loadingOrfeus Barock Stockholm och traversflöjtisten Pauliina Fred framförde verk av Telemann, Leclair, Couperin och Hotteterre. Foto: Daniel Holst
Orfeus Barock Stockholm och traversflöjtisten Pauliina Fred framförde verk av Telemann, Leclair, Couperin och Hotteterre. Foto: Daniel Holst
Musik

Till Paris med Telemann och Orfeus

Magnus Löwendahl

När Orfeus Barock och traversflöjtisten Pauliina Fred gav konsert i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus var såväl parkett som läktare fullsatta. Publikens behov av att få höra barockmusik på en konsertscen är uppenbarligen stort.

Söndagen den 24 september presenterade medlemmar ur ensemblen Orfeus Barock Stockholm och gästsolisten Pauliina Fred ett trevligt och genomtänkt program under rubriken Orfeus skattkammare – Telemann i Paris. Orfeus Barock hade som en självklar sak bjudit in en finsk flöjtsolist, och lika självklart var det säkert omkring år 1730 för fyra parisiska musiker att bjuda in en tysk gäst, multiinstrumentalisten och tonsättaren Georg Philipp Telemann.

Telemann kom inte iväg förrän 1737, men då hade han med sig de verk som har kommit att bli kända som Paris-kvartetterna. Dagens konsert inleddes med den första av dessa kvartetter, den i G-dur skriven i italiensk stil, framförd av Pauliina Fred på traversflöjt, Emma Nyman på violin, Johannes Rostamo på cello och Marcus Mohlin vid cembalon.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOrfeus Barock Stockholm och traversflöjtisten Pauliina Fred framförde verk av Telemann, Leclair, Couperin och Hotteterre. Foto: Daniel Holst
Orfeus Barock Stockholm och traversflöjtisten Pauliina Fred framförde verk av Telemann, Leclair, Couperin och Hotteterre. Foto: Daniel Holst
Musik

Till Paris med Telemann och Orfeus

Magnus Löwendahl

När Orfeus Barock och traversflöjtisten Pauliina Fred gav konsert i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus var såväl parkett som läktare fullsatta. Publikens behov av att få höra barockmusik på en konsertscen är uppenbarligen stort.

Söndagen den 24 september presenterade medlemmar ur ensemblen Orfeus Barock Stockholm och gästsolisten Pauliina Fred ett trevligt och genomtänkt program under rubriken Orfeus skattkammare – Telemann i Paris. Orfeus Barock hade som en självklar sak bjudit in en finsk flöjtsolist, och lika självklart var det säkert omkring år 1730 för fyra parisiska musiker att bjuda in en tysk gäst, multiinstrumentalisten och tonsättaren Georg Philipp Telemann.

Telemann kom inte iväg förrän 1737, men då hade han med sig de verk som har kommit att bli kända som Paris-kvartetterna. Dagens konsert inleddes med den första av dessa kvartetter, den i G-dur skriven i italiensk stil, framförd av Pauliina Fred på traversflöjt, Emma Nyman på violin, Johannes Rostamo på cello och Marcus Mohlin vid cembalon.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024