Plastpåsen befinner sig i skottgluggen i egenskap av miljöbov. Flera klädkedjor tar numera betalt för plastpåsar. Men dagligvaruhandeln har inga planer på att höja priset. I stället uppmuntrar man kunderna att återanvända och återvinna plastkassar.
Offensiven mot plastkassar sker nu på flera fronter. Användningen av plastkassar i Europa måste enligt ett EU-direktiv minskas med hälften till 2025. Regeringen har nyligen tillsatt en utredning som ska se över hur man kan minska negativa miljöeffekter från plast. Förbud, skatter, avgifter och nya pantsystem ska övervägas.
Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började i juni att ta betalt för plastpåsar i svenska butiker. Sedan dess har fler kedjor anslutit sig. Resultatet blev att förbrukningen av plastpåsar minskade ordentligt. Bara 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse på Lindex.
Sedan den 1 juni tvingar en ny EU-förordning butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. Dagligvaruhandeln anpassar sig nu till förordningen.
Pant på plastpåsar
Axfoods dagligvarukedja Hemköp införde i maj pant på plastpåsar i en Stockholmsbutik. Ambitionen är att lansera pant på plastpåsar i fler butiker.
Göran Svalling, som just har bunkrat upp med mat inför en segeltur, känner till att man kan panta plastpåsar i butiken, men han har själv inte gjort det.
– Jag använder mina plastpåsar till soppåsar. Jag kör in dem i de vanliga hushållsavfallen, så jag skulle antagligen inte panta.
Anette Hagelberg, som är kassaansvarig på Hemköpsbutiken, ser ett växande intresse för att panta plastpåsar.
– Det växer mer och mer för varje vecka egentligen. Det är många som fortfarande inte vet om det utan de reagerar mest på att det är en krona pant på påsarna. Sedan när man berättar om att man kan panta och att det gynnar miljön, då ser man det bara som positivt.
Axfoods presschef Claes Salomonsson utesluter inte att dess kedjor kan komma att höja priset på plastpåsar för att få ner förbrukningen.
– Det är ju en tänkbar möjlighet i framtiden. Vi får väl se om det här får någon påverkan, gör de inte det så är väl att höja priset ett annat alternativ.
"Återanvändning är nyckeln"
Ica försöker få sina kunder att återanvända plastpåsarna.
– Det är väldig viktigt vad man som konsument kan göra. Budskapet som vi har på ganska nyligen framtagna skyltar är att återanvända plastkassen så många gånger som möjligt. Det är mycket det som är själva nyckeln i ett miljöperspektiv, säger Maria Smith, miljöchef på Ica.
Frågan om att höja priset på plastpåsar ligger inte hos Ica centralt utan det är de enskilda handlarna som beslutar om det.
– Det är ingenting som vi på Ica Sverige kan jobba med utan den frågan får du rikta till handlare.
Coop påpekar att man under flera år arbetat med att försöka minska användningen av plastpåsar. Coop har, i likhet med övriga kedjor, gått över till plastkassar framställda av sockerrör och plastkassar producerade av returplast. Det finns dessutom information tryckt på Coops kassar om att de bör återanvändas och sedan återvinnas som mjukplast.
Däremot finns det inga planer på att höja priset på plastpåsar.
– Nej, det är inte aktuellt, säger Charlotte Åsell, pressekreterare på Coop.
(TT)