loadingLantmännen Agroetanol i Norrköping producerar etanol med mycket lågt klimatavtryck. Cirka hälften av produktionen exporteras dock. Foto: Lantmännen Agroetanol
Lantmännen Agroetanol i Norrköping producerar etanol med mycket lågt klimatavtryck. Cirka hälften av produktionen exporteras dock. Foto: Lantmännen Agroetanol
Inrikes

Regeringen vill sänka reduktionsplikten till 6 procent

Olle Felten

Den 7 maj offentliggjordes planerna på minskad reduktionsplikt till 6 procent för både bensin och diesel från 2024 till 2027. Förslaget sänker reduktionsplikten med 52 respektive 85 procent från tidigare beslutade nivåer för 2024 och framåt.

I valrörelsen inför riksdagsvalet förra året drev Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kravet att reduktionsplikten skulle dras ner till EU:s miniminivå (6 procent), främst med syftet att sänka drivmedelspriserna. Den 27 juni skickade regeringen ut en remiss med en proposition, som grundar sig på en departementspromemoria, med huvudbudskapet att reduktionsplikten ska sänkas till 6 procent för både bensin och diesel från och med den 1 januari 2024. En omedelbar effekt av förslaget blir, enligt regeringen, att dieseln 2024 kan bli upp till 5,50 kronor billigare per liter (inklusive moms) jämfört med om reduktionsplikten skulle förbli oförändrad.

Regeringens mål med att sänka reduktionsplikten är bland annat att man vill ”underlätta ekonomiskt för barnfamiljer och äldre”, men man anser också att ”elektrifieringen är viktigare för att nå klimatmålen”. Klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari säger i regeringens pressmeddelande att man ”vill låta den begränsade resurs som biobränslen är användas där den behövs som mest, i första hand för sektorer som flyget och sjöfarten som är längre bort från att elektrifieras, samt som råvara för den kemiska industrin”.

Biodrivmedlens råvaror

Cirka 90 procent av de biodrivmedel som används i Sverige importeras. Importen av HVO motsvarar cirka en tredjedel av världsproduktionen (2021).

Sveriges produktionen av HVO baseras till knappt två tredjedelar på i huvudsak importerat slakteriavfall. 19 procent av råvaran till svensk HVO kommer från tallolja, av vilken cirka 50 procent produceras av svensk skogsråvara. Av övriga delar importeras merparten.

För tillverkning av etanol används främst spannmål, varav 25 procent produceras i Sverige. 2021 var Ukraina största leverantören av råvara för svensk etanolproduktion.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLantmännen Agroetanol i Norrköping producerar etanol med mycket lågt klimatavtryck. Cirka hälften av produktionen exporteras dock. Foto: Lantmännen Agroetanol
Lantmännen Agroetanol i Norrköping producerar etanol med mycket lågt klimatavtryck. Cirka hälften av produktionen exporteras dock. Foto: Lantmännen Agroetanol
Inrikes

Regeringen vill sänka reduktionsplikten till 6 procent

Olle Felten

Den 7 maj offentliggjordes planerna på minskad reduktionsplikt till 6 procent för både bensin och diesel från 2024 till 2027. Förslaget sänker reduktionsplikten med 52 respektive 85 procent från tidigare beslutade nivåer för 2024 och framåt.

I valrörelsen inför riksdagsvalet förra året drev Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kravet att reduktionsplikten skulle dras ner till EU:s miniminivå (6 procent), främst med syftet att sänka drivmedelspriserna. Den 27 juni skickade regeringen ut en remiss med en proposition, som grundar sig på en departementspromemoria, med huvudbudskapet att reduktionsplikten ska sänkas till 6 procent för både bensin och diesel från och med den 1 januari 2024. En omedelbar effekt av förslaget blir, enligt regeringen, att dieseln 2024 kan bli upp till 5,50 kronor billigare per liter (inklusive moms) jämfört med om reduktionsplikten skulle förbli oförändrad.

Regeringens mål med att sänka reduktionsplikten är bland annat att man vill ”underlätta ekonomiskt för barnfamiljer och äldre”, men man anser också att ”elektrifieringen är viktigare för att nå klimatmålen”. Klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari säger i regeringens pressmeddelande att man ”vill låta den begränsade resurs som biobränslen är användas där den behövs som mest, i första hand för sektorer som flyget och sjöfarten som är längre bort från att elektrifieras, samt som råvara för den kemiska industrin”.

Biodrivmedlens råvaror

Cirka 90 procent av de biodrivmedel som används i Sverige importeras. Importen av HVO motsvarar cirka en tredjedel av världsproduktionen (2021).

Sveriges produktionen av HVO baseras till knappt två tredjedelar på i huvudsak importerat slakteriavfall. 19 procent av råvaran till svensk HVO kommer från tallolja, av vilken cirka 50 procent produceras av svensk skogsråvara. Av övriga delar importeras merparten.

För tillverkning av etanol används främst spannmål, varav 25 procent produceras i Sverige. 2021 var Ukraina största leverantören av råvara för svensk etanolproduktion.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024