Alla tidningsläsare vet att pojkar i genomsnitt mognar långsammare än flickor och att pojkar numera har lägre betyg än flickor i alla ämnen utom idrott. Ändå fortsätter Sverige att föra en skolpolitik som bortser från detta. Det vore bra för alla elever med tydliga uppföranderegler och läroplaner men speciellt för pojkar just därför att de i genomsnitt mognar långsammare.
Dagens skolpolitik kallas jämlik men sätter ideologi framför elevernas behov. Den bygger på att alla elever ska göra samma sak vid samma ålder, men det är motsägelsefullt att en skola som ständigt talar om jämlikhet och jämställdhet inte bryr sig om att det ena könet får sämre resultat. Skolan lär ut att alla är lika och utgår från att det är pojkarnas eget fel om de inte tar till vara studietiden. Vi ska se närmare på två relativt nyutkomna svenska böcker om könsskillnader för att illustrera att könsskillnader finns och att den svenska skolan inte ens har börjat att ta itu med de problem som den själv har skapat.