loadingDebatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Debatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Utrikes

Syndabockar jagas efter italienska broraset

Epoch Times

Italienska politiker försöker reda ut vem som bär skulden för katastrofen i Genua. Inrikesminister Salvini antyder att EU:s budgetregler har förhindrat nödvändiga investeringar i infrastruktur. Regeringspartnern Femstjärnerörelsen riktar i sin tur in sig på privatiseringen av vägunderhållet.

I strålkastarljus har sökandet efter överlevande pågått hela natten kring den kollapsade Morandibron i Genua. Inrikesminister Matteo Salvini bekräftar att antalet döda har stigit till 38.

– Vi har just nu 38 bekräftade dödsfall och några saknas fortfarande, säger han enligt nyhetsbyrån AFP.

Politiska utspel

Både ett oväder och pågående arbeten kan ha bidragit till katastrofen. Men experter talar också om att bron – som designades av den hyllade Riccardo Morandi på 1960-talet – kan ha varit dåligt konstruerad. Och dagen efter olyckan har de politiska utspelen tagit fart.

Salvini, partiledare för främlingsfientliga och EU-skeptiska Lega, var snabb att peka finger mot EU och unionens budgetregler. Medlemmarnas budgetunderskott får inte överstiga 3 procent. Han antydde att EU:s restriktioner kan försätta italienares liv i fara.

– Om yttre begränsningar hindrar oss från att satsa på säkra vägar och skolor, så väcker det verkligen frågan om det är rimligt att följa dessa regler. Det får aldrig bli en avvägning mellan finansiella regler och italienarnas säkerhet, sade han på en pressträff enligt Bloomberg.

Katastrofzonen i Genua. Foto: Antonio Calanni/AP/TT

Hotar med miljardböter

Under onsdagsmorgonen kom också de första kraven på avgångar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. På Facebook skriver transport- och infrastrukturminister Danilo Toninelli från Femstjärnerörelsen (M5S) att "de som bär ansvar för denna oförsvarliga tragedi måste straffas". Ministern kräver först och främst att hela ledningen för det privata företaget Autostrade per l'Italia ska avgå. Företaget sköter driften och underhållet av Italiens motorvägar, inklusive motorvägen A10 som gick över den kollapsade bron. Han säger även att regeringen överväger att säga upp kontraktet med Autostrade per I'Italia och ge dem böter på motsvarande 1,5 miljard kronor.

"Om de inte klarar av att underhålla våra motorvägar så kommer staten att göra det" skriver Toninelli och riktar även kritik mot lokala och regionala myndigheter.

Hans eget parti har dock själva hamnat under lupp. Det har framkommit att M5S listade ett planerat underhåll av den drabbade bron som ett av flera infrastrukturprojekt som kunde skrotas i fall kostnaderna överskred nyttan av satsningen. Dessutom har information på partiets hemsida tagits bort efter olyckan. På den borttagna sidan hävdade partiet att påståenden om tekniska fel i brokonstruktionen var "rena sagorna", rapporterar Politico.

(Anton Kasurinen/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDebatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Debatten om vem som bär ansvar för olyckan i Genua har tagit fart. Foto: Antonio Calanni/AP/TT
Utrikes

Syndabockar jagas efter italienska broraset

Epoch Times

Italienska politiker försöker reda ut vem som bär skulden för katastrofen i Genua. Inrikesminister Salvini antyder att EU:s budgetregler har förhindrat nödvändiga investeringar i infrastruktur. Regeringspartnern Femstjärnerörelsen riktar i sin tur in sig på privatiseringen av vägunderhållet.

I strålkastarljus har sökandet efter överlevande pågått hela natten kring den kollapsade Morandibron i Genua. Inrikesminister Matteo Salvini bekräftar att antalet döda har stigit till 38.

– Vi har just nu 38 bekräftade dödsfall och några saknas fortfarande, säger han enligt nyhetsbyrån AFP.

Politiska utspel

Både ett oväder och pågående arbeten kan ha bidragit till katastrofen. Men experter talar också om att bron – som designades av den hyllade Riccardo Morandi på 1960-talet – kan ha varit dåligt konstruerad. Och dagen efter olyckan har de politiska utspelen tagit fart.

Salvini, partiledare för främlingsfientliga och EU-skeptiska Lega, var snabb att peka finger mot EU och unionens budgetregler. Medlemmarnas budgetunderskott får inte överstiga 3 procent. Han antydde att EU:s restriktioner kan försätta italienares liv i fara.

– Om yttre begränsningar hindrar oss från att satsa på säkra vägar och skolor, så väcker det verkligen frågan om det är rimligt att följa dessa regler. Det får aldrig bli en avvägning mellan finansiella regler och italienarnas säkerhet, sade han på en pressträff enligt Bloomberg.

Katastrofzonen i Genua. Foto: Antonio Calanni/AP/TT

Hotar med miljardböter

Under onsdagsmorgonen kom också de första kraven på avgångar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. På Facebook skriver transport- och infrastrukturminister Danilo Toninelli från Femstjärnerörelsen (M5S) att "de som bär ansvar för denna oförsvarliga tragedi måste straffas". Ministern kräver först och främst att hela ledningen för det privata företaget Autostrade per l'Italia ska avgå. Företaget sköter driften och underhållet av Italiens motorvägar, inklusive motorvägen A10 som gick över den kollapsade bron. Han säger även att regeringen överväger att säga upp kontraktet med Autostrade per I'Italia och ge dem böter på motsvarande 1,5 miljard kronor.

"Om de inte klarar av att underhålla våra motorvägar så kommer staten att göra det" skriver Toninelli och riktar även kritik mot lokala och regionala myndigheter.

Hans eget parti har dock själva hamnat under lupp. Det har framkommit att M5S listade ett planerat underhåll av den drabbade bron som ett av flera infrastrukturprojekt som kunde skrotas i fall kostnaderna överskred nyttan av satsningen. Dessutom har information på partiets hemsida tagits bort efter olyckan. På den borttagna sidan hävdade partiet att påståenden om tekniska fel i brokonstruktionen var "rena sagorna", rapporterar Politico.

(Anton Kasurinen/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024