Inrikes

SL-bussarna för varma – skulle inte ens godkännas för djurtransporter

Epoch Times

Aftonbladet testade under tre dagar lufttemperaturen i SL:s bussar i Stockholm. Man kommer fram till att bussarna helt enkelt är för varma. I en av bussarna uppmätte man 36,7 grader.

På sex av tio testade bussar var temperaturen så hög att det hade varit förbjudet att transportera djur i dem, skriver tidningen. Enligt EU-förordningen om djurtransporter får temperaturen i lastutrymmet ligga mellan 5 och 30 plusgrader. Men när det gäller mänskliga passagerare finns det inga regler ombord på bussar eller tåg.

Bara tre av tio testade bussar hade tillräcklig ventilation för att hålla en lämplig temperatur. I några av bussarna hade man till och med elementen på. Men busschaufförerna som Aftonbladet pratade med säger att det krävs service för att åtgärda bussarna, vilket deras arbetsgivare tycker är för dyrt.

På Aftonbladets chat i samband med artikeln diskuteras värmen i bussen. En person med signaturen ”Bussförare SL” tycker synd om resenärerna men anser samtidigt att man också borde tycka synd om chaufförerna:

”Som bussförare sitter vi i dessa heta bussar mellan 6 till 10 timmar och ofta utan fungerande AC. Intresset av att göra något åt problemet finns inte varken från arbetsgivare och som vanligt lyser facket med sin närvaro. Tycker synd om våra resenärer som behöver stå ut med dessa heta resor men man kanske ska ägna den stackars föraren en tanke som tillbringar långt mer tid i denna sauna.”

Aftonbladet testade alltså 10 bussar under en cirka 20-minuterstur. Man satt både långt bak och på fönsterplats. I den första bussen uppmätte man 27, 8 grader medan det i den andra var 32,2 grader. På den tredje uppmätte man 26,2 grader. På den fjärde bussen var det riktigt varmt. Där var temperaturen 35,5 grader och det fanns ingen ventilation. Inte ens takluckorna var öppna skriver tidningen. På buss fem var det i princip samma värme. Där uppmätte man 35,9 grader.

I buss sex och sju var temperaturerna 35,6 respektive 33,7 grader. I buss åtta däremot uppmätte man den högsta temperaturen. Där var det 36,7 grader varmt. Där fanns det ingen ventilation. Fönster är förvisso öppna men luften står still. I buss nio var det mer behagligt då temperaturen var 27,2 grader. Även buss tio var behaglig vad gäller temperaturen då den var 28,4 grader. Här fanns det fläktar.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har nu tagit del av Aftonbladets mätningar. Han säger att han ska ta upp detta med SL.

– Jag står helt på resenärernas sida i den här frågan. SL måste ta ansvar för att jobba aktivt med de här frågorna. Vi har ställt krav på klimatanpassning av alla nya bussar och vi ska se till att vi jobbar med kvalitet och komfort, säger han till tidningen.

Han säger att han bland annat kommer att ta upp att man måste se till att AC:n används på rätt sätt och att även bussarna servas på rätt sätt.

Enligt Aftonbladet har i dag 700 av totalt 2200 bussar inte AC. Men enligt Tamsons är det dyrt att bygga om bussar och ”det måste också ske på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

SL-bussarna för varma – skulle inte ens godkännas för djurtransporter

Epoch Times

Aftonbladet testade under tre dagar lufttemperaturen i SL:s bussar i Stockholm. Man kommer fram till att bussarna helt enkelt är för varma. I en av bussarna uppmätte man 36,7 grader.

På sex av tio testade bussar var temperaturen så hög att det hade varit förbjudet att transportera djur i dem, skriver tidningen. Enligt EU-förordningen om djurtransporter får temperaturen i lastutrymmet ligga mellan 5 och 30 plusgrader. Men när det gäller mänskliga passagerare finns det inga regler ombord på bussar eller tåg.

Bara tre av tio testade bussar hade tillräcklig ventilation för att hålla en lämplig temperatur. I några av bussarna hade man till och med elementen på. Men busschaufförerna som Aftonbladet pratade med säger att det krävs service för att åtgärda bussarna, vilket deras arbetsgivare tycker är för dyrt.

På Aftonbladets chat i samband med artikeln diskuteras värmen i bussen. En person med signaturen ”Bussförare SL” tycker synd om resenärerna men anser samtidigt att man också borde tycka synd om chaufförerna:

”Som bussförare sitter vi i dessa heta bussar mellan 6 till 10 timmar och ofta utan fungerande AC. Intresset av att göra något åt problemet finns inte varken från arbetsgivare och som vanligt lyser facket med sin närvaro. Tycker synd om våra resenärer som behöver stå ut med dessa heta resor men man kanske ska ägna den stackars föraren en tanke som tillbringar långt mer tid i denna sauna.”

Aftonbladet testade alltså 10 bussar under en cirka 20-minuterstur. Man satt både långt bak och på fönsterplats. I den första bussen uppmätte man 27, 8 grader medan det i den andra var 32,2 grader. På den tredje uppmätte man 26,2 grader. På den fjärde bussen var det riktigt varmt. Där var temperaturen 35,5 grader och det fanns ingen ventilation. Inte ens takluckorna var öppna skriver tidningen. På buss fem var det i princip samma värme. Där uppmätte man 35,9 grader.

I buss sex och sju var temperaturerna 35,6 respektive 33,7 grader. I buss åtta däremot uppmätte man den högsta temperaturen. Där var det 36,7 grader varmt. Där fanns det ingen ventilation. Fönster är förvisso öppna men luften står still. I buss nio var det mer behagligt då temperaturen var 27,2 grader. Även buss tio var behaglig vad gäller temperaturen då den var 28,4 grader. Här fanns det fläktar.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har nu tagit del av Aftonbladets mätningar. Han säger att han ska ta upp detta med SL.

– Jag står helt på resenärernas sida i den här frågan. SL måste ta ansvar för att jobba aktivt med de här frågorna. Vi har ställt krav på klimatanpassning av alla nya bussar och vi ska se till att vi jobbar med kvalitet och komfort, säger han till tidningen.

Han säger att han bland annat kommer att ta upp att man måste se till att AC:n används på rätt sätt och att även bussarna servas på rätt sätt.

Enligt Aftonbladet har i dag 700 av totalt 2200 bussar inte AC. Men enligt Tamsons är det dyrt att bygga om bussar och ”det måste också ske på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt”.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024