loadingKan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden från lördagens kösituation på Arlanda. Foto: Christine Olsson/TT
Kan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden från lördagens kösituation på Arlanda. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Expert: "Arlanda måste avlastas"

Johanna Cederblad

Låt andra flygplatser avlasta Arlanda för att minska trycket, anser en flygexpert. Men Swedavias styrelseordförande Åke Svensson kan inte på rak arm säga om det är möjligt.

– Det är klart att vi inte är nöjda, ingen är nöjd, säger han till TT.

Kökaoset på Arlanda har under helgen nått nya nivåer sedan flygplatsledningen tvingats ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln. Allt talar dessutom för att situationen kan bli ännu värre framöver när resandet ökar i sommar, enligt Swedavia som driver flygplatsen.

Swedavia

(TT)

Swedavia ägs av staten, och driver tio flygplatser. Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö har internationell trafik. Kiruna, Luleå, Umeå, Åre/Östersund, Visby och Ronneby är regionala flygplatser.

Swedavia drabbades hårt av pandemin då flyget stod i princip stilla. 2020 var antalet passagerare 10,3 miljoner, 2021 12 miljoner.

Swedavia omsatte 2 717 miljoner kronor i fjol. 2020 var omsättningen 2 494 miljoner kronor. Rörelseresultatet i fjol blev minus 1 420 miljoner kronor, och minus 1 793 miljoner kronor 2020.

För 2021 har Swedavia inte lämnat någon aktieutdelning till staten.

Källa: Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden från lördagens kösituation på Arlanda. Foto: Christine Olsson/TT
Kan andra flygplatser avlasta Arlanda? Bilden från lördagens kösituation på Arlanda. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Expert: "Arlanda måste avlastas"

Johanna Cederblad

Låt andra flygplatser avlasta Arlanda för att minska trycket, anser en flygexpert. Men Swedavias styrelseordförande Åke Svensson kan inte på rak arm säga om det är möjligt.

– Det är klart att vi inte är nöjda, ingen är nöjd, säger han till TT.

Kökaoset på Arlanda har under helgen nått nya nivåer sedan flygplatsledningen tvingats ta hjälp av polis för att stänga av vägen fram till terminal 5 på grund av trängseln. Allt talar dessutom för att situationen kan bli ännu värre framöver när resandet ökar i sommar, enligt Swedavia som driver flygplatsen.

Swedavia

(TT)

Swedavia ägs av staten, och driver tio flygplatser. Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö har internationell trafik. Kiruna, Luleå, Umeå, Åre/Östersund, Visby och Ronneby är regionala flygplatser.

Swedavia drabbades hårt av pandemin då flyget stod i princip stilla. 2020 var antalet passagerare 10,3 miljoner, 2021 12 miljoner.

Swedavia omsatte 2 717 miljoner kronor i fjol. 2020 var omsättningen 2 494 miljoner kronor. Rörelseresultatet i fjol blev minus 1 420 miljoner kronor, och minus 1 793 miljoner kronor 2020.

För 2021 har Swedavia inte lämnat någon aktieutdelning till staten.

Källa: Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025