loading








Darren R Rousar jobbar på målnignen " The Holy Family".
Darren R Rousar jobbar på målnignen " The Holy Family".
Blogg

Sight-Size: Konstnären, läraren och författaren Darren R Rousar

Darren R Rousar

I över 30 år har den amerikanska konstnären Darren R Rousar undervisat konstelever i åldrarna 8-85, i tre länder, att se med hjälp av sight-size. Han har även skrivit tre böcker, varav två handlar om sight-size. Dessutom skriver han artiklar på hemsidan Sight-Size. Rousar började studera representativ konst med Annette LeSueur vid 16 års ålder. Efter det fick han privat undervisning av Richard Lack vid Atelier Lack, och efter highschool studerade han vid Atelier LaSueur. Efter fyra år där tillbringade han ett år vid Studio Cecil-Graves i Florens, Italien.

Första gången jag kom i kontakt med sight-size var 1980, när jag var 16 år. Jag hade gått alla konstkurser som fanns tillgängliga på min skola och läraren rekommenderade mig till ett särskilt program utanför campus. Jag fick gå vilken kurs jag ville på det lokala konstcentrat, på skolans bekostnad, på skoltid.

Kursen jag valde var Artistic Anatomy (”konstnärlig anatomi”) med Annette LeSueur, som var elev till Richard Lack. Kursen var i själva verket en nivåindelad introduktion till sight-size, modellteckning och anatomi.

Kursen började med grundläggande instruktioner i modellteckning med sight-size framför en levande modell. På detta följde en och en halv timmes arbete med en pennteckning, fortfarande framför modellen.

Efter lektionen föreläste Annette om anatomi. Som hemarbete fick vi börja med att rita upp skelettets anatomi på vår modellteckning. Som jag minns det ägnade vi fyra veckor åt den teckningen, och i slutänden hade vi även tecknat ett muskellager utöver skelettlagret. Åtskilliga sight-size-figurer följde, tillsammans med deras anatomiska överlager.

Annette var min introduktion, inte bara till sight-size, utan också till Richard Lack. Han gick med på att ta sig an mig som privatelev. Jag skulle komma att tillbringa två till tre eftermiddagar i hans ateljé, under hans förmyndarskap, med att lära mig att se via antikritning i sight-size. Detta var 1981 och -82.

När jag studerade med Mr Lack ansåg han att början var viktig. Därför lät han mig påbörja talrika med antikritningar, och de flesta av dem fick jag inte färdigställa. Teckningarna nedan representerar några av de påbörjade teckningarna. Jag kan inte minnas att jag jobbade mer än ett par sessioner med varje teckning.

Mr Lack har gått bort, men han har åtskilliga tidigare elever som har mycket att tacka honom för.

Efter highschool (och ett år vid en kommersiell konstskola) kontaktade jag Annette och fick veta att hon hade öppnat en egen ateljé. Jag tillbringade fyra år där, lärde mig av henne och de många tidigare Lack-eleverna som kom och gick som lärare vid henne skola. David Erickson och Jeffrey Larson var två av dem*.

De flesta av våra projekt gjordes i sight-size, inräknat antikritning, modellteckning med penna och kol, modellmålning, stilleben, porträtt och interiörer. Vi ägnade mycket tid åt anatomi, och gick så långt som att dissikera ett kadaver vid en kiropraktorskola i närheten. Vi gjorde också en hel delporträtt och modellteckningar via komparativ mätteknik. Kvällslektionerna vid Aterlier Lack fyllde i alla luckor som jag kan ha haft i schemat på den tiden.

På denna bild kan du se mig jobba på en studie i sight-size, till en större målning.

Efter Annette gav jag mig ut på min egen stora Europaturné. Den resan ledde mig slutligen till Florens, Italien och Studio Cecil-Graves.

Charles H Cecil är en tidigare elev till både R H Ives Gammal och Richard Lack. Daniel Graves är tidigare elev till Nerina Simi och Richard Lack. I början av 80-talet gick dessa två amerikaner ihop och grundade Studio Cecil-Graves. Ateljen baserades på de principer de lärt sig av sina lärare. En av dessa var sight-size. En annan var att använda traditionella material, även om det är en berättelse för en annan version av min biografi.

Jag studerade med Charles och Dan 1989 och 1990. Strax efter att jag lämnade Florens delade de på sig. Charles grundade Charles H Cecil Studios (där jag var biträdande chef 1995 och 1996). Dan skapade Florence Academy of Art. Båda institutionerna är fortfarande framgångsrika och båda baserar fortfarande sin undervisning på sight-size.

På den här bilden kan du se mig jobba med en sight-size-studie för målningen "Porta Croce".

Lite mer än ett decennium senare beslutade jag mig för att sight-size behövde en bok. Som med allt annat som överförs från mästare till elev: om traditionen inte skrivs ned så förändras historien. Så jag konsulterade Richard Lack och Charles Cecil, tidigare Gammell-elever som jag kände, och de rikliga anteckningarna jag hade fört vid mina olika erfarenheter i ateljéerna. Detta resulterade i min första bok Cast Drawing Using the Sight-Size Approach. Sight-Size and the Art of Seeing, i sällskap av en dvd som följde strax därpå. Två år senare skrev jag och utgav uppföljaren Cast Painting Using the Sight-Size Approach. Dessa material används för närvarande i många ateljéer, akademier och konstskolor runtom i världen. Lika viktigt är att jag förärats med att kunna hjälpa över tio tusen individer att lära sig se genom sight-size.

I slutet av 2016 släppte jag boken The Sight-Size Cast. Det är en helt omskriven och kraftigt utökad sammanställning av mina två första böcker Cast Drawing Using the Sight-Size Approach och Cast Painting Using the Sight-Size Approach.

Alltsedan mitt andra år vid Atelier LeSueur har jag hela tiden undervisat. Ofta i antikritning, även om jag även har undervisat i andra vanliga ateljéämnen. Oavsett ämne förblir sight-size ryggraden i min undervisning eftersom jag tror att man för att bli bra på att teckna, måla eller skulptera först måste lära sig att se. Och även om det inte är det enda sättet så är sight-size det bästa sättet att lära sig det.

Om du har kommit hit för att få information om sight-size eller min hemsida kan du klicka här.

*Dan och Jeff kan du se här, på en bild från tiden då de fortfarande studerade vid Atelier Lack.

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com 

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading








Darren R Rousar jobbar på målnignen " The Holy Family".
Darren R Rousar jobbar på målnignen " The Holy Family".
Blogg

Sight-Size: Konstnären, läraren och författaren Darren R Rousar

Darren R Rousar

I över 30 år har den amerikanska konstnären Darren R Rousar undervisat konstelever i åldrarna 8-85, i tre länder, att se med hjälp av sight-size. Han har även skrivit tre böcker, varav två handlar om sight-size. Dessutom skriver han artiklar på hemsidan Sight-Size. Rousar började studera representativ konst med Annette LeSueur vid 16 års ålder. Efter det fick han privat undervisning av Richard Lack vid Atelier Lack, och efter highschool studerade han vid Atelier LaSueur. Efter fyra år där tillbringade han ett år vid Studio Cecil-Graves i Florens, Italien.

Första gången jag kom i kontakt med sight-size var 1980, när jag var 16 år. Jag hade gått alla konstkurser som fanns tillgängliga på min skola och läraren rekommenderade mig till ett särskilt program utanför campus. Jag fick gå vilken kurs jag ville på det lokala konstcentrat, på skolans bekostnad, på skoltid.

Kursen jag valde var Artistic Anatomy (”konstnärlig anatomi”) med Annette LeSueur, som var elev till Richard Lack. Kursen var i själva verket en nivåindelad introduktion till sight-size, modellteckning och anatomi.

Kursen började med grundläggande instruktioner i modellteckning med sight-size framför en levande modell. På detta följde en och en halv timmes arbete med en pennteckning, fortfarande framför modellen.

Efter lektionen föreläste Annette om anatomi. Som hemarbete fick vi börja med att rita upp skelettets anatomi på vår modellteckning. Som jag minns det ägnade vi fyra veckor åt den teckningen, och i slutänden hade vi även tecknat ett muskellager utöver skelettlagret. Åtskilliga sight-size-figurer följde, tillsammans med deras anatomiska överlager.

Annette var min introduktion, inte bara till sight-size, utan också till Richard Lack. Han gick med på att ta sig an mig som privatelev. Jag skulle komma att tillbringa två till tre eftermiddagar i hans ateljé, under hans förmyndarskap, med att lära mig att se via antikritning i sight-size. Detta var 1981 och -82.

När jag studerade med Mr Lack ansåg han att början var viktig. Därför lät han mig påbörja talrika med antikritningar, och de flesta av dem fick jag inte färdigställa. Teckningarna nedan representerar några av de påbörjade teckningarna. Jag kan inte minnas att jag jobbade mer än ett par sessioner med varje teckning.

Mr Lack har gått bort, men han har åtskilliga tidigare elever som har mycket att tacka honom för.

Efter highschool (och ett år vid en kommersiell konstskola) kontaktade jag Annette och fick veta att hon hade öppnat en egen ateljé. Jag tillbringade fyra år där, lärde mig av henne och de många tidigare Lack-eleverna som kom och gick som lärare vid henne skola. David Erickson och Jeffrey Larson var två av dem*.

De flesta av våra projekt gjordes i sight-size, inräknat antikritning, modellteckning med penna och kol, modellmålning, stilleben, porträtt och interiörer. Vi ägnade mycket tid åt anatomi, och gick så långt som att dissikera ett kadaver vid en kiropraktorskola i närheten. Vi gjorde också en hel delporträtt och modellteckningar via komparativ mätteknik. Kvällslektionerna vid Aterlier Lack fyllde i alla luckor som jag kan ha haft i schemat på den tiden.

På denna bild kan du se mig jobba på en studie i sight-size, till en större målning.

Efter Annette gav jag mig ut på min egen stora Europaturné. Den resan ledde mig slutligen till Florens, Italien och Studio Cecil-Graves.

Charles H Cecil är en tidigare elev till både R H Ives Gammal och Richard Lack. Daniel Graves är tidigare elev till Nerina Simi och Richard Lack. I början av 80-talet gick dessa två amerikaner ihop och grundade Studio Cecil-Graves. Ateljen baserades på de principer de lärt sig av sina lärare. En av dessa var sight-size. En annan var att använda traditionella material, även om det är en berättelse för en annan version av min biografi.

Jag studerade med Charles och Dan 1989 och 1990. Strax efter att jag lämnade Florens delade de på sig. Charles grundade Charles H Cecil Studios (där jag var biträdande chef 1995 och 1996). Dan skapade Florence Academy of Art. Båda institutionerna är fortfarande framgångsrika och båda baserar fortfarande sin undervisning på sight-size.

På den här bilden kan du se mig jobba med en sight-size-studie för målningen "Porta Croce".

Lite mer än ett decennium senare beslutade jag mig för att sight-size behövde en bok. Som med allt annat som överförs från mästare till elev: om traditionen inte skrivs ned så förändras historien. Så jag konsulterade Richard Lack och Charles Cecil, tidigare Gammell-elever som jag kände, och de rikliga anteckningarna jag hade fört vid mina olika erfarenheter i ateljéerna. Detta resulterade i min första bok Cast Drawing Using the Sight-Size Approach. Sight-Size and the Art of Seeing, i sällskap av en dvd som följde strax därpå. Två år senare skrev jag och utgav uppföljaren Cast Painting Using the Sight-Size Approach. Dessa material används för närvarande i många ateljéer, akademier och konstskolor runtom i världen. Lika viktigt är att jag förärats med att kunna hjälpa över tio tusen individer att lära sig se genom sight-size.

I slutet av 2016 släppte jag boken The Sight-Size Cast. Det är en helt omskriven och kraftigt utökad sammanställning av mina två första böcker Cast Drawing Using the Sight-Size Approach och Cast Painting Using the Sight-Size Approach.

Alltsedan mitt andra år vid Atelier LeSueur har jag hela tiden undervisat. Ofta i antikritning, även om jag även har undervisat i andra vanliga ateljéämnen. Oavsett ämne förblir sight-size ryggraden i min undervisning eftersom jag tror att man för att bli bra på att teckna, måla eller skulptera först måste lära sig att se. Och även om det inte är det enda sättet så är sight-size det bästa sättet att lära sig det.

Om du har kommit hit för att få information om sight-size eller min hemsida kan du klicka här.

*Dan och Jeff kan du se här, på en bild från tiden då de fortfarande studerade vid Atelier Lack.

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com 

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024