loadingDe stora potthålen på E20 går inte att asfaltera. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
De stora potthålen på E20 går inte att asfaltera. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Stora potthål på E20 – ”ha span på vägen”

Isak Fritzon/TT

Problemen på vintervägarna avlöser varandra och på E20 har stora potthål bildats mellan Mariestad och Götene i Västergötland.

Det är enligt Trafikverket "slöseri med både tid och pengar" att ge sig ut och lägga ny asfalt i potthålen. I väntan på varmare väder får verket fylla hålen med ett hållfast material flera gånger om dagen.

– Det går inte att asfaltera när det är så låga temperaturer, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Tjälskador och potthål

Tjäle är mark eller väg som har frusit till is. Då is tar mer plats än vatten gör det att vägen expanderar och lyfts när den fryser.

Under tjällossning, som oftast inträffar under våren, tinar vägen och får ursprunglig form men med konsekvensen att skador kan ha uppstått.

Potthål uppträder när vatten tränger ned i små porer i vägens beläggning och håligheter samtidigt som temperaturen pendlar kring noll.

När sedan vattnet fryser och därefter tinar utvidgar isen håligheten och gör den större, vilket skapar ett potthål.

Källa: Trafikverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDe stora potthålen på E20 går inte att asfaltera. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
De stora potthålen på E20 går inte att asfaltera. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Stora potthål på E20 – ”ha span på vägen”

Isak Fritzon/TT

Problemen på vintervägarna avlöser varandra och på E20 har stora potthål bildats mellan Mariestad och Götene i Västergötland.

Det är enligt Trafikverket "slöseri med både tid och pengar" att ge sig ut och lägga ny asfalt i potthålen. I väntan på varmare väder får verket fylla hålen med ett hållfast material flera gånger om dagen.

– Det går inte att asfaltera när det är så låga temperaturer, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Tjälskador och potthål

Tjäle är mark eller väg som har frusit till is. Då is tar mer plats än vatten gör det att vägen expanderar och lyfts när den fryser.

Under tjällossning, som oftast inträffar under våren, tinar vägen och får ursprunglig form men med konsekvensen att skador kan ha uppstått.

Potthål uppträder när vatten tränger ned i små porer i vägens beläggning och håligheter samtidigt som temperaturen pendlar kring noll.

När sedan vattnet fryser och därefter tinar utvidgar isen håligheten och gör den större, vilket skapar ett potthål.

Källa: Trafikverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024