loadingAmbulansförare blockerar Place de la Concorde och bron över Seine mot nationalförsamlingen i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT
Ambulansförare blockerar Place de la Concorde och bron över Seine mot nationalförsamlingen i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT
Utrikes

Protesterna växer – Macron ställer in resa

Epoch Times

Den franska regeringen för diskussioner med en lång rad aktörer för att försöka hitta en väg vidare ur kaoset. Samtidigt luftas mer missnöje över president Emmanuel Macrons politik.

Enligt Serbiens president har Macron ställt in ett planerat besök i landet.

Den serbiske presidenten Aleksandar Vucic säger att Macron backat från besöket på onsdag–torsdag.

– På grund av situationen och problemen han står inför har president Macron bett skjuta upp hans besök till vårt land i några veckor, säger Vucic i serbisk tv rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Frankrikes premiärminister Édouard Philippe har tidigare skjutit upp ett besök i Polen för att träffa ledarna för andra partier i parlamentet under måndagen.

Philippe har fullt upp med att träffa aktörerna i den politiska kris som skakar Macron och regeringen. Bland de inbjudna till krissamtal på tisdagen hör företrädare för rörelsen Gula västarna (Gilets jaunes). Men Jacline Mouraud och Benjamin Cauchy, två av företrädarna, klargör att de av "säkerhetsskäl" inte tänker träffa Édouard Philippe. Orsaken är att de hotats av mer hårdföra personer i rörelsen som varnat dem för att förhandla.

Ambulansförare i protest

Samtidigt fortsätter Gula västarnas fotfolk att blockera vägar – bland annat till elva oljedepåer runt om i landet.

Fler rörelser går dessutom i klinch med Macron och regeringen. På Place de la Concorde i centrala Paris parkerades flera hundra ambulanser under måndagen i protest mot föreslagna förändringar i finansieringen av sjuktransporter. Ett hundratal gymnasieskolor blockerades också av elever under måndagsmorgonen, i protest mot en aktuell skolreform och till stöd för Gula västarna, rapporterar tv-bolaget RTL.

Gula västarna meddelar också att det blir nya demonstrationer på lördag.

Chockat nationen

Bilderna från helgens demonstrationer med en av landets främsta symboler, Triumfbågen i Paris, nedklottrad av slagord, gator med brinnande bilar och barrikader insvepta i tårgas har chockat nationen. Samtidigt säger sig många fransmän stödja Gula västarnas budskap – att många får det allt sämre ekonomiskt utan att landets styrande reagerar. I en enkät gjord på uppdrag av RTL svarar 72 procent av de tillfrågade att de stödjer rörelsen.

Paris polischef har beskrivit demonstrationerna i helgen som de mest våldsamma på flera årtionden. Fyra personer har dött i olyckor till följd av de vägblockeringar som Gula västarna satt upp runt om i Frankrike, enligt nyhetsbyrån AFP. I söndags avled en 80-årig kvinna i Marseille under en operation efter det att hon träffats av en tårgasbehållare när hon skulle stänga fönstret till sin lägenhet.

Ekonomiska följder

Under Gula västarnas första demonstration den 17 november – då omkring 300 000 personer deltog för att vädra sitt missnöje med Macrons politik – minskade försäljningen i den nationella detaljhandeln med 35 procent, enligt uppgifter från branschorganisationen FCD som AFP hänvisar till.

Enligt ekonomimister Bruno Le Maire har hotellbokningarna minskat med 15–20 procent sedan protesterna inleddes och lastbilsnäringen säger sig ha tappat motsvarande drygt 4,1 miljarder kronor under samma period.

Ännu finns inga uppgifter om hur mycket förstörelsen i flera av Paris centrala affärs- och restaurangområden under helgens demonstrationer har kostat.

(Maria Jansson/TT)

Missnöje över bensinpriser

(TT)

Till en början handlade Gula västarnas protester om missnöje med stigande priser på bensin och diesel. Men demonstrationerna har mer och mer kommit att handla om ett allmänt missnöje med president Emmanuel Macron och dennes politik.

Orsaken till att bränslet blivit dyrare är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från de så kallade Gula västarna har haft en viss inverkan. I mitten av november uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Paris är en av de europeiska storstäder som har sagt att bensin- och dieseldrivna bilar ska förbjudas senast 2025. På riksnivå har Frankrike målet att stoppa försäljningen av fossildrivna bilar senast 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAmbulansförare blockerar Place de la Concorde och bron över Seine mot nationalförsamlingen i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT
Ambulansförare blockerar Place de la Concorde och bron över Seine mot nationalförsamlingen i Paris. Foto: Michel Euler/AP/TT
Utrikes

Protesterna växer – Macron ställer in resa

Epoch Times

Den franska regeringen för diskussioner med en lång rad aktörer för att försöka hitta en väg vidare ur kaoset. Samtidigt luftas mer missnöje över president Emmanuel Macrons politik.

Enligt Serbiens president har Macron ställt in ett planerat besök i landet.

Den serbiske presidenten Aleksandar Vucic säger att Macron backat från besöket på onsdag–torsdag.

– På grund av situationen och problemen han står inför har president Macron bett skjuta upp hans besök till vårt land i några veckor, säger Vucic i serbisk tv rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Frankrikes premiärminister Édouard Philippe har tidigare skjutit upp ett besök i Polen för att träffa ledarna för andra partier i parlamentet under måndagen.

Philippe har fullt upp med att träffa aktörerna i den politiska kris som skakar Macron och regeringen. Bland de inbjudna till krissamtal på tisdagen hör företrädare för rörelsen Gula västarna (Gilets jaunes). Men Jacline Mouraud och Benjamin Cauchy, två av företrädarna, klargör att de av "säkerhetsskäl" inte tänker träffa Édouard Philippe. Orsaken är att de hotats av mer hårdföra personer i rörelsen som varnat dem för att förhandla.

Ambulansförare i protest

Samtidigt fortsätter Gula västarnas fotfolk att blockera vägar – bland annat till elva oljedepåer runt om i landet.

Fler rörelser går dessutom i klinch med Macron och regeringen. På Place de la Concorde i centrala Paris parkerades flera hundra ambulanser under måndagen i protest mot föreslagna förändringar i finansieringen av sjuktransporter. Ett hundratal gymnasieskolor blockerades också av elever under måndagsmorgonen, i protest mot en aktuell skolreform och till stöd för Gula västarna, rapporterar tv-bolaget RTL.

Gula västarna meddelar också att det blir nya demonstrationer på lördag.

Chockat nationen

Bilderna från helgens demonstrationer med en av landets främsta symboler, Triumfbågen i Paris, nedklottrad av slagord, gator med brinnande bilar och barrikader insvepta i tårgas har chockat nationen. Samtidigt säger sig många fransmän stödja Gula västarnas budskap – att många får det allt sämre ekonomiskt utan att landets styrande reagerar. I en enkät gjord på uppdrag av RTL svarar 72 procent av de tillfrågade att de stödjer rörelsen.

Paris polischef har beskrivit demonstrationerna i helgen som de mest våldsamma på flera årtionden. Fyra personer har dött i olyckor till följd av de vägblockeringar som Gula västarna satt upp runt om i Frankrike, enligt nyhetsbyrån AFP. I söndags avled en 80-årig kvinna i Marseille under en operation efter det att hon träffats av en tårgasbehållare när hon skulle stänga fönstret till sin lägenhet.

Ekonomiska följder

Under Gula västarnas första demonstration den 17 november – då omkring 300 000 personer deltog för att vädra sitt missnöje med Macrons politik – minskade försäljningen i den nationella detaljhandeln med 35 procent, enligt uppgifter från branschorganisationen FCD som AFP hänvisar till.

Enligt ekonomimister Bruno Le Maire har hotellbokningarna minskat med 15–20 procent sedan protesterna inleddes och lastbilsnäringen säger sig ha tappat motsvarande drygt 4,1 miljarder kronor under samma period.

Ännu finns inga uppgifter om hur mycket förstörelsen i flera av Paris centrala affärs- och restaurangområden under helgens demonstrationer har kostat.

(Maria Jansson/TT)

Missnöje över bensinpriser

(TT)

Till en början handlade Gula västarnas protester om missnöje med stigande priser på bensin och diesel. Men demonstrationerna har mer och mer kommit att handla om ett allmänt missnöje med president Emmanuel Macron och dennes politik.

Orsaken till att bränslet blivit dyrare är dels att priset på råolja steg på den internationella marknaden i oktober, dels har den franska regeringen även justerat skatterna på bensin och diesel vilket gjort den senare dyrare.

Dessutom planeras ytterligare en höjning av skatten på diesel med 6,5 cent (cirka 70 öre) per liter i början av 2019. Den höjda dieselskatten är avsedd att förmå bilägare att byta till miljövänligare bilar.

Men missnöjet och protesterna från de så kallade Gula västarna har haft en viss inverkan. I mitten av november uppgav regeringen att man tillför extra pengar för att hjälpa bilägare med låg inkomst.

Paris är en av de europeiska storstäder som har sagt att bensin- och dieseldrivna bilar ska förbjudas senast 2025. På riksnivå har Frankrike målet att stoppa försäljningen av fossildrivna bilar senast 2040.

Källor: Reuters och Euronews

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024