Det spelades en gång i St Petersburg 1909 och försvann sedan spårlöst. Stycket antogs vara förlorat för alltid, men över 100 år senare upptäcktes noterna till Funeral Song i ett arkiv. Kommande säsong spelas det av Göteborgs Symfoniker under ledning av chefdirigenten Santtu-Matias Rouvali.
Funeral Song är ett stycke sorgemusik Stravinsky skrev 1908 inför en minneskonsert för sin lärare Nikolaj Rimskij-Korsakov som avlidit samma år. Stravinsky beskrev själv målande det elva minuter långa stycket: ”Alla soloinstrument i orkestern defilerade förbi graven och lade vart och ett ner sin egen melodi som en krans.”
Tonsättaren fick själv aldrig höra stycket igen efter det första framförandet, vilket han beklagade. Han skattade det högt:
– Det bästa av mina verk före Eldfågeln.
Under åren på 1910-talet var Stravinsky enormt kreativ i samarbetet med Ryska baletten i Paris. Eldfågeln (1910) följdes av Petrusjka (1911) och sedan kom mästerverket Våroffer (1913) – 1900-talets kanske viktigaste och mest berömda orkesterverk. Inspirerad av den ryska vårens våldsamma inträde komponerade han musik som var lika djärv som nyskapande – något liknande hade aldrig tidigare hörts.
Under en och samma konsert framför Göteborgs symfoniker både Stravinskys minst kända verk och det mest berömda.. Vid Funeral Song och Våroffer 28-29 mars 2019 spelas också Esa-Pekka Salonens prisbelönta violinkonsert med den firade violinisten Jennifer Koh som solist.