SAS gjorde en kvartalsförlust på nära 700 miljoner kronor. Nu behövs ytterligare besparingar, enligt SAS-chefen.
Bedömare anar oråd när SAS i rådande gynnsamma läge inte går bättre.
SAS har ett rullande sparprogram på 1,5 miljarder kronor fram till 2019.
- Vi behöver göra mer än de 1,5 miljarderna. Vi har ett hundratal aktiviteter som vi tittar på, säger vd Rickard Gustafson till TT.
Men hur mycket extra som ska sparas och på vad, vill han i det här läget inte avslöja. Han räknar med att komma med närmare besked andra halvåret 2017. Några närmare besked har inte heller facken att ge i nuläget.
Tjänstemannafacket Unionen har viss förståelse för åtgärderna:
"I den tuffa situation SAS befinner sig i kan vi delvis förstå att företaget vill ta till alla medel som finns, men utvecklingen i branschen som helhet är inget Unionen kan stå bakom. Detta "race to the bottom" går det till slut inte att spara sig ur", skriver Unionens ordförande Martin Linder i en kommentar till TT.
Beskedet kommer i samband med SAS rapport för det brutna räkenskapsårets första kvartal. Det kvartalet slutade med en förlust före skatt på 697 miljoner kronor.
"Inte tillfredsställande"
Förlusten var större än väntat även om det säsongmässigt brukar gå knackigare så här års.
- Det är inte tillfredsställande. Lönsamheten är för dålig, säger Gustafson.
Fortsatt prispress, ökade bränslekostnader och flygskatten är faktorer som sänker resultatet.
- Vi är bekymrade för flygskatten, säger Gustafson och pekar på effekterna från Norge som enligt honom inneburit ytterligare prispress.
- Vi har svårt att ta ut skatten på biljettpriserna, säger han.
Om flygskatten blir verklighet även i Sverige kan det innebära att SAS skrotar vissa flyglinjer.
- Jag kan inte utesluta att det kommer att ske.
2017 blir tuffare
Med den goda flygkonjunkturen borde alla flygbolag ha gjort bra vinster i fjol, anser den mångårige flygjournalisten Jan Ohlsson.
- Men det har SAS inte mäktat med.
Stigande bränslepriser lär göra det tuffare framöver.
- 2017 blir inget bra år - jo för passagerarna som med fortsatt hård konkurrens får se lägre priser, säger Ohlsson.
Flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank håller med om att det behövs mer besparingar.
- SAS har fler passagerare och borde kunna tjäna mer pengar. Men det ser vi inte, så SAS är tvingade att anpassa sig ytterligare, säger Pedersen till nyhetsbyrån Ritzau.
Jan Ohlsson ifrågasätter dock om SAS kommer att lyckas med sin strategi att försöka bli ett lågkostnadsbolag, likt Ryanair och Norwegian och flera andra.
- Det finns inga exempel på att någon har lyckats med den resan, säger Ohlsson
På lite sikt ser Ohlsson att SAS får stora problem, finansiella sådana.
- Man behöver mer pengar i ladorna.
SAS-chefen pekar i delårsrapporten på att flera lån löper ut snart. Men det är ingen fara på taket, finanserna är goda, enligt Rickard Gustafson.
- I dagsläget väldigt goda, säger Gustafson till TT.
(TT)