loadingMalmbanan omfattas av satsningen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Malmbanan omfattas av satsningen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Regeringen prioriterar järnvägen – M kritiskt

Olle Lindström

Mer pengar till järnvägen, och då framför allt till de sedan länge omdiskuterade höghastighetsbanorna. Stora satsningar görs också på järnvägen i norra Norrland, och på fler spår mellan Uppsala och Stockholm.

– Vi påskyndar järnvägsinvesteringarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Närmare 900 miljarder kronor ska satsas på infrastrukturen under perioden 2022 till 2033. Planerna är presenterade sedan tidigare av Trafikverket och riksdagen har klubbat själva rambeloppet. Nu har regeringen också bestämt detaljerna i stor utsträckning, och gjort egna prioriteringar.

Planen i korthet

(TT)

Infrastrukturplanen innefattar sammanlagt investeringar på 881 miljarder kronor under åren 2022–2033.

Investeringsramen omfattar 799 miljarder kronor. Utöver det tillkommer 82 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansiering.

De 799 miljarderna fördelas på följande sätt:

165 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga järnvägar

197 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar

437 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet, det vill säga nya satsningar där framför allt nya stambanor slukar över 100 miljarder kronor.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMalmbanan omfattas av satsningen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Malmbanan omfattas av satsningen. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Regeringen prioriterar järnvägen – M kritiskt

Olle Lindström

Mer pengar till järnvägen, och då framför allt till de sedan länge omdiskuterade höghastighetsbanorna. Stora satsningar görs också på järnvägen i norra Norrland, och på fler spår mellan Uppsala och Stockholm.

– Vi påskyndar järnvägsinvesteringarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Närmare 900 miljarder kronor ska satsas på infrastrukturen under perioden 2022 till 2033. Planerna är presenterade sedan tidigare av Trafikverket och riksdagen har klubbat själva rambeloppet. Nu har regeringen också bestämt detaljerna i stor utsträckning, och gjort egna prioriteringar.

Planen i korthet

(TT)

Infrastrukturplanen innefattar sammanlagt investeringar på 881 miljarder kronor under åren 2022–2033.

Investeringsramen omfattar 799 miljarder kronor. Utöver det tillkommer 82 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansiering.

De 799 miljarderna fördelas på följande sätt:

165 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga järnvägar

197 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar

437 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet, det vill säga nya satsningar där framför allt nya stambanor slukar över 100 miljarder kronor.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025