Så känner du igen ”gaslighting”
Den som utsätts för gaslighting tvivlar ofta på sin psykiska hälsa och kan känna sig isolerad från vänner och familj.


Gaslighting är en sorts känslomässig misshandel som ses i relationer med misshandel. Det är att manipulera en person genom att tvinga dem att ifrågasätta deras tankar, minnen och händelserna runt omkring dem. Ett offer för gaslighting kan drivas så långt att de ifrågasätter sin egen psykiska hälsa.

Termen ”gaslighting” kommer från pjäsen och filmen som följde, som hette ”Gaslight”. I filmen manipulerar och plågar den falske maken, spelad av Charles Boyer, sin fru, spelad av Ingrid Bergman, för att övertyga henne om att hon har blivit galen.

Gaslighting, oavsett om det är avsiktligt eller inte, är en form av manipulation. Det kan hända i olika typer av relationer, till exempel med chefen, mellan vänner och med föräldrar. En av de mest förödande formerna av gaslighting är när det sker i en parrelation.

Tecken på gaslighting

Enligt Robin Stern, författare till boken ”The Gaslight Effect: How to Spot and Survive the Hidden Manipulation Others Use to Control Your Life”, finns flera tecken på att du utsätts för gaslighting.

- Du känner dig inte längre som den person som du brukar vara.

- Du är mer orolig och har sämre självförtroende än du brukade ha.

- Du undrar ofta om du är för känslig.

- Du känner att allt du gör är fel.

- Du tänker alltid att det är ditt fel när saker och ting blir fel.

- Du ber ofta om ursäkt.

- Du har en känsla av att någonting är fel, men kan inte säga vad det är.

- Du ifrågasätter ofta om du svarat din partner passande (till exempel om du var för oresonlig eller inte nog kärleksfull).

- Du ursäktar ofta din partners beteende.

- Du undviker att informera dina vänner och din familj för att undvika en konfrontation med din partner.

- Du känner dig isolerad från vänner och familj.

- Du har svårare och svårare att ta beslut.

- Du har en känsla av hopplöshet och har inget eller bara lite nöje av aktiviteter som du brukade gilla tidigare.

Exempel på gaslighting

Människor som gör detta blir experter på att hitta de ömma punkterna och att använda den kunskapen emot dig. De får dig att tvivla på dig själv, ditt omdöme, ditt minne, och till och med din psykiska hälsa. Några exempel är:

- Att trivialisera hur du mår: ”Ja, just det, så nu ska du tycka synd om dig själv”.

- Att säga till dig att folk pratar bakom ryggen på dig: ”Vet du inte? Hela släkten pratar om dig. De tror att du håller på att tappa greppet”.

- Att säga saker till dig som de senare förnekar att de har sagt: ”Jag sa inte att jag skulle skicka insatsen till banken. Vad pratar du om? Tack så mycket för den pyttelilla fondåterbäringen vi kommer att få”.

- Att gömma saker för dig och sedan förneka att han eller hon vet någonting om dem: ”Så du hittar inte solglasögonen nu igen? Det här börjar bli allvarligt!”

- Att insistera på att du var eller inte var på en viss plats, fast det inte stämmer: ”Du är ju knäpp. Du var aldrig på den där föreställningen med mig, Det skulle jag ha vetat”.

Gaslighting och narcissism

Människor som gör det här mot människor i deras liv kan ha en psykologisk störning som kallas narcissistisk personlighetsstörning.

Människor med narcissistisk personlighetsstörning tror att de är extremt viktiga och att världen kretsar kring dem. De är självupptagna och har varken tid eller intresse för andra så länge det inte ger dem något. De är inte empatiska och har inte förmåga eller intresse av att förstå vad andra människor känner eller upplever.

Narcissister vill ha uppmärksamhet och uppskattning och kan vara krävande. De har en storslagen syn på sig själv, sitt liv, och sin framtid och använder ofta manipulation som ett sätt att uppnå sina personliga mål.

En person med narcissistisk personlighet kan:

- Projicera en uppblåst känsla av hur viktiga de själva är

- Överdriva sina prestationer

- Svara på kritik med ilska

- Använda andra för sin egen vinning

- Förvänta sig särskild hänsyn eller särskild behandling

- Vara mycket kritisk mot andra

- Lätt bli avundsjuk och svartsjuk

Få hjälp

Det första viktiga steget mot att få hjälp är att inse att du är utsatt i din relation. Nästa steg kan vara att anlita en psykiatriker, psykolog eller terapeut. De kan hjälpa dig att se igenom dina tvivel och rädslor och att förstå vad du verkligen har upplevt. Du får lära dig att hantera tvivel och ångest och att utveckla sätt att hantera olika situationer.

Susan York Morris är frilansskribent. Artikeln publicerades ursprungligen på Healthline.com

 

Apan har en liten unge i sin famn – men det är inte en apunge

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?