loadingWilliam Christie ledde Stockholms Filharmoniker i musik av Haydn, Mozart och Gluck med oförliknelig glöd och entusiasm. Foto: Yanan Li
William Christie ledde Stockholms Filharmoniker i musik av Haydn, Mozart och Gluck med oförliknelig glöd och entusiasm. Foto: Yanan Li
Musik

Succé för Hallenberg och Christie

Magnus Löwendahl

När den välkände experten på tidig musik, dirigenten William Christie, förenade sina talanger med den firade mezzosopranen Ann Hallenberg och Stockholms Filharmoniker var energin så stark att man nästan kunde ta på den.

Kvällen torsdagen den 2 november i Stockholms Konserthus var en högtidsstund för alla älskare av den tidiga klassiska epokens främsta tonsättare. Redan när kvällens dirigent William Christie kom in på podiet, utstrålande glädje och trivsel, förstod man att det skulle bli en minnesvärd afton. Intrycket bekräftades av framförandet av dagens första nummer, ouvertyren till Mozarts opera Titus mildhet. Här saknades verkligen inget. Det ståtliga och pampiga som ibland faller bort, men bör finnas där med tanke på operans inriktning, var på plats tillsammans med den unika Mozartska lättheten, allt insvept i en sprudlande spelglädje.

När dagens solist Ann Hallenberg sedan kom in med sin aura av hjärtlig värme stod den situation klar som redan kunnat anas vid Christies entré: vi deltog i ett slags musikalisk salong bland vänner, endast tillfälligt omplacerad till Konserthusets stora sal på grund av vänkretsens stora omfattning.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingWilliam Christie ledde Stockholms Filharmoniker i musik av Haydn, Mozart och Gluck med oförliknelig glöd och entusiasm. Foto: Yanan Li
William Christie ledde Stockholms Filharmoniker i musik av Haydn, Mozart och Gluck med oförliknelig glöd och entusiasm. Foto: Yanan Li
Musik

Succé för Hallenberg och Christie

Magnus Löwendahl

När den välkände experten på tidig musik, dirigenten William Christie, förenade sina talanger med den firade mezzosopranen Ann Hallenberg och Stockholms Filharmoniker var energin så stark att man nästan kunde ta på den.

Kvällen torsdagen den 2 november i Stockholms Konserthus var en högtidsstund för alla älskare av den tidiga klassiska epokens främsta tonsättare. Redan när kvällens dirigent William Christie kom in på podiet, utstrålande glädje och trivsel, förstod man att det skulle bli en minnesvärd afton. Intrycket bekräftades av framförandet av dagens första nummer, ouvertyren till Mozarts opera Titus mildhet. Här saknades verkligen inget. Det ståtliga och pampiga som ibland faller bort, men bör finnas där med tanke på operans inriktning, var på plats tillsammans med den unika Mozartska lättheten, allt insvept i en sprudlande spelglädje.

När dagens solist Ann Hallenberg sedan kom in med sin aura av hjärtlig värme stod den situation klar som redan kunnat anas vid Christies entré: vi deltog i ett slags musikalisk salong bland vänner, endast tillfälligt omplacerad till Konserthusets stora sal på grund av vänkretsens stora omfattning.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024