loadingMiljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslår en nedläggning av Bromma flygplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslår en nedläggning av Bromma flygplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Regeringen vill lägga ned Brommaflyget

TT/Lars Larsson

Regeringen vill stänga Bromma flygplats och öppna för att bygga bostäder. En utredare ska föreslå hur den ska avvecklas och vad som behöver byggas ut på Arlanda för att trafiken ska kunna flyttas.

– I dag kan regeringen ge besked att vi vill avveckla Bromma flygplats, sade klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Regeringen tillsätter inom kort en utredare för att se hur driften kan avvecklas "så snart som möjligt."

– Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, sade Bolund.

Men det är oklart om regeringen hinner ta ställning och ta beslut om att plocka bort Bromma från kretsen av de tio viktigaste flygplatserna i landet före valet nästa år. Och vare sig Bolund eller Eneroth vill ge någon vink om vad en realistisk tid för avveckling är.

Bygga bostäder

Utredaren ska undersöka hur kapaciteten på Arlanda kan byggas ut. Men om det innebär någon fjärde start- och landningsbana är oklart. Det är inte säkert att det behovet finns inom de närmsta åren, hävdar Tomas Eneroth.

Snarare handlar det om ytterligare flygplanshallar, enligt regeringen. Och kommunikationerna till Arlanda behöver antagligen byggas ut.

Per Bolund säger att det finns en rejäl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och det har inte bara med pandemin att göra.

Järnvägsresandet har ökat och efterfrågan på inrikesflyg minskat, påtalar klimat- och miljöministern och pekar på 2018 som året då efterfrågan vände. Bolund tror också på affärsmässiga vinster när man samlar trafiken på en plats.

– Det har aldrig varit ett bättre tillfälle att flytta över trafiken till Arlanda.

Stort markvärde

Brommafältet kan användas för bostäder.

– Marken har sådant otroligt värde i att bygga en ny stad, säger Per Bolund.

Någon bred förankring i riksdagen har S och MP inte försäkrat sig om. Frågan skulle potentiellt kunna ta en ny riktning med en ny regering.

– Vi har inte förhandlat med andra partier om det ställningstagande som regeringen gör i dag, däremot informerat. Det här är regeringens besked som vi ger i dag, säger Eneroth.

Bolund hoppas att de andra partierna kan se möjligheten att "göra någonting historiskt".

Moderaterna emot

Men från Moderaterna kommer omedelbart protester.

– Beslutet är en katastrof för inrikesflyget, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för M i riksdagen.

– Vi har varit tydliga med att vi vill att Bromma ska vara kvar till 2038, säger Stockhaus och syftar då på det år som det nuvarande avtalet om Bromma mellan Stockholms stad och Swedavia gäller.

Hon säger att Moderaterna i en ny regering efter valet 2022 kommer att försöka se till att en avveckling inte blir av före 2038.

Vänsterpartiets Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, ser dock inga hinder för en snabb avveckling.

– Det är viktigt att nedläggningen sker skyndsamt. Det finns inget skäl att dra frågan i långbänk, skriver Holm i en kommentar och ser pandemin som en möjlighet till hållbar omstart efter pandemin

Ras i flygresande

Miljöpartiet har länge velat lägga ned Bromma. Socialdemokraterna har stretat emot men beställde förra året en utredning av statliga Swedavia som driver Bromma. Bolaget kom fram till att den av affärsmässiga skäl bör avvecklas och trafiken flytta till Arlanda.

Pandemin, med det stora raset i flygresandet, har gett nya argument för en nedläggning för dem som ser det som den enda rimliga utgången.

En avveckling av Bromma kan också få stora följder för regionalflyget, inrikesflyget, i Sverige. Det antas finnas plats för regionalflyget på Arlanda. Men ett större problem är att det är ont om plats för start och landning på tider då framförallt affärsresenärer vill flyga. Det handlar om mornar och kvällar.

BRA flyg, som före coronakrisen stod för upp till 97 procent av flygtrafiken på Bromma, har tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda men uppgett att den större flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet.

Bromma är den flygplats som drabbats hårdast under pandemin. Under januari i år tappade man hela 98 procent av resenärerna jämfört samma månad i fjol. Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg backade med 86 respektive 89 procent.

(Lars Larsson/TT)

(Niklas Svahn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information. 

 

Bromma flygplats

(TT)

Bromma flygplats invigdes för 85 år sedan och blev statligt byggnadsminne år 2000.

Bromma var 2019 Sveriges tredje största flygplats räknat utifrån antal passagerare som passerade, då cirka 2,3 miljoner.

Inrikeslinjer dominerar.

Under 2020 gjorde pandemin att antalet rasade till knappt en halv miljon passagerare.

Arlanda är störst, med Landvetter vid Göteborg som tvåa.

Källor: Transportstyrelsen, Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMiljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslår en nedläggning av Bromma flygplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslår en nedläggning av Bromma flygplats. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Regeringen vill lägga ned Brommaflyget

TT/Lars Larsson

Regeringen vill stänga Bromma flygplats och öppna för att bygga bostäder. En utredare ska föreslå hur den ska avvecklas och vad som behöver byggas ut på Arlanda för att trafiken ska kunna flyttas.

– I dag kan regeringen ge besked att vi vill avveckla Bromma flygplats, sade klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Regeringen tillsätter inom kort en utredare för att se hur driften kan avvecklas "så snart som möjligt."

– Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, sade Bolund.

Men det är oklart om regeringen hinner ta ställning och ta beslut om att plocka bort Bromma från kretsen av de tio viktigaste flygplatserna i landet före valet nästa år. Och vare sig Bolund eller Eneroth vill ge någon vink om vad en realistisk tid för avveckling är.

Bygga bostäder

Utredaren ska undersöka hur kapaciteten på Arlanda kan byggas ut. Men om det innebär någon fjärde start- och landningsbana är oklart. Det är inte säkert att det behovet finns inom de närmsta åren, hävdar Tomas Eneroth.

Snarare handlar det om ytterligare flygplanshallar, enligt regeringen. Och kommunikationerna till Arlanda behöver antagligen byggas ut.

Per Bolund säger att det finns en rejäl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och det har inte bara med pandemin att göra.

Järnvägsresandet har ökat och efterfrågan på inrikesflyg minskat, påtalar klimat- och miljöministern och pekar på 2018 som året då efterfrågan vände. Bolund tror också på affärsmässiga vinster när man samlar trafiken på en plats.

– Det har aldrig varit ett bättre tillfälle att flytta över trafiken till Arlanda.

Stort markvärde

Brommafältet kan användas för bostäder.

– Marken har sådant otroligt värde i att bygga en ny stad, säger Per Bolund.

Någon bred förankring i riksdagen har S och MP inte försäkrat sig om. Frågan skulle potentiellt kunna ta en ny riktning med en ny regering.

– Vi har inte förhandlat med andra partier om det ställningstagande som regeringen gör i dag, däremot informerat. Det här är regeringens besked som vi ger i dag, säger Eneroth.

Bolund hoppas att de andra partierna kan se möjligheten att "göra någonting historiskt".

Moderaterna emot

Men från Moderaterna kommer omedelbart protester.

– Beslutet är en katastrof för inrikesflyget, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för M i riksdagen.

– Vi har varit tydliga med att vi vill att Bromma ska vara kvar till 2038, säger Stockhaus och syftar då på det år som det nuvarande avtalet om Bromma mellan Stockholms stad och Swedavia gäller.

Hon säger att Moderaterna i en ny regering efter valet 2022 kommer att försöka se till att en avveckling inte blir av före 2038.

Vänsterpartiets Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, ser dock inga hinder för en snabb avveckling.

– Det är viktigt att nedläggningen sker skyndsamt. Det finns inget skäl att dra frågan i långbänk, skriver Holm i en kommentar och ser pandemin som en möjlighet till hållbar omstart efter pandemin

Ras i flygresande

Miljöpartiet har länge velat lägga ned Bromma. Socialdemokraterna har stretat emot men beställde förra året en utredning av statliga Swedavia som driver Bromma. Bolaget kom fram till att den av affärsmässiga skäl bör avvecklas och trafiken flytta till Arlanda.

Pandemin, med det stora raset i flygresandet, har gett nya argument för en nedläggning för dem som ser det som den enda rimliga utgången.

En avveckling av Bromma kan också få stora följder för regionalflyget, inrikesflyget, i Sverige. Det antas finnas plats för regionalflyget på Arlanda. Men ett större problem är att det är ont om plats för start och landning på tider då framförallt affärsresenärer vill flyga. Det handlar om mornar och kvällar.

BRA flyg, som före coronakrisen stod för upp till 97 procent av flygtrafiken på Bromma, har tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda men uppgett att den större flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet.

Bromma är den flygplats som drabbats hårdast under pandemin. Under januari i år tappade man hela 98 procent av resenärerna jämfört samma månad i fjol. Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg backade med 86 respektive 89 procent.

(Lars Larsson/TT)

(Niklas Svahn/TT)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information. 

 

Bromma flygplats

(TT)

Bromma flygplats invigdes för 85 år sedan och blev statligt byggnadsminne år 2000.

Bromma var 2019 Sveriges tredje största flygplats räknat utifrån antal passagerare som passerade, då cirka 2,3 miljoner.

Inrikeslinjer dominerar.

Under 2020 gjorde pandemin att antalet rasade till knappt en halv miljon passagerare.

Arlanda är störst, med Landvetter vid Göteborg som tvåa.

Källor: Transportstyrelsen, Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024