loadingTrafikverket får svidande kritik av Riksrevisionen då man systematiskt underskattar kostnaderna för nya infrastrukturprojekt. Foto: Eva Sagerfors
Trafikverket får svidande kritik av Riksrevisionen då man systematiskt underskattar kostnaderna för nya infrastrukturprojekt. Foto: Eva Sagerfors
Inrikes

Riksrevisionen: Trafikverket underskattar kostnaderna för ny infrastruktur

Tony Lingefors

Statens investeringar i nya infrastrukturprojekt blir ofta dyrare än vad man hade planerat. Trots det omprövar regeringen sällan sina investeringsbeslut. Det visar en granskning som Riksrevisionen har gjort.

Av 142 olika investeringar som granskades visade det sig att den genomsnittliga kostnadsökningen under fyra år låg på 39 procent. Totalt rör det sig om 58 miljarder kronor.

– Det är framför allt under planeringsfasen som systematiska kostnadsökningar uppstår. Under projektets byggfas finner vi inga systematiska kostnadsavvikelser, säger Magnus Landergren på Riksrevisionen i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen konstaterar att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för föreslagna investeringsobjekt. Vidare menar man att regeringen sällan omprövar fattade beslut om investeringar när kostnaden visar sig bli högre än planerat.

– Regeringen prioriterar därmed utifrån tidiga kostnadsunderlag som innehåller stor osäkerhet och underskattade kostnader. Om regeringen oftare omprövade sina investeringsbeslut när den får ny information skulle statens satsningar på infrastruktur sannolikt bli mer samhällsekonomiskt effektiva, säger riksrevisor Helena Lindberg i samma pressmeddelande.

Riksrevisionen menar att Trafikverket brister i sitt arbete när det gäller kostnadskalkyler. Detta då man bland annat inte gör någon löpande utvärdering av vad som orsakar de kostnadsökningar som identifierats.

Samtidigt visar granskningen att varken regeringen eller Trafikverket kommunicerar de kostnadsökningar som uppstår under projektens gång.

– Förtroendet för statens insatser på området skulle tjäna på ökad transparens gentemot såväl riksdag som allmänhet, säger Helena Lindberg.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikverket får svidande kritik av Riksrevisionen då man systematiskt underskattar kostnaderna för nya infrastrukturprojekt. Foto: Eva Sagerfors
Trafikverket får svidande kritik av Riksrevisionen då man systematiskt underskattar kostnaderna för nya infrastrukturprojekt. Foto: Eva Sagerfors
Inrikes

Riksrevisionen: Trafikverket underskattar kostnaderna för ny infrastruktur

Tony Lingefors

Statens investeringar i nya infrastrukturprojekt blir ofta dyrare än vad man hade planerat. Trots det omprövar regeringen sällan sina investeringsbeslut. Det visar en granskning som Riksrevisionen har gjort.

Av 142 olika investeringar som granskades visade det sig att den genomsnittliga kostnadsökningen under fyra år låg på 39 procent. Totalt rör det sig om 58 miljarder kronor.

– Det är framför allt under planeringsfasen som systematiska kostnadsökningar uppstår. Under projektets byggfas finner vi inga systematiska kostnadsavvikelser, säger Magnus Landergren på Riksrevisionen i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen konstaterar att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för föreslagna investeringsobjekt. Vidare menar man att regeringen sällan omprövar fattade beslut om investeringar när kostnaden visar sig bli högre än planerat.

– Regeringen prioriterar därmed utifrån tidiga kostnadsunderlag som innehåller stor osäkerhet och underskattade kostnader. Om regeringen oftare omprövade sina investeringsbeslut när den får ny information skulle statens satsningar på infrastruktur sannolikt bli mer samhällsekonomiskt effektiva, säger riksrevisor Helena Lindberg i samma pressmeddelande.

Riksrevisionen menar att Trafikverket brister i sitt arbete när det gäller kostnadskalkyler. Detta då man bland annat inte gör någon löpande utvärdering av vad som orsakar de kostnadsökningar som identifierats.

Samtidigt visar granskningen att varken regeringen eller Trafikverket kommunicerar de kostnadsökningar som uppstår under projektens gång.

– Förtroendet för statens insatser på området skulle tjäna på ökad transparens gentemot såväl riksdag som allmänhet, säger Helena Lindberg.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024