loading

Hemköp Torsplan har infört pant på plastpåsar. Kunden Göran Svalling brukar återanvända sina plastpåsar som soppåsar, men tycker att det är en bra idé att man kan panta plastpåsar. Foto: TT
Hemköp Torsplan har infört pant på plastpåsar. Kunden Göran Svalling brukar återanvända sina plastpåsar som soppåsar, men tycker att det är en bra idé att man kan panta plastpåsar. Foto: TT
Miljö

Plastpåsen i skottgluggen

Epoch Times

Plastpåsen befinner sig i skottgluggen i egenskap av miljöbov. Flera klädkedjor tar numera betalt för plastpåsar. Men dagligvaruhandeln har inga planer på att höja priset. I stället uppmuntrar man kunderna att återanvända och återvinna plastkassar.

Offensiven mot plastkassar sker nu på flera fronter. Användningen av plastkassar i Europa måste enligt ett EU-direktiv minskas med hälften till 2025. Regeringen har nyligen tillsatt en utredning som ska se över hur man kan minska negativa miljöeffekter från plast. Förbud, skatter, avgifter och nya pantsystem ska övervägas.

Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började i juni att ta betalt för plastpåsar i svenska butiker. Sedan dess har fler kedjor anslutit sig. Resultatet blev att förbrukningen av plastpåsar minskade ordentligt. Bara 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse på Lindex.

Sedan den 1 juni tvingar en ny EU-förordning butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. Dagligvaruhandeln anpassar sig nu till förordningen.

Pant på plastpåsar

Axfoods dagligvarukedja Hemköp införde i maj pant på plastpåsar i en Stockholmsbutik. Ambitionen är att lansera pant på plastpåsar i fler butiker.

Göran Svalling, som just har bunkrat upp med mat inför en segeltur, känner till att man kan panta plastpåsar i butiken, men han har själv inte gjort det.

– Jag använder mina plastpåsar till soppåsar. Jag kör in dem i de vanliga hushållsavfallen, så jag skulle antagligen inte panta.

Anette Hagelberg, som är kassaansvarig på Hemköpsbutiken, ser ett växande intresse för att panta plastpåsar.

– Det växer mer och mer för varje vecka egentligen. Det är många som fortfarande inte vet om det utan de reagerar mest på att det är en krona pant på påsarna. Sedan när man berättar om att man kan panta och att det gynnar miljön, då ser man det bara som positivt.

Axfoods presschef Claes Salomonsson utesluter inte att dess kedjor kan komma att höja priset på plastpåsar för att få ner förbrukningen.

– Det är ju en tänkbar möjlighet i framtiden. Vi får väl se om det här får någon påverkan, gör de inte det så är väl att höja priset ett annat alternativ.

"Återanvändning är nyckeln"

Ica försöker få sina kunder att återanvända plastpåsarna.

– Det är väldig viktigt vad man som konsument kan göra. Budskapet som vi har på ganska nyligen framtagna skyltar är att återanvända plastkassen så många gånger som möjligt. Det är mycket det som är själva nyckeln i ett miljöperspektiv, säger Maria Smith, miljöchef på Ica.

Frågan om att höja priset på plastpåsar ligger inte hos Ica centralt utan det är de enskilda handlarna som beslutar om det.

– Det är ingenting som vi på Ica Sverige kan jobba med utan den frågan får du rikta till handlare.

Coop påpekar att man under flera år arbetat med att försöka minska användningen av plastpåsar. Coop har, i likhet med övriga kedjor, gått över till plastkassar framställda av sockerrör och plastkassar producerade av returplast. Det finns dessutom information tryckt på Coops kassar om att de bör återanvändas och sedan återvinnas som mjukplast.

Däremot finns det inga planer på att höja priset på plastpåsar.

– Nej, det är inte aktuellt, säger Charlotte Åsell, pressekreterare på Coop.

(TT)

Förordning om plastpåsar

Förordningen om plastbärkassar innebär att den som i en yrkesmässig verksamhet tillhandahåller plastbärkassar till konsumenter måste informera om:

plastbärkassarnas miljöpåverkan och fördelarna med en minskad förbrukning av dessa fördelar med andra alternativ och åtgärder för minskad förbrukning.

Naturvårdsverket ska enligt förordningen bevaka att förbrukningen av plastbärkassar minskar. Myndigheten ska också följa förbruk­ningen av tunna plastbärkassar, som inte får överskrida 90 kassar per person och år innan 2020 och 40 kassar per person och år innan 2026. I och med förordningen uppfyller Sverige också EU-direktivet om plastbärkassar.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Hemköp Torsplan har infört pant på plastpåsar. Kunden Göran Svalling brukar återanvända sina plastpåsar som soppåsar, men tycker att det är en bra idé att man kan panta plastpåsar. Foto: TT
Hemköp Torsplan har infört pant på plastpåsar. Kunden Göran Svalling brukar återanvända sina plastpåsar som soppåsar, men tycker att det är en bra idé att man kan panta plastpåsar. Foto: TT
Miljö

Plastpåsen i skottgluggen

Epoch Times

Plastpåsen befinner sig i skottgluggen i egenskap av miljöbov. Flera klädkedjor tar numera betalt för plastpåsar. Men dagligvaruhandeln har inga planer på att höja priset. I stället uppmuntrar man kunderna att återanvända och återvinna plastkassar.

Offensiven mot plastkassar sker nu på flera fronter. Användningen av plastkassar i Europa måste enligt ett EU-direktiv minskas med hälften till 2025. Regeringen har nyligen tillsatt en utredning som ska se över hur man kan minska negativa miljöeffekter från plast. Förbud, skatter, avgifter och nya pantsystem ska övervägas.

Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började i juni att ta betalt för plastpåsar i svenska butiker. Sedan dess har fler kedjor anslutit sig. Resultatet blev att förbrukningen av plastpåsar minskade ordentligt. Bara 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse på Lindex.

Sedan den 1 juni tvingar en ny EU-förordning butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. Dagligvaruhandeln anpassar sig nu till förordningen.

Pant på plastpåsar

Axfoods dagligvarukedja Hemköp införde i maj pant på plastpåsar i en Stockholmsbutik. Ambitionen är att lansera pant på plastpåsar i fler butiker.

Göran Svalling, som just har bunkrat upp med mat inför en segeltur, känner till att man kan panta plastpåsar i butiken, men han har själv inte gjort det.

– Jag använder mina plastpåsar till soppåsar. Jag kör in dem i de vanliga hushållsavfallen, så jag skulle antagligen inte panta.

Anette Hagelberg, som är kassaansvarig på Hemköpsbutiken, ser ett växande intresse för att panta plastpåsar.

– Det växer mer och mer för varje vecka egentligen. Det är många som fortfarande inte vet om det utan de reagerar mest på att det är en krona pant på påsarna. Sedan när man berättar om att man kan panta och att det gynnar miljön, då ser man det bara som positivt.

Axfoods presschef Claes Salomonsson utesluter inte att dess kedjor kan komma att höja priset på plastpåsar för att få ner förbrukningen.

– Det är ju en tänkbar möjlighet i framtiden. Vi får väl se om det här får någon påverkan, gör de inte det så är väl att höja priset ett annat alternativ.

"Återanvändning är nyckeln"

Ica försöker få sina kunder att återanvända plastpåsarna.

– Det är väldig viktigt vad man som konsument kan göra. Budskapet som vi har på ganska nyligen framtagna skyltar är att återanvända plastkassen så många gånger som möjligt. Det är mycket det som är själva nyckeln i ett miljöperspektiv, säger Maria Smith, miljöchef på Ica.

Frågan om att höja priset på plastpåsar ligger inte hos Ica centralt utan det är de enskilda handlarna som beslutar om det.

– Det är ingenting som vi på Ica Sverige kan jobba med utan den frågan får du rikta till handlare.

Coop påpekar att man under flera år arbetat med att försöka minska användningen av plastpåsar. Coop har, i likhet med övriga kedjor, gått över till plastkassar framställda av sockerrör och plastkassar producerade av returplast. Det finns dessutom information tryckt på Coops kassar om att de bör återanvändas och sedan återvinnas som mjukplast.

Däremot finns det inga planer på att höja priset på plastpåsar.

– Nej, det är inte aktuellt, säger Charlotte Åsell, pressekreterare på Coop.

(TT)

Förordning om plastpåsar

Förordningen om plastbärkassar innebär att den som i en yrkesmässig verksamhet tillhandahåller plastbärkassar till konsumenter måste informera om:

plastbärkassarnas miljöpåverkan och fördelarna med en minskad förbrukning av dessa fördelar med andra alternativ och åtgärder för minskad förbrukning.

Naturvårdsverket ska enligt förordningen bevaka att förbrukningen av plastbärkassar minskar. Myndigheten ska också följa förbruk­ningen av tunna plastbärkassar, som inte får överskrida 90 kassar per person och år innan 2020 och 40 kassar per person och år innan 2026. I och med förordningen uppfyller Sverige också EU-direktivet om plastbärkassar.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024