loadingDemonstranter blockerar paradgatan Champs-Élysées i Paris vid lördagens omfattande demonstration mot höjda bensinpriser i Frankrike. Foto: Michel Euler/AP/TT
Demonstranter blockerar paradgatan Champs-Élysées i Paris vid lördagens omfattande demonstration mot höjda bensinpriser i Frankrike. Foto: Michel Euler/AP/TT
Utrikes

400 skadade vid franska bensinprotester

Epoch Times

Hundratals personer har skadats vid demonstrationer mot höjda bensinpriser runt om i Frankrike.

Under natten mot söndag blev det stökigt på flera håll i landet och 157 personer frihetsberövades.

Lördagens stora demonstrationer, arrangerade av gruppen gula västarna, fortsatte långt in på natten. Totalt skadades 409 personer – 28 av dem poliser, militärpoliser och brandmän, enligt Frankrikes inrikesminister Christophe Castaner.

Omkring 288 000 personer deltog i demonstrationer på över 2 000 platser. Man blockerade bland annat trafiken i rondeller, på större motorvägar och infarter till städer.

Höga bensinpriser

Upprinnelsen till protesterna är missnöje med höga diesel- och bensinpriser. Höjda och justerade skatter samt dyr råolja gjorde att priset på diesel steg till rekordhöga nivåer på nära motsvarande 16 kronor per liter i oktober. Det är fortfarande lägre än i Sverige men dieseln i Frankrike har historiskt varit billigare.

Många fransmän upplever att låginkomsttagare och personer boende på landsbygden drabbas extra hårt av de höjda priserna. Rörelsen har även växt till en allmän protest mot president Emmanuel Macron.

Bråk och knivskärningar

I samband med demonstrationerna och blockaderna uppstod mycket irritation, det blev stökigt på flera håll och polisen frihetsberövade 157 personer.

– Natten var orolig. Det förekom misshandel, bråk och knivskärningar, säger Christophe Castaner och fortsätter:

– Det förekom slagsmål bland gula västar-demonstranter. På vissa ställen fanns det mycket alkohol, vilket ledde till det här idiotiska beteendet.

Lördagens protester fick en tragisk inledning när en demonstrant i 60-årsåldern omkom när hon blev påkörd i regionen Savoie i sydöstra Frankrike.

Organisatörerna bakom demonstrationerna har uppmanat till fortsatta aktioner på 150 platser under söndagen.

(Jon Lindhe/TT)

Bensinpriset i Frankrike

(TT)

Bakom missnöjet i Frankrike ligger en ökning av priset på bensin och diesel.

Orsaken är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från gula västarna har haft en viss inverkan. På onsdagen uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Frankrike har målet att stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDemonstranter blockerar paradgatan Champs-Élysées i Paris vid lördagens omfattande demonstration mot höjda bensinpriser i Frankrike. Foto: Michel Euler/AP/TT
Demonstranter blockerar paradgatan Champs-Élysées i Paris vid lördagens omfattande demonstration mot höjda bensinpriser i Frankrike. Foto: Michel Euler/AP/TT
Utrikes

400 skadade vid franska bensinprotester

Epoch Times

Hundratals personer har skadats vid demonstrationer mot höjda bensinpriser runt om i Frankrike.

Under natten mot söndag blev det stökigt på flera håll i landet och 157 personer frihetsberövades.

Lördagens stora demonstrationer, arrangerade av gruppen gula västarna, fortsatte långt in på natten. Totalt skadades 409 personer – 28 av dem poliser, militärpoliser och brandmän, enligt Frankrikes inrikesminister Christophe Castaner.

Omkring 288 000 personer deltog i demonstrationer på över 2 000 platser. Man blockerade bland annat trafiken i rondeller, på större motorvägar och infarter till städer.

Höga bensinpriser

Upprinnelsen till protesterna är missnöje med höga diesel- och bensinpriser. Höjda och justerade skatter samt dyr råolja gjorde att priset på diesel steg till rekordhöga nivåer på nära motsvarande 16 kronor per liter i oktober. Det är fortfarande lägre än i Sverige men dieseln i Frankrike har historiskt varit billigare.

Många fransmän upplever att låginkomsttagare och personer boende på landsbygden drabbas extra hårt av de höjda priserna. Rörelsen har även växt till en allmän protest mot president Emmanuel Macron.

Bråk och knivskärningar

I samband med demonstrationerna och blockaderna uppstod mycket irritation, det blev stökigt på flera håll och polisen frihetsberövade 157 personer.

– Natten var orolig. Det förekom misshandel, bråk och knivskärningar, säger Christophe Castaner och fortsätter:

– Det förekom slagsmål bland gula västar-demonstranter. På vissa ställen fanns det mycket alkohol, vilket ledde till det här idiotiska beteendet.

Lördagens protester fick en tragisk inledning när en demonstrant i 60-årsåldern omkom när hon blev påkörd i regionen Savoie i sydöstra Frankrike.

Organisatörerna bakom demonstrationerna har uppmanat till fortsatta aktioner på 150 platser under söndagen.

(Jon Lindhe/TT)

Bensinpriset i Frankrike

(TT)

Bakom missnöjet i Frankrike ligger en ökning av priset på bensin och diesel.

Orsaken är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från gula västarna har haft en viss inverkan. På onsdagen uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Frankrike har målet att stoppa försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024