loading



Detalj av "Venus and Adonis", Tizan Vecelli (ca 1490-1576)
Detalj av "Venus and Adonis", Tizan Vecelli (ca 1490-1576)
Blogg

Sight-Size: Färgerna dansar men valörerna förblir desamma

Darren R Rousar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

”Naturen uppträder överallt i dämpade färger, men hon uppträder aldrig i dämpade valörer. Färgerna dansar men valörerna förblir desamma” Denna aforism, eller en version av den, fick alla elever i de Gammell-baserade ateljéerna höra regelbundet.

Dess upphovsman, Birge Harrison (1854-1929), gjorde uttalandet under en förläsning som han höll vid Konststudentförbundets sommarskola på 1800-talet. Det gick under ämnet ”Vibrationer”. Konceptet var naturligtvis inte hans egen uppfinning, och kankske inte heller formuleringen. Harrison ansåg att det började med de första konstnärerna som lade färg på en duk medan de avbildade natur utomhus, framförallt John Constable (1776-1837). Senare de franska impressionisterna, och efter det pointillisterna som tog det till en extrem.

Vill man se dansande färger så är landskap är en utmärkt plats; särskilt på himlen och på snötäckt mark. Men om vi ser Harrisons vibrationskoncept bara som en liten del av det faktum att valörer visar sig solida för oss, medan färg ofta inte gör det, har det sitt ursprung flera århundraden före Constable.

Naturen uppträder överallt i dämpade färger, men hon uppträder aldrig i dämpade valörer.

– Birge Harrison (1854-1929), konstnär och författare

Detta går inte att förklara visuellt med den teknologi vi har tillgång till: Problemet är att min skärm inte visar mig färgerna i den här artikelns bilder på samma sätt som din visar dem för dig. Vi använder olika skärmkalibrering, vare sig vi vet om det eller ej. Dessutom behöver filerna komprimeras för att de snabbt ska laddas på en webbsida. De flesta av bilderna i artikeln var till exempel kallare än vad som visas på min skärm. Ja, skillnaden kan vara subtil, men det är det som är problemet – naturens valörer och färger är ofta väldigt subtila!

Som hjälp kommer jag att visa några av artikelns bilder i par – en i färg och en i svartvitt. I slutänden måste du dock lita mer till mina ord än till bilderna jag visar.

Låt oss börja med att fastställa det uppenbara, att färg och valör är olika saker.

Nedan är en landskapsmålning av Birge Harrison. Titta på de snöiga områdena. På den faktiska målningen är de ljusa områdena utförda i vita, rosa, ljusblåa och gula toner. Snöns mörka områden visar samma sak, men mörkare. Det intressanta är att när man tittar på den i gråskala så är valörskiftningarna subtila och motsvarar inte alltid skiftningarna i färg.

Birge Harrison, Old Oaks, Defiance, Woodstock, Vermont.

Återigen, man ser detta lättast i ett landskap, som var Harrisons fokus som konstnär och författare. Med detta sagt, man ser dansande färger och stationära valörer överallt, om man har ögon för det.

Nedan är en detalj av ett porträtt av William McGregor Paxton (1869-1941). I det finns rosa, blå och gula toner på kindområdet under käkbenet. Även om färgerna varierar förblir valören på området i stort sett oförändrad.

William McGregor Paxton, detail of a portrait. Hat tip, Carl Samson for this photograph.

Detaljerna i Bronzinos (1503-1572) och Salviatis (1510-1563) målningar nedan visar det motsatta. I dem följer skiftningarna i färg skiftningarna i valör. Lyckligtvis bibehålls både valör och färg.

Agnolo Bronzino Eleonora of Toledo (detalj).

Francesco Salviati, Portrait of a Young Man (detalj).

Tizian hade en djupare förståelse av dansande färger än Bronzino och Salvati, vilket framgår i bilden högst upp i artikeln. Hans förmåga visar sig på ett beundransvärt sätt i detaljen här nedan. Man kan med egna ögon se alla de subtila tonerna av rosa, blåa och gula i huden, ofta målade med identiska valörer. Återigen: färger dansar men valörer förblir desamma.

Tizian, Venus and Adonis (detalj).

Om detta fortfarande är ett mysterium för dig, ta en titt på den här detaljen från ett stilleben av Edmund Tarbell (1862-1938). Jag har ringat in med grönt två områden där man kan se färger skifta med konstanta valörer.

Edmund Tarbell, Vase of Peonies (detalj).

Tidigare nämnde jag att det var tur att både Bronzios och Salvatis valörer och färger höll sig kvar. Detta eftersom om valörerna började dansa så hade resultatet inte blivit lyckat. I det fallet hade det sett ut som fläckar på huden, och det är inte så fint. Detta är den stora varningen med färgerna dansar men valörerna förblir desamma. Blanda inte ihop färgskiftningar med skiftningar i valör.

1909 sammanställde Harrison sina föreläsningar i en bok med titeln Landscape Painting. Denna bok är sedan länge slutsåld. Du kan emellertid hitta en PDF-kopia online (en av dem är här). För dem som föredrar fysiska böcker så återpublicerade jag "Landscape Painting" för några år sedan, kombinerad med Asher B Durands ”Letters on Landscape Painting”. 

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Detalj av "Venus and Adonis", Tizan Vecelli (ca 1490-1576)
Detalj av "Venus and Adonis", Tizan Vecelli (ca 1490-1576)
Blogg

Sight-Size: Färgerna dansar men valörerna förblir desamma

Darren R Rousar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på SightSize.com och är översatt från engelska. "Sight-size" är en traditionell metod för realistiskt måleri.

”Naturen uppträder överallt i dämpade färger, men hon uppträder aldrig i dämpade valörer. Färgerna dansar men valörerna förblir desamma” Denna aforism, eller en version av den, fick alla elever i de Gammell-baserade ateljéerna höra regelbundet.

Dess upphovsman, Birge Harrison (1854-1929), gjorde uttalandet under en förläsning som han höll vid Konststudentförbundets sommarskola på 1800-talet. Det gick under ämnet ”Vibrationer”. Konceptet var naturligtvis inte hans egen uppfinning, och kankske inte heller formuleringen. Harrison ansåg att det började med de första konstnärerna som lade färg på en duk medan de avbildade natur utomhus, framförallt John Constable (1776-1837). Senare de franska impressionisterna, och efter det pointillisterna som tog det till en extrem.

Vill man se dansande färger så är landskap är en utmärkt plats; särskilt på himlen och på snötäckt mark. Men om vi ser Harrisons vibrationskoncept bara som en liten del av det faktum att valörer visar sig solida för oss, medan färg ofta inte gör det, har det sitt ursprung flera århundraden före Constable.

Naturen uppträder överallt i dämpade färger, men hon uppträder aldrig i dämpade valörer.

– Birge Harrison (1854-1929), konstnär och författare

Detta går inte att förklara visuellt med den teknologi vi har tillgång till: Problemet är att min skärm inte visar mig färgerna i den här artikelns bilder på samma sätt som din visar dem för dig. Vi använder olika skärmkalibrering, vare sig vi vet om det eller ej. Dessutom behöver filerna komprimeras för att de snabbt ska laddas på en webbsida. De flesta av bilderna i artikeln var till exempel kallare än vad som visas på min skärm. Ja, skillnaden kan vara subtil, men det är det som är problemet – naturens valörer och färger är ofta väldigt subtila!

Som hjälp kommer jag att visa några av artikelns bilder i par – en i färg och en i svartvitt. I slutänden måste du dock lita mer till mina ord än till bilderna jag visar.

Låt oss börja med att fastställa det uppenbara, att färg och valör är olika saker.

Nedan är en landskapsmålning av Birge Harrison. Titta på de snöiga områdena. På den faktiska målningen är de ljusa områdena utförda i vita, rosa, ljusblåa och gula toner. Snöns mörka områden visar samma sak, men mörkare. Det intressanta är att när man tittar på den i gråskala så är valörskiftningarna subtila och motsvarar inte alltid skiftningarna i färg.

Birge Harrison, Old Oaks, Defiance, Woodstock, Vermont.

Återigen, man ser detta lättast i ett landskap, som var Harrisons fokus som konstnär och författare. Med detta sagt, man ser dansande färger och stationära valörer överallt, om man har ögon för det.

Nedan är en detalj av ett porträtt av William McGregor Paxton (1869-1941). I det finns rosa, blå och gula toner på kindområdet under käkbenet. Även om färgerna varierar förblir valören på området i stort sett oförändrad.

William McGregor Paxton, detail of a portrait. Hat tip, Carl Samson for this photograph.

Detaljerna i Bronzinos (1503-1572) och Salviatis (1510-1563) målningar nedan visar det motsatta. I dem följer skiftningarna i färg skiftningarna i valör. Lyckligtvis bibehålls både valör och färg.

Agnolo Bronzino Eleonora of Toledo (detalj).

Francesco Salviati, Portrait of a Young Man (detalj).

Tizian hade en djupare förståelse av dansande färger än Bronzino och Salvati, vilket framgår i bilden högst upp i artikeln. Hans förmåga visar sig på ett beundransvärt sätt i detaljen här nedan. Man kan med egna ögon se alla de subtila tonerna av rosa, blåa och gula i huden, ofta målade med identiska valörer. Återigen: färger dansar men valörer förblir desamma.

Tizian, Venus and Adonis (detalj).

Om detta fortfarande är ett mysterium för dig, ta en titt på den här detaljen från ett stilleben av Edmund Tarbell (1862-1938). Jag har ringat in med grönt två områden där man kan se färger skifta med konstanta valörer.

Edmund Tarbell, Vase of Peonies (detalj).

Tidigare nämnde jag att det var tur att både Bronzios och Salvatis valörer och färger höll sig kvar. Detta eftersom om valörerna började dansa så hade resultatet inte blivit lyckat. I det fallet hade det sett ut som fläckar på huden, och det är inte så fint. Detta är den stora varningen med färgerna dansar men valörerna förblir desamma. Blanda inte ihop färgskiftningar med skiftningar i valör.

1909 sammanställde Harrison sina föreläsningar i en bok med titeln Landscape Painting. Denna bok är sedan länge slutsåld. Du kan emellertid hitta en PDF-kopia online (en av dem är här). För dem som föredrar fysiska böcker så återpublicerade jag "Landscape Painting" för några år sedan, kombinerad med Asher B Durands ”Letters on Landscape Painting”. 

Darren R Rousar är en ateljé-utbildad konstnär och lärare som skriver böcker som lär människor hur man tecknar och målar. Han gör detta genom att först lära dem att se. Hans senaste bok är ”The Sight-Size Cast”. Varannan vecka publicerar han artiklar på SightSize.com.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024