När Orfeus Barock och traversflöjtisten Pauliina Fred gav konsert i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus var såväl parkett som läktare fullsatta. Publikens behov av att få höra barockmusik på en konsertscen är uppenbarligen stort.
Söndagen den 24 september presenterade medlemmar ur ensemblen Orfeus Barock Stockholm och gästsolisten Pauliina Fred ett trevligt och genomtänkt program under rubriken Orfeus skattkammare – Telemann i Paris. Orfeus Barock hade som en självklar sak bjudit in en finsk flöjtsolist, och lika självklart var det säkert omkring år 1730 för fyra parisiska musiker att bjuda in en tysk gäst, multiinstrumentalisten och tonsättaren Georg Philipp Telemann.
Telemann kom inte iväg förrän 1737, men då hade han med sig de verk som har kommit att bli kända som Paris-kvartetterna. Dagens konsert inleddes med den första av dessa kvartetter, den i G-dur skriven i italiensk stil, framförd av Pauliina Fred på traversflöjt, Emma Nyman på violin, Johannes Rostamo på cello och Marcus Mohlin vid cembalon.