loadingTrafikverket har fått kritik för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Arkivbild. Foto: Gunnar Lundmark/Svd/TT
Trafikverket har fått kritik för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Arkivbild. Foto: Gunnar Lundmark/Svd/TT
Inrikes

Regeringen vill se fler tåg i tid

TT

Regeringen vill att tågtrafiken ska bli mer tillförlitlig och punktlig. Nu ges Trafikverket i uppdrag att redovisa åtgärder för hur underhållet ska bli bättre.

– Det svenska järnvägsnätet måste förbättras. Det finns en stor underhållsskuld som har byggts upp under en lång tid och som kräver åtgärder, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff.

I juni kallade regeringen till krismöte med Trafikverket och tågbolagen efter stort tågstrul. Trafikverket hade då fått kritik från flera håll för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Tågbolagen kunde inte planera sin bemanning eller släppa biljetter till försäljning som tänkt och även godsleveranser påverkades.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikverket har fått kritik för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Arkivbild. Foto: Gunnar Lundmark/Svd/TT
Trafikverket har fått kritik för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Arkivbild. Foto: Gunnar Lundmark/Svd/TT
Inrikes

Regeringen vill se fler tåg i tid

TT

Regeringen vill att tågtrafiken ska bli mer tillförlitlig och punktlig. Nu ges Trafikverket i uppdrag att redovisa åtgärder för hur underhållet ska bli bättre.

– Det svenska järnvägsnätet måste förbättras. Det finns en stor underhållsskuld som har byggts upp under en lång tid och som kräver åtgärder, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) på en pressträff.

I juni kallade regeringen till krismöte med Trafikverket och tågbolagen efter stort tågstrul. Trafikverket hade då fått kritik från flera håll för att inte leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Tågbolagen kunde inte planera sin bemanning eller släppa biljetter till försäljning som tänkt och även godsleveranser påverkades.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024