loading
Ett förslag om flygskatt kommer före sommaren. Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Foto: Christine Olsson /TT
Ett förslag om flygskatt kommer före sommaren. Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Foto: Christine Olsson /TT
Ekonomi & Näringsliv

SAS risar regeringens flygskatteförslag

Epoch Times

Regeringen tänker lägga ett förslag om flygskatt före sommaren och använda intäkten till ett anställningsstöd för småföretag.

Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Oppositionen talar om "symbolpolitik".

– Skatten har ingen effekt på miljön, utan är bara ett sätt att fylla ett hål i statskassan. Det verkar vara fel väg att gå, om man verkligen vill skapa en hållbar infrastruktur och förutsättningar för att utveckla Sverige, säger SAS koncernchef Rickard Gustafson.

Det kan kosta SAS minst lika mycket som den flygskatt som Norge har infört i år, en halv miljard per år, enligt honom.

– Vi kommer behöva se över vårt nätverk och se var vi tjänar pengar och var vi inte tjänar pengar. Och det är klart att Köpenhamn då blir ett starkare alternativ än vad Stockholm och Sverige blir, säger Gustafson.

Ensam Bolund

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) fick ensam presentera regeringens förslag på en pressträff, trots att han och finansminister Magdalena Andersson (S) bara ett dygn tidigare gemensamt lade fram flera andra miljöskatteförslag.

Bolund säger att regeringen går fram i princip med samma förslag som en kritiserad flygskatteutredning presenterade i november. Det innebär 80 kronor per passagerare över två år för inrikesresor. För resor i Europa föreslog utredningen 280 kronor och för resor över 600 mil 430 kronor.

– Det är rimligt att flyget som andra transportslag betalar för den klimatpåverkan man har. Hittills har det ju varit en kraftig subvention till flyget att man inte har betalat bränsleskatt för den påverkan flyget har. Nu inför vi en punktskatt som kommer att dämpa den ökning av flyget vi nu ser och dess utsläpp, säger Bolund.

En majoritet i riksdagen är motståndare till förslaget, som även fick hård kritik från många remissinstanser. Utredningen, som beskrev miljöeffekterna som begränsade, spådde att skatten skulle minska antalet passagerare med ungefär en halv miljon.

Majoritet emot

Skatten beräknas ge 1,7 miljarder kronor till statskassan. Per Bolund tror att förslaget kan gå igenom i riksdagen trots att en majoritet i riksdagen är emot, eftersom förslaget kan bakas in i höstbudgeten. För att stoppa skatten måste Alliansen lägga ett gemensam budget som Sverigedemokraterna kan stödja. Det verkar inte sannolikt i dag.

– Det här är ren symbolpolitik. Regeringen gör det dyrare för resenärer och företag utan att skapa nytta för klimatet, säger Maria Malmer Stenergard, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.

Bolund beskriver skatten som en grön skatteväxling i ett läge där flyget inte betalar för de utsläpp de står för. Pengarna ska användas till att låta småföretagare slippa betala en stor del av arbetsgivaravgiften för den de först anställer. Det kallas för utvidgat växa-stöd och utökas till aktiebolag och handelsbolag, utöver enskilda näringsidkare.

Flygskatten blir väldigt dyr, hävdar Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian. Den kan hota den existerande linjen Stockholm- San Francisco och stoppa bolagets planer att öppna en linje mellan Göteborg och New York.

– Nu är den helt utesluten. Det var en av de möjliga linjer som vi har tittat på, säger Holmbergh Jacobsson.

(TT)

Utredningsförslaget

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den nivå utredningen föreslår är 80 kronor för en inrikes enkelbiljett, 280 kronor för resor inom Europa och för resor längre än 600 mil 430 kronor.

Skatten ska bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslogs träda i kraft den 1 januari 2018, vilket också är också regeringens ambition.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08-0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Ett förslag om flygskatt kommer före sommaren. Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Foto: Christine Olsson /TT
Ett förslag om flygskatt kommer före sommaren. Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Foto: Christine Olsson /TT
Ekonomi & Näringsliv

SAS risar regeringens flygskatteförslag

Epoch Times

Regeringen tänker lägga ett förslag om flygskatt före sommaren och använda intäkten till ett anställningsstöd för småföretag.

Flygbranschen sågar skatten och varnar för konsekvenserna. Oppositionen talar om "symbolpolitik".

– Skatten har ingen effekt på miljön, utan är bara ett sätt att fylla ett hål i statskassan. Det verkar vara fel väg att gå, om man verkligen vill skapa en hållbar infrastruktur och förutsättningar för att utveckla Sverige, säger SAS koncernchef Rickard Gustafson.

Det kan kosta SAS minst lika mycket som den flygskatt som Norge har infört i år, en halv miljard per år, enligt honom.

– Vi kommer behöva se över vårt nätverk och se var vi tjänar pengar och var vi inte tjänar pengar. Och det är klart att Köpenhamn då blir ett starkare alternativ än vad Stockholm och Sverige blir, säger Gustafson.

Ensam Bolund

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) fick ensam presentera regeringens förslag på en pressträff, trots att han och finansminister Magdalena Andersson (S) bara ett dygn tidigare gemensamt lade fram flera andra miljöskatteförslag.

Bolund säger att regeringen går fram i princip med samma förslag som en kritiserad flygskatteutredning presenterade i november. Det innebär 80 kronor per passagerare över två år för inrikesresor. För resor i Europa föreslog utredningen 280 kronor och för resor över 600 mil 430 kronor.

– Det är rimligt att flyget som andra transportslag betalar för den klimatpåverkan man har. Hittills har det ju varit en kraftig subvention till flyget att man inte har betalat bränsleskatt för den påverkan flyget har. Nu inför vi en punktskatt som kommer att dämpa den ökning av flyget vi nu ser och dess utsläpp, säger Bolund.

En majoritet i riksdagen är motståndare till förslaget, som även fick hård kritik från många remissinstanser. Utredningen, som beskrev miljöeffekterna som begränsade, spådde att skatten skulle minska antalet passagerare med ungefär en halv miljon.

Majoritet emot

Skatten beräknas ge 1,7 miljarder kronor till statskassan. Per Bolund tror att förslaget kan gå igenom i riksdagen trots att en majoritet i riksdagen är emot, eftersom förslaget kan bakas in i höstbudgeten. För att stoppa skatten måste Alliansen lägga ett gemensam budget som Sverigedemokraterna kan stödja. Det verkar inte sannolikt i dag.

– Det här är ren symbolpolitik. Regeringen gör det dyrare för resenärer och företag utan att skapa nytta för klimatet, säger Maria Malmer Stenergard, skattepolitisk talesperson för Moderaterna.

Bolund beskriver skatten som en grön skatteväxling i ett läge där flyget inte betalar för de utsläpp de står för. Pengarna ska användas till att låta småföretagare slippa betala en stor del av arbetsgivaravgiften för den de först anställer. Det kallas för utvidgat växa-stöd och utökas till aktiebolag och handelsbolag, utöver enskilda näringsidkare.

Flygskatten blir väldigt dyr, hävdar Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian. Den kan hota den existerande linjen Stockholm- San Francisco och stoppa bolagets planer att öppna en linje mellan Göteborg och New York.

– Nu är den helt utesluten. Det var en av de möjliga linjer som vi har tittat på, säger Holmbergh Jacobsson.

(TT)

Utredningsförslaget

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor beroende på flygresans längd.

Den nivå utredningen föreslår är 80 kronor för en inrikes enkelbiljett, 280 kronor för resor inom Europa och för resor längre än 600 mil 430 kronor.

Skatten ska bara tas ut vid avresor från svenska flygplatser.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Flygskatten föreslogs träda i kraft den 1 januari 2018, vilket också är också regeringens ambition.

Med skatten väntas utsläppen minska med 0,08-0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024