes

Tårgas mot "gula västarna" i Paris

Epoch Times

Tårgas, vattenkanoner och 3 000 poliser väntade de tusentals demonstranter i Paris som fyllde gatorna i en andra protestvåg mot stigande bränslepriser och president Emmanuel Macrons politik.

Centrala Paris såg bitvis ut som ett slagfält när polis och demonstranter drabbade samman på paradgatan Champs-Elysées. Polisen kämpade för att hindra demonstranterna att nå Élyséepalatset och president Emmanuel Macron och fick ta till såväl tårgas som vattenkanoner.

Några demonstranter svarade med att kasta gatsten och bygga barrikader av gatskyltar och barstolar, andra med att sjunga marseljäsen.

En demonstrant kastar en gatsten mot polisen på Champs-Elysées under lördagens protester i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT

Barrikader

Inrikesminister Christophe Castaner anklagar Marine Le Pen, ledare för Nationella fronten, för att ha eldat på demonstranterna.

"Extremhögern har mobiliserat och bygger barrikader på Champs-Elysées", skriver han på Twitter.

Förra helgen deltog närmare 300 000 människor i protester runt om i landet. Och under veckan har demonstranterna, som kallas "de gula västarna" efter de reflexvästar de bär, på sina håll fortsatt att blockera vägar till bland annat bensinstationer, shoppinggallerior och fabriker.

Demonstranter på Champs-Elysées i Paris möttes av tårgas och vattenkanoner. Foto: Michel Euler/AP/TT

Ytterkantsgrupper

Polisen räknar med att runt 30 000 kommer att demonstrera enbart i Paris under lördagen och vid middagstid hade över 5 000 anslutit. Myndigheterna har varnat för att grupper på både den yttersta vänster- och högerkanten planerat att ansluta sig till gula västarnas demonstrationer.

Protesterna utlöstes av missnöje med de nya skatter på bensin och diesel som infördes i fjol för att uppmuntra ett skifte till mer miljövänliga transportmedel, men har breddats. Macrons uppluckring av reglerna för anställningsskydd, kontroversiella reformer av det statliga järnvägsbolaget och skattesänkningar i kombination med åtstramningar finns bland de åtgärder som väcker missnöje.

(TT-Reuters)

Bensinpriset i Frankrike

(TT)

Bakom missnöjet i Frankrike ligger en ökning av priset på bensin och diesel.

Orsaken är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från gula västarna har haft en viss inverkan. I mitten av november uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Frankrike har målet att stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPolis använder vattenkanoner mot demonstranter i Paris. Foto: Kamil Zihnioglu/AP/TT
Polis använder vattenkanoner mot demonstranter i Paris. Foto: Kamil Zihnioglu/AP/TT
Utrikes

Tårgas mot "gula västarna" i Paris

Epoch Times

Tårgas, vattenkanoner och 3 000 poliser väntade de tusentals demonstranter i Paris som fyllde gatorna i en andra protestvåg mot stigande bränslepriser och president Emmanuel Macrons politik.

Centrala Paris såg bitvis ut som ett slagfält när polis och demonstranter drabbade samman på paradgatan Champs-Elysées. Polisen kämpade för att hindra demonstranterna att nå Élyséepalatset och president Emmanuel Macron och fick ta till såväl tårgas som vattenkanoner.

Några demonstranter svarade med att kasta gatsten och bygga barrikader av gatskyltar och barstolar, andra med att sjunga marseljäsen.

En demonstrant kastar en gatsten mot polisen på Champs-Elysées under lördagens protester i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT

Barrikader

Inrikesminister Christophe Castaner anklagar Marine Le Pen, ledare för Nationella fronten, för att ha eldat på demonstranterna.

"Extremhögern har mobiliserat och bygger barrikader på Champs-Elysées", skriver han på Twitter.

Förra helgen deltog närmare 300 000 människor i protester runt om i landet. Och under veckan har demonstranterna, som kallas "de gula västarna" efter de reflexvästar de bär, på sina håll fortsatt att blockera vägar till bland annat bensinstationer, shoppinggallerior och fabriker.

Demonstranter på Champs-Elysées i Paris möttes av tårgas och vattenkanoner. Foto: Michel Euler/AP/TT

Ytterkantsgrupper

Polisen räknar med att runt 30 000 kommer att demonstrera enbart i Paris under lördagen och vid middagstid hade över 5 000 anslutit. Myndigheterna har varnat för att grupper på både den yttersta vänster- och högerkanten planerat att ansluta sig till gula västarnas demonstrationer.

Protesterna utlöstes av missnöje med de nya skatter på bensin och diesel som infördes i fjol för att uppmuntra ett skifte till mer miljövänliga transportmedel, men har breddats. Macrons uppluckring av reglerna för anställningsskydd, kontroversiella reformer av det statliga järnvägsbolaget och skattesänkningar i kombination med åtstramningar finns bland de åtgärder som väcker missnöje.

(TT-Reuters)

Bensinpriset i Frankrike

(TT)

Bakom missnöjet i Frankrike ligger en ökning av priset på bensin och diesel.

Orsaken är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från gula västarna har haft en viss inverkan. I mitten av november uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Frankrike har målet att stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024