Regeringen väntas i dag lägga fram förslaget om den så kallade flygskatten, rapporterar Ekot. Flygskatten, som bland annat skulle innebära att inrikesresor och resor inom EU blir 80 kronor dyrare, har mötts av hård kritik av oppositionen och branschen.
Det hade varit en större nyhet om regeringen inte hade gått vidare med förslaget, anser finansminister Magdalena Andersson.
– Det finns poänger att det transportslag som är farligast för klimatet ska vara med och bidra och betala klimatskatter. Det är välmotiverat tycker jag, säger hon till TT.
Fel väg
Det är inte flygskatten, utan fortsatt satsning på biobränslen och ny teknik som är vägen mot minskad klimatpåverkan, menar Fredrik Henriksson, presschef på SAS. En flygskatt i en bransch med redan låga marginaler kommer att påverka företagens möjligheter att investera, anser han.
– Det är anmärkningsvärt att regeringen går vidare med det här förslaget som ändå har fått sådan massiv kritik. Regeringens egen utredning kom fram till att resultatet blir väldigt små eller till och med negativa klimateffekter, säger Henriksson till TT.
– Det här kommer framförallt att drabba resenärerna, men konsekvenserna är stora med färre jobb, sämre tillgänglighet i många delar av landet där det inte finns något annat alternativ än flyg och en svagare konkurrenskraft för Sverige. Det är ett högt pris att betala för något som knappt har en klimatpåverkan.
Hoppfull trots motstånd
Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har trots motståndet varit hoppfull om att förslaget kan gå igenom i riksdagen, eftersom det kan bakas in i höstbudgeten.
– Ja, vi tror ju inte att någon i dagens läge är beredd att kasta ut Sverige i politiskt och ekonomiskt kaos, säger Bolund till Ekot.
För att stoppa skatten måste Alliansen lägga fram en gemensam budget som Sverigedemokraterna kan stödja. "Ren symbolpolitik" svarade Moderaterna i våras och avfärdade förslaget med att det gör det dyrare för resenärerna, utan nytta för klimatet.
(TT)