Postnord nära fördubblar rörelseresultatet under det första kvartalet.
Samtidigt har bolaget fått ställa om snabbt när allt fler stannar hemma och hemleveranser skjuter i höjden.
– Man har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten, säger vd:n Annemarie Gardshol till TT.
Postnord redovisar ett rörelseresultat för första kvartalet på 314 miljoner kronor, nästan en fördubbling jämfört med samma period föregående år som landade på 162 miljoner kronor.
– Vi är naturligtvis jättenöjda med det här. Det här är en kombination av de intäktsprogram som vi kör men även vårt kostnadsbesparingsprogram. Det är helt i linje med den strategi som vi har satt där vi ska möta den här tillväxten på paketen och samtidigt hantera den nedgång som vi ser på breven, säger Annemarie Gardshol, vd på Postnord, till TT i samband med rapportsläppet.
Nettoomsättningen uppgick till drygt 9,5 miljarder kronor, i linje med samma tid i fjol, som uppgick till 9,4 miljarder kronor.
Coronaeffekt
Bolaget ser tydligt att det finns ett förändrat konsumentbeteende och det är märkbart att många spenderar mer tid hemma. Hemleveranser under mars har närmare 50 procent tillväxt mot föregående år.
– De första veckorna var det svettigt, för då fick vi ställa om väldigt fort. Nu känner jag att vi har hittat ett nytt normalläge i den dagliga verksamheten och kan hantera det här väldigt bra.
Postnord har även gjort en corona–special på deras e-barometer där företaget ser att 4 av 10 jobbar hemifrån och att många spenderar sin fritid hemma, berättar vd:n.
– Det gör att man beställer det man vill ha på nätet och man vill ha det levererat hem.
God beredskap
Som många andra verksamheter har även Postnord drabbats av en förhöjd sjukfrånvaro.
– Vi har en verksamhet som är samhällsviktig och måste hållas igång. Vi har jobbat väldigt systematiskt med att säkerställa att vi inte får in smitta på våra arbetsplatser.
Framöver är det svårt att förutspå hur situationen kommer att utvecklas.
– Vi har en väldigt god finansiell beredskap i koncernen, men det är klart att vi som alla andra tittar på vårt kassaflöde och på hur volymer utvecklas, säger Annemarie Gardshol.