loading


En pilot stäms på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen som slutade i ett totalhaveri. Foto: Jessica Gow /TT
En pilot stäms på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen som slutade i ett totalhaveri. Foto: Jessica Gow /TT
Inrikes

Piloten flög svart krävs på en miljon efter flygkrasch

Epoch Times

Det lilla flygplanet skulle ta fem passagerare från det svenska fastlandet till den danska ön Anholt. Men kort efter start havererade planet. Nu stäms piloten på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen.

Sommaren 2015 kraschade ett litet Piper PA-32-flygplan 500 meter efter start från Getteröns flygplats nära Varberg. Planet totalhavererade och började brinna. Genom lyckliga omständigheter skadades ingen allvarligt. Piloten, tre vuxna och två barn kunde ta sig ut oskadda.

Svartflygning

Ägaren och piloten hade en överenskommelse där piloten fritt kunde disponera eller hyra planet. Stämningsansökan baserar sig på att piloten påstås ha saknat det tillstånd som krävs för att mot betalning flyga passagerare. Försäkringsbolaget menar att det handlar om en "svartflygning" och att därmed piloten har ett personligt ansvar för haveriet och de skador den orsakade.

Vårdslöshet i flygtrafik

En rapport från Statens haverikommission från april 2016, som åberopas i stämningen, konstaterar dessutom att olyckan inträffade därför att piloten inte utfört de beräkningar han borde vad gäller passagerarnas vikt och placering. En rad andra säkerhetsföreskrifter hade heller inte följts. Och en varningssignal inne i planet hade ignorerats. Piloten anklagas därför för vårdlöshet i flygtrafik.

Bärgning och sanering

Försäkringsbolaget menar att piloten är personligt ansvarig och kräver att han ska ersätta ägaren för det havererade planet och dessutom betala kostnaderna för bärgning och sanering av olycksplatsen. Totalt stäms mannen på 1 145 630 kronor plus ersättning för rättegångskostnader.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


En pilot stäms på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen som slutade i ett totalhaveri. Foto: Jessica Gow /TT
En pilot stäms på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen som slutade i ett totalhaveri. Foto: Jessica Gow /TT
Inrikes

Piloten flög svart krävs på en miljon efter flygkrasch

Epoch Times

Det lilla flygplanet skulle ta fem passagerare från det svenska fastlandet till den danska ön Anholt. Men kort efter start havererade planet. Nu stäms piloten på över en miljon i ersättning av ett tyskt försäkringsbolag, anklagad för att sakna tillstånd för flygningen.

Sommaren 2015 kraschade ett litet Piper PA-32-flygplan 500 meter efter start från Getteröns flygplats nära Varberg. Planet totalhavererade och började brinna. Genom lyckliga omständigheter skadades ingen allvarligt. Piloten, tre vuxna och två barn kunde ta sig ut oskadda.

Svartflygning

Ägaren och piloten hade en överenskommelse där piloten fritt kunde disponera eller hyra planet. Stämningsansökan baserar sig på att piloten påstås ha saknat det tillstånd som krävs för att mot betalning flyga passagerare. Försäkringsbolaget menar att det handlar om en "svartflygning" och att därmed piloten har ett personligt ansvar för haveriet och de skador den orsakade.

Vårdslöshet i flygtrafik

En rapport från Statens haverikommission från april 2016, som åberopas i stämningen, konstaterar dessutom att olyckan inträffade därför att piloten inte utfört de beräkningar han borde vad gäller passagerarnas vikt och placering. En rad andra säkerhetsföreskrifter hade heller inte följts. Och en varningssignal inne i planet hade ignorerats. Piloten anklagas därför för vårdlöshet i flygtrafik.

Bärgning och sanering

Försäkringsbolaget menar att piloten är personligt ansvarig och kräver att han ska ersätta ägaren för det havererade planet och dessutom betala kostnaderna för bärgning och sanering av olycksplatsen. Totalt stäms mannen på 1 145 630 kronor plus ersättning för rättegångskostnader.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024