loading



SAS lyfter inte. Foto: Christine Olsson/TT
SAS lyfter inte. Foto: Christine Olsson/TT
Ekonomi & Näringsliv

SAS lyfter inte - mer besparingar på gång

Epoch Times

SAS gjorde en kvartalsförlust på nära 700 miljoner kronor. Nu behövs ytterligare besparingar, enligt SAS-chefen.

Bedömare anar oråd när SAS i rådande gynnsamma läge inte går bättre.

SAS har ett rullande sparprogram på 1,5 miljarder kronor fram till 2019.

- Vi behöver göra mer än de 1,5 miljarderna. Vi har ett hundratal aktiviteter som vi tittar på, säger vd Rickard Gustafson till TT.

Men hur mycket extra som ska sparas och på vad, vill han i det här läget inte avslöja. Han räknar med att komma med närmare besked andra halvåret 2017. Några närmare besked har inte heller facken att ge i nuläget.

Tjänstemannafacket Unionen har viss förståelse för åtgärderna:

"I den tuffa situation SAS befinner sig i kan vi delvis förstå att företaget vill ta till alla medel som finns, men utvecklingen i branschen som helhet är inget Unionen kan stå bakom. Detta "race to the bottom" går det till slut inte att spara sig ur", skriver Unionens ordförande Martin Linder i en kommentar till TT.

Beskedet kommer i samband med SAS rapport för det brutna räkenskapsårets första kvartal. Det kvartalet slutade med en förlust före skatt på 697 miljoner kronor.

"Inte tillfredsställande"

Förlusten var större än väntat även om det säsongmässigt brukar gå knackigare så här års.

- Det är inte tillfredsställande. Lönsamheten är för dålig, säger Gustafson.

Fortsatt prispress, ökade bränslekostnader och flygskatten är faktorer som sänker resultatet.

- Vi är bekymrade för flygskatten, säger Gustafson och pekar på effekterna från Norge som enligt honom inneburit ytterligare prispress.

- Vi har svårt att ta ut skatten på biljettpriserna, säger han.

Om flygskatten blir verklighet även i Sverige kan det innebära att SAS skrotar vissa flyglinjer.

- Jag kan inte utesluta att det kommer att ske.

 
SAS vd Rickard Gustafson aviserar ytterligare besparingar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild

2017 blir tuffare

Med den goda flygkonjunkturen borde alla flygbolag ha gjort bra vinster i fjol, anser den mångårige flygjournalisten Jan Ohlsson.

- Men det har SAS inte mäktat med.

Stigande bränslepriser lär göra det tuffare framöver.

- 2017 blir inget bra år - jo för passagerarna som med fortsatt hård konkurrens får se lägre priser, säger Ohlsson.

Flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank håller med om att det behövs mer besparingar.

- SAS har fler passagerare och borde kunna tjäna mer pengar. Men det ser vi inte, så SAS är tvingade att anpassa sig ytterligare, säger Pedersen till nyhetsbyrån Ritzau.

Jan Ohlsson ifrågasätter dock om SAS kommer att lyckas med sin strategi att försöka bli ett lågkostnadsbolag, likt Ryanair och Norwegian och flera andra.
- Det finns inga exempel på att någon har lyckats med den resan, säger Ohlsson

På lite sikt ser Ohlsson att SAS får stora problem, finansiella sådana.

- Man behöver mer pengar i ladorna.

SAS-chefen pekar i delårsrapporten på att flera lån löper ut snart. Men det är ingen fara på taket, finanserna är goda, enligt Rickard Gustafson.

- I dagsläget väldigt goda, säger Gustafson till TT.

(TT)

Några nedslag i rapporten

SAS hade vid utgången av januari 10 538 anställda.
Förlusten före skatt för perioden november-januari blev 697 miljoner kronor, jämfört med förlusten på 309 miljoner kronor samma period året före.
Intäkterna steg från 8 275 miljoner till 8 957 miljoner kronor.
SAS transporterade nio procent fler passagerare i reguljärtrafiken, men bland annat lägre priser gjorde att enhetsintäkten sjönk med 5,6 procent.
Justerat för valutaeffekter och sparåtgärder sjönk personalkostnaderna med 1,9 procent.
Flygbränslekostnaderna steg med 24 procent, också det justerat för valutaeffekter.
SAS-ledningen vidhåller prognosen för helåret om ett positivt resultat före skatt och engångsposter.
Källa: SAS

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading



SAS lyfter inte. Foto: Christine Olsson/TT
SAS lyfter inte. Foto: Christine Olsson/TT
Ekonomi & Näringsliv

SAS lyfter inte - mer besparingar på gång

Epoch Times

SAS gjorde en kvartalsförlust på nära 700 miljoner kronor. Nu behövs ytterligare besparingar, enligt SAS-chefen.

Bedömare anar oråd när SAS i rådande gynnsamma läge inte går bättre.

SAS har ett rullande sparprogram på 1,5 miljarder kronor fram till 2019.

- Vi behöver göra mer än de 1,5 miljarderna. Vi har ett hundratal aktiviteter som vi tittar på, säger vd Rickard Gustafson till TT.

Men hur mycket extra som ska sparas och på vad, vill han i det här läget inte avslöja. Han räknar med att komma med närmare besked andra halvåret 2017. Några närmare besked har inte heller facken att ge i nuläget.

Tjänstemannafacket Unionen har viss förståelse för åtgärderna:

"I den tuffa situation SAS befinner sig i kan vi delvis förstå att företaget vill ta till alla medel som finns, men utvecklingen i branschen som helhet är inget Unionen kan stå bakom. Detta "race to the bottom" går det till slut inte att spara sig ur", skriver Unionens ordförande Martin Linder i en kommentar till TT.

Beskedet kommer i samband med SAS rapport för det brutna räkenskapsårets första kvartal. Det kvartalet slutade med en förlust före skatt på 697 miljoner kronor.

"Inte tillfredsställande"

Förlusten var större än väntat även om det säsongmässigt brukar gå knackigare så här års.

- Det är inte tillfredsställande. Lönsamheten är för dålig, säger Gustafson.

Fortsatt prispress, ökade bränslekostnader och flygskatten är faktorer som sänker resultatet.

- Vi är bekymrade för flygskatten, säger Gustafson och pekar på effekterna från Norge som enligt honom inneburit ytterligare prispress.

- Vi har svårt att ta ut skatten på biljettpriserna, säger han.

Om flygskatten blir verklighet även i Sverige kan det innebära att SAS skrotar vissa flyglinjer.

- Jag kan inte utesluta att det kommer att ske.

 
SAS vd Rickard Gustafson aviserar ytterligare besparingar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild

2017 blir tuffare

Med den goda flygkonjunkturen borde alla flygbolag ha gjort bra vinster i fjol, anser den mångårige flygjournalisten Jan Ohlsson.

- Men det har SAS inte mäktat med.

Stigande bränslepriser lär göra det tuffare framöver.

- 2017 blir inget bra år - jo för passagerarna som med fortsatt hård konkurrens får se lägre priser, säger Ohlsson.

Flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank håller med om att det behövs mer besparingar.

- SAS har fler passagerare och borde kunna tjäna mer pengar. Men det ser vi inte, så SAS är tvingade att anpassa sig ytterligare, säger Pedersen till nyhetsbyrån Ritzau.

Jan Ohlsson ifrågasätter dock om SAS kommer att lyckas med sin strategi att försöka bli ett lågkostnadsbolag, likt Ryanair och Norwegian och flera andra.
- Det finns inga exempel på att någon har lyckats med den resan, säger Ohlsson

På lite sikt ser Ohlsson att SAS får stora problem, finansiella sådana.

- Man behöver mer pengar i ladorna.

SAS-chefen pekar i delårsrapporten på att flera lån löper ut snart. Men det är ingen fara på taket, finanserna är goda, enligt Rickard Gustafson.

- I dagsläget väldigt goda, säger Gustafson till TT.

(TT)

Några nedslag i rapporten

SAS hade vid utgången av januari 10 538 anställda.
Förlusten före skatt för perioden november-januari blev 697 miljoner kronor, jämfört med förlusten på 309 miljoner kronor samma period året före.
Intäkterna steg från 8 275 miljoner till 8 957 miljoner kronor.
SAS transporterade nio procent fler passagerare i reguljärtrafiken, men bland annat lägre priser gjorde att enhetsintäkten sjönk med 5,6 procent.
Justerat för valutaeffekter och sparåtgärder sjönk personalkostnaderna med 1,9 procent.
Flygbränslekostnaderna steg med 24 procent, också det justerat för valutaeffekter.
SAS-ledningen vidhåller prognosen för helåret om ett positivt resultat före skatt och engångsposter.
Källa: SAS

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024