loading

En räddningsarbetare inspekterar området omkring rasmassorna vid Morandibron i Genua under onsdagen. Foto: Nicola Marfisi/AP/TT
En räddningsarbetare inspekterar området omkring rasmassorna vid Morandibron i Genua under onsdagen. Foto: Nicola Marfisi/AP/TT
Utrikes

Starka vittnesmål efter broraset i Genua

Epoch Times

Räddningsarbetare fortsatte, för andra natten i rad, att söka igenom rasmassorna efter tisdagens broras i Genua. Hittills har 39 människor hittats döda och 16 skadade.

Samtidigt kommer hårresande vittnesmål från överlevare.

Över 30 bilar och flera lastbilar störtade ner med rasmassorna när en lång sträcka av Morandibron i den italienska hamnstaden plötsligt föll ner över tågspår och byggnader. Bland offren finns barn i åldrarna 8, 12 och 13, enligt inrikesminister Matteo Salvini.

– Bilen framför mig försvann och verkade ha svalts av molnen. Jag tittade upp och såg hur pylonen rasade, berättar en lastbilsförare som med nöd och näppe undgick raset för tidningen Corriere della Sera.

– Instinktivt, när jag fann mig själv framför avgrunden, började jag backa för att fly helvetet.

Privatiserat underhåll

Broraset har satt ljuset på de problem som omgärdat Morandibron, byggd på 60-talet med en ovanlig teknik, även om orsaken till olyckan ännu är oklar. Italiens regering har pekat finger mot Autostrade, det företag som haft ansvar för underhållet av bron.

Landets vice premiärminister Luigi Di Maio anser att tragedin hade kunnat undvikas.

Räddningsarbetare fortsätter sökarbetet i rasmassorna i Genua. Foto: Antonio Calanni/AP/TT

– Autostrade borde ha genomfört underhållsarbete men gjorde det inte, påstår han.

Regeringen säger att man vill bryta företagets kontrakt för skötseln av motorvägen A10, som löper över bron, och att bolaget bör bötfällas.

Överlevde raset

Autostrade tillbakavisar dock anklagelserna och hävdar att man genomfört tillräcklig tillsyn av bron.

Davide Capello, som tidigare varit målvakt i Serie A-laget Cagliari, var en av dem som störtade ner under raset – men som mirakulöst överlevde.

– Jag körde längs med bron och plötsligt såg jag hur vägen framför mig kollapsade, och jag föll ner med bilen, säger han till tv-kanalen Sky TG24.

(TT-AFP)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

En räddningsarbetare inspekterar området omkring rasmassorna vid Morandibron i Genua under onsdagen. Foto: Nicola Marfisi/AP/TT
En räddningsarbetare inspekterar området omkring rasmassorna vid Morandibron i Genua under onsdagen. Foto: Nicola Marfisi/AP/TT
Utrikes

Starka vittnesmål efter broraset i Genua

Epoch Times

Räddningsarbetare fortsatte, för andra natten i rad, att söka igenom rasmassorna efter tisdagens broras i Genua. Hittills har 39 människor hittats döda och 16 skadade.

Samtidigt kommer hårresande vittnesmål från överlevare.

Över 30 bilar och flera lastbilar störtade ner med rasmassorna när en lång sträcka av Morandibron i den italienska hamnstaden plötsligt föll ner över tågspår och byggnader. Bland offren finns barn i åldrarna 8, 12 och 13, enligt inrikesminister Matteo Salvini.

– Bilen framför mig försvann och verkade ha svalts av molnen. Jag tittade upp och såg hur pylonen rasade, berättar en lastbilsförare som med nöd och näppe undgick raset för tidningen Corriere della Sera.

– Instinktivt, när jag fann mig själv framför avgrunden, började jag backa för att fly helvetet.

Privatiserat underhåll

Broraset har satt ljuset på de problem som omgärdat Morandibron, byggd på 60-talet med en ovanlig teknik, även om orsaken till olyckan ännu är oklar. Italiens regering har pekat finger mot Autostrade, det företag som haft ansvar för underhållet av bron.

Landets vice premiärminister Luigi Di Maio anser att tragedin hade kunnat undvikas.

Räddningsarbetare fortsätter sökarbetet i rasmassorna i Genua. Foto: Antonio Calanni/AP/TT

– Autostrade borde ha genomfört underhållsarbete men gjorde det inte, påstår han.

Regeringen säger att man vill bryta företagets kontrakt för skötseln av motorvägen A10, som löper över bron, och att bolaget bör bötfällas.

Överlevde raset

Autostrade tillbakavisar dock anklagelserna och hävdar att man genomfört tillräcklig tillsyn av bron.

Davide Capello, som tidigare varit målvakt i Serie A-laget Cagliari, var en av dem som störtade ner under raset – men som mirakulöst överlevde.

– Jag körde längs med bron och plötsligt såg jag hur vägen framför mig kollapsade, och jag föll ner med bilen, säger han till tv-kanalen Sky TG24.

(TT-AFP)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Förföljelsen av Falun Gong

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024