loadingFörutom trängselskatt för in- och utresor från centrala Stockholm togs även nya betalstationer för trängselskatt på Essingeleden i bruk från och med 1 januari 2016. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Förutom trängselskatt för in- och utresor från centrala Stockholm togs även nya betalstationer för trängselskatt på Essingeleden i bruk från och med 1 januari 2016. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Höjning av trängselskatt på väg

Epoch Times

Trots att intäkterna från Stockholms trängselskatt fördubblades i fjol är de nu på väg att höjas igen. Pengarna behövs för att finansiera utökningen av Stockholms kollektivtrafik, skriver Dagens Industri.

Utbyggnaden är en del av det trafikpaket som förhandlas fram av staten, Stockholms läns landsting och kommuner i och kring huvudstaden.

Trafikpaketet beräknas kosta 25 miljarder kronor och staten ska stå för drygt hälften av investeringarna.

Merparten av statsutgifterna ska komma från trängselskatten, enligt uppgifter till affärstidningen.

Skattehöjningar identifieras

Trafikverket har utifrån räkneexempel identifierat tre åtgärder där skatten skulle kunna höjas.

Den första är en höjning på Essingeleden, från 30 till 35 kronor under rusningstid.

Den andra och tredje åtgärden är att införa skatt på vissa dagar före helgdagar, som numera är skattebefriad, samt att börja ta ut skatt från klockan 06.00 i stället för 06.30.

-Vi har ett generellt uppdrag och tittar i princip på allt, säger Peter Huledal, utredningschef på Trafikverket i Stockholm till tidningen.

Drar in miljardbelopp

Trängselskatten har dragit in 1,6 miljarder kronor till statskassan sedan den infördes 2007. Hur mycket de tre nya åtgärderna kan dra in vill Peter Huledal inte kommentera.

Inte heller vill HG Wessberg på Sverigeförhandlingen, som står för översynen av trafikpaketet, tala om hur mycket pengar som skulle vara kopplade till Trafikverkets åtgärder.

Enligt Wessberg finns heller inget ett färdigt avtal för trafikpaketet, men det pågår "positiva" förhandlingar.

(TT)



Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörutom trängselskatt för in- och utresor från centrala Stockholm togs även nya betalstationer för trängselskatt på Essingeleden i bruk från och med 1 januari 2016. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Förutom trängselskatt för in- och utresor från centrala Stockholm togs även nya betalstationer för trängselskatt på Essingeleden i bruk från och med 1 januari 2016. Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT
Inrikes

Höjning av trängselskatt på väg

Epoch Times

Trots att intäkterna från Stockholms trängselskatt fördubblades i fjol är de nu på väg att höjas igen. Pengarna behövs för att finansiera utökningen av Stockholms kollektivtrafik, skriver Dagens Industri.

Utbyggnaden är en del av det trafikpaket som förhandlas fram av staten, Stockholms läns landsting och kommuner i och kring huvudstaden.

Trafikpaketet beräknas kosta 25 miljarder kronor och staten ska stå för drygt hälften av investeringarna.

Merparten av statsutgifterna ska komma från trängselskatten, enligt uppgifter till affärstidningen.

Skattehöjningar identifieras

Trafikverket har utifrån räkneexempel identifierat tre åtgärder där skatten skulle kunna höjas.

Den första är en höjning på Essingeleden, från 30 till 35 kronor under rusningstid.

Den andra och tredje åtgärden är att införa skatt på vissa dagar före helgdagar, som numera är skattebefriad, samt att börja ta ut skatt från klockan 06.00 i stället för 06.30.

-Vi har ett generellt uppdrag och tittar i princip på allt, säger Peter Huledal, utredningschef på Trafikverket i Stockholm till tidningen.

Drar in miljardbelopp

Trängselskatten har dragit in 1,6 miljarder kronor till statskassan sedan den infördes 2007. Hur mycket de tre nya åtgärderna kan dra in vill Peter Huledal inte kommentera.

Inte heller vill HG Wessberg på Sverigeförhandlingen, som står för översynen av trafikpaketet, tala om hur mycket pengar som skulle vara kopplade till Trafikverkets åtgärder.

Enligt Wessberg finns heller inget ett färdigt avtal för trafikpaketet, men det pågår "positiva" förhandlingar.

(TT)



Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024