loadingPostnords vd Annemarie Gardshol. Foto: Stina Stjernkvist/TT-arkivbild
Postnords vd Annemarie Gardshol. Foto: Stina Stjernkvist/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svettigt för Postnord när hemleveranser ökar

TT

Postnord nära fördubblar rörelseresultatet under det första kvartalet.

Samtidigt har bolaget fått ställa om snabbt när allt fler stannar hemma och hemleveranser skjuter i höjden.

– Man har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten, säger vd:n Annemarie Gardshol till TT.

Postnord redovisar ett rörelseresultat för första kvartalet på 314 miljoner kronor, nästan en fördubbling jämfört med samma period föregående år som landade på 162 miljoner kronor.

– Vi är naturligtvis jättenöjda med det här. Det här är en kombination av de intäktsprogram som vi kör men även vårt kostnadsbesparingsprogram. Det är helt i linje med den strategi som vi har satt där vi ska möta den här tillväxten på paketen och samtidigt hantera den nedgång som vi ser på breven, säger Annemarie Gardshol, vd på Postnord, till TT i samband med rapportsläppet.

Nettoomsättningen uppgick till drygt 9,5 miljarder kronor, i linje med samma tid i fjol, som uppgick till 9,4 miljarder kronor.

Coronaeffekt

Bolaget ser tydligt att det finns ett förändrat konsumentbeteende och det är märkbart att många spenderar mer tid hemma. Hemleveranser under mars har närmare 50 procent tillväxt mot föregående år.

– De första veckorna var det svettigt, för då fick vi ställa om väldigt fort. Nu känner jag att vi har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten och kan hantera det här väldigt bra.

Postnord har även gjort en corona–special på deras e-barometer där företaget ser att 4 av 10 jobbar hemifrån och att många spenderar sin fritid hemma, berättar vd:n.

– Det gör att man beställer det man vill ha på nätet och man vill ha det levererat hem.

God beredskap

Som många andra verksamheter har även Postnord drabbats av en förhöjd sjukfrånvaro.

– Vi har en verksamhet som är samhällsviktig och måste hållas igång. Vi har jobbat väldigt systematiskt med att säkerställa att vi inte får in smitta på våra arbetsplatser.

Framöver är det svårt att förutspå hur situationen kommer att utvecklas.

– Vi har en väldigt god finansiell beredskap i koncernen, men det är klart att vi som alla andra tittar på vårt kassaflöde och på hur volymer utvecklas, säger Annemarie Gardshol.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingPostnords vd Annemarie Gardshol. Foto: Stina Stjernkvist/TT-arkivbild
Postnords vd Annemarie Gardshol. Foto: Stina Stjernkvist/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Svettigt för Postnord när hemleveranser ökar

TT

Postnord nära fördubblar rörelseresultatet under det första kvartalet.

Samtidigt har bolaget fått ställa om snabbt när allt fler stannar hemma och hemleveranser skjuter i höjden.

– Man har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten, säger vd:n Annemarie Gardshol till TT.

Postnord redovisar ett rörelseresultat för första kvartalet på 314 miljoner kronor, nästan en fördubbling jämfört med samma period föregående år som landade på 162 miljoner kronor.

– Vi är naturligtvis jättenöjda med det här. Det här är en kombination av de intäktsprogram som vi kör men även vårt kostnadsbesparingsprogram. Det är helt i linje med den strategi som vi har satt där vi ska möta den här tillväxten på paketen och samtidigt hantera den nedgång som vi ser på breven, säger Annemarie Gardshol, vd på Postnord, till TT i samband med rapportsläppet.

Nettoomsättningen uppgick till drygt 9,5 miljarder kronor, i linje med samma tid i fjol, som uppgick till 9,4 miljarder kronor.

Coronaeffekt

Bolaget ser tydligt att det finns ett förändrat konsumentbeteende och det är märkbart att många spenderar mer tid hemma. Hemleveranser under mars har närmare 50 procent tillväxt mot föregående år.

– De första veckorna var det svettigt, för då fick vi ställa om väldigt fort. Nu känner jag att vi har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten och kan hantera det här väldigt bra.

Postnord har även gjort en corona–special på deras e-barometer där företaget ser att 4 av 10 jobbar hemifrån och att många spenderar sin fritid hemma, berättar vd:n.

– Det gör att man beställer det man vill ha på nätet och man vill ha det levererat hem.

God beredskap

Som många andra verksamheter har även Postnord drabbats av en förhöjd sjukfrånvaro.

– Vi har en verksamhet som är samhällsviktig och måste hållas igång. Vi har jobbat väldigt systematiskt med att säkerställa att vi inte får in smitta på våra arbetsplatser.

Framöver är det svårt att förutspå hur situationen kommer att utvecklas.

– Vi har en väldigt god finansiell beredskap i koncernen, men det är klart att vi som alla andra tittar på vårt kassaflöde och på hur volymer utvecklas, säger Annemarie Gardshol.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024