Den 7 maj offentliggjordes planerna på minskad reduktionsplikt till 6 procent för både bensin och diesel från 2024 till 2027. Förslaget sänker reduktionsplikten med 52 respektive 85 procent från tidigare beslutade nivåer för 2024 och framåt.
I valrörelsen inför riksdagsvalet förra året drev Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kravet att reduktionsplikten skulle dras ner till EU:s miniminivå (6 procent), främst med syftet att sänka drivmedelspriserna. Den 27 juni skickade regeringen ut en remiss med en proposition, som grundar sig på en departementspromemoria, med huvudbudskapet att reduktionsplikten ska sänkas till 6 procent för både bensin och diesel från och med den 1 januari 2024. En omedelbar effekt av förslaget blir, enligt regeringen, att dieseln 2024 kan bli upp till 5,50 kronor billigare per liter (inklusive moms) jämfört med om reduktionsplikten skulle förbli oförändrad.
Regeringens mål med att sänka reduktionsplikten är bland annat att man vill ”underlätta ekonomiskt för barnfamiljer och äldre”, men man anser också att ”elektrifieringen är viktigare för att nå klimatmålen”. Klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari säger i regeringens pressmeddelande att man ”vill låta den begränsade resurs som biobränslen är användas där den behövs som mest, i första hand för sektorer som flyget och sjöfarten som är längre bort från att elektrifieras, samt som råvara för den kemiska industrin”.