loadingFyra av tio svenskar säger att man drabbats av förseningar i samband med resor. Foto: Sofia Drevemo
Fyra av tio svenskar säger att man drabbats av förseningar i samband med resor. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar mindre nöjda med sina reseupplevelser

Tony Lingefors

Årligen mäter Svenskt kvalitetsindex (SKI) resenärers uppfattningar vad gäller resor med buss, tåg och flyg. I år är emellertid svenskarnas betyg sämre än tidigare undersökningar.

Fyra av tio uppger i den nya mätningen att man drabbats av förseningar i samband med resor.

– Det är ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång. Det ska dock noteras att det finns många externa faktorer som påverkat kundupplevelsen negativt det senaste halvåret. Flera av dessa händelser ligger utanför aktörernas omedelbara kontroll, men påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation. Här har branschen överlag mycket att förbättra, säger Johan Parmler, vd på Svenskt kvalitetsindex, i ett uttalande.

Om undersökningen

Totalt 2 265 personer deltog i Svenskt kvalitetsindex mätning som genomfördes 16 mars-24 april 2023. I undersökningen har man mätt nöjdheten hos resenärer vad gäller image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFyra av tio svenskar säger att man drabbats av förseningar i samband med resor. Foto: Sofia Drevemo
Fyra av tio svenskar säger att man drabbats av förseningar i samband med resor. Foto: Sofia Drevemo
Ekonomi & Näringsliv

Svenskar mindre nöjda med sina reseupplevelser

Tony Lingefors

Årligen mäter Svenskt kvalitetsindex (SKI) resenärers uppfattningar vad gäller resor med buss, tåg och flyg. I år är emellertid svenskarnas betyg sämre än tidigare undersökningar.

Fyra av tio uppger i den nya mätningen att man drabbats av förseningar i samband med resor.

– Det är ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång. Det ska dock noteras att det finns många externa faktorer som påverkat kundupplevelsen negativt det senaste halvåret. Flera av dessa händelser ligger utanför aktörernas omedelbara kontroll, men påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation. Här har branschen överlag mycket att förbättra, säger Johan Parmler, vd på Svenskt kvalitetsindex, i ett uttalande.

Om undersökningen

Totalt 2 265 personer deltog i Svenskt kvalitetsindex mätning som genomfördes 16 mars-24 april 2023. I undersökningen har man mätt nöjdheten hos resenärer vad gäller image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.

Källa: Svenskt kvalitetsindex

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025