När den välkände experten på tidig musik, dirigenten William Christie, förenade sina talanger med den firade mezzosopranen Ann Hallenberg och Stockholms Filharmoniker var energin så stark att man nästan kunde ta på den.
Kvällen torsdagen den 2 november i Stockholms Konserthus var en högtidsstund för alla älskare av den tidiga klassiska epokens främsta tonsättare. Redan när kvällens dirigent William Christie kom in på podiet, utstrålande glädje och trivsel, förstod man att det skulle bli en minnesvärd afton. Intrycket bekräftades av framförandet av dagens första nummer, ouvertyren till Mozarts opera Titus mildhet. Här saknades verkligen inget. Det ståtliga och pampiga som ibland faller bort, men bör finnas där med tanke på operans inriktning, var på plats tillsammans med den unika Mozartska lättheten, allt insvept i en sprudlande spelglädje.
När dagens solist Ann Hallenberg sedan kom in med sin aura av hjärtlig värme stod den situation klar som redan kunnat anas vid Christies entré: vi deltog i ett slags musikalisk salong bland vänner, endast tillfälligt omplacerad till Konserthusets stora sal på grund av vänkretsens stora omfattning.