loading
Blogg

Petra Krantz Lindgren: Vill du verkligen ha ärliga svar – och vad gör du om du får det?

Petra Krantz Lindgren

Nästa vecka börjar barnen skolan igen efter lovet. Många av dem kommer, i någon version, att få frågan från vuxna i skolan: Hur har ditt lov varit?

– Jag hoppas att du haft ett härligt lov?
– Har du haft det bra i sommar?
– Har du ätit massor av glass och badat i sommar?
– Vad har du gjort på sommarlovet?

Många barn har haft en toppensommar och vill gärna berätta om hur de hälsat på mormor och morfar på landet, seglat, tältat, ätit glass och jordgubbar, lärt sig dyka, hoppat studsmatta och plockat svamp.

Men det finns också barn som haft en riktig skitsommar. Vad skall de svara?

– Min mamma har druckit en massa vin och varit konstig.
– Mamma och pappa har arbetat hela sommaren och jag har tagit hand om mina småsyskon.
– Jag har varit hungrig nästan hela lovet, för vi har inte haft pengar till mat.
– Jag har varit rädd nästan hela sommaren. Pappa har slagit mig flera gånger.
– Jag har inte kunnat hänga med mina kompisar när de gått på bio eller käkat pizza. Min mamma har inte ens nog med pengar för att ge mig en glass.

Handen på hjärtat, kära pedagog, tror du att alla barn i din klass känner sig trygga nog, med dig och med sina klasskamrater, för att ärligt besvara frågan hur just hens sommar har varit eller finns det barn som kommer att svara undvikande och hitta på? Kan barnets klasskamrater hantera svar, som de jag ovan givit exempel på, på ett respektfullt sätt? Och har du beredskap och förmåga att möta ett barn som ger något av dessa svar?

Hur var ditt sommarlov? Frågan är lätt att ställa. Jag ber dig, som arbetar i skolans värld, att också tänka igenom hur den är för dina elever att besvara. Vill du verkligen ha ärliga svar – från alla barn – och vad gör du om du får det?

Petra Krantz Lindgren. Foto: Caroline Andersson

 
Petra Krantz Lindgren är föreläsare och författare, och har bland annat skrivit boken ”Med känsla för barns självkänsla”. Hon arbetar med föräldrar och pedagoger som vill utveckla sina relationer med barn, där grunden är ömsesidig respekt och samarbete. Hon är beteendevetare och har en grundutbildning i psykologi, samtal och kommunikation. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.           
 

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Blogg

Petra Krantz Lindgren: Vill du verkligen ha ärliga svar – och vad gör du om du får det?

Petra Krantz Lindgren

Nästa vecka börjar barnen skolan igen efter lovet. Många av dem kommer, i någon version, att få frågan från vuxna i skolan: Hur har ditt lov varit?

– Jag hoppas att du haft ett härligt lov?
– Har du haft det bra i sommar?
– Har du ätit massor av glass och badat i sommar?
– Vad har du gjort på sommarlovet?

Många barn har haft en toppensommar och vill gärna berätta om hur de hälsat på mormor och morfar på landet, seglat, tältat, ätit glass och jordgubbar, lärt sig dyka, hoppat studsmatta och plockat svamp.

Men det finns också barn som haft en riktig skitsommar. Vad skall de svara?

– Min mamma har druckit en massa vin och varit konstig.
– Mamma och pappa har arbetat hela sommaren och jag har tagit hand om mina småsyskon.
– Jag har varit hungrig nästan hela lovet, för vi har inte haft pengar till mat.
– Jag har varit rädd nästan hela sommaren. Pappa har slagit mig flera gånger.
– Jag har inte kunnat hänga med mina kompisar när de gått på bio eller käkat pizza. Min mamma har inte ens nog med pengar för att ge mig en glass.

Handen på hjärtat, kära pedagog, tror du att alla barn i din klass känner sig trygga nog, med dig och med sina klasskamrater, för att ärligt besvara frågan hur just hens sommar har varit eller finns det barn som kommer att svara undvikande och hitta på? Kan barnets klasskamrater hantera svar, som de jag ovan givit exempel på, på ett respektfullt sätt? Och har du beredskap och förmåga att möta ett barn som ger något av dessa svar?

Hur var ditt sommarlov? Frågan är lätt att ställa. Jag ber dig, som arbetar i skolans värld, att också tänka igenom hur den är för dina elever att besvara. Vill du verkligen ha ärliga svar – från alla barn – och vad gör du om du får det?

Petra Krantz Lindgren. Foto: Caroline Andersson

 
Petra Krantz Lindgren är föreläsare och författare, och har bland annat skrivit boken ”Med känsla för barns självkänsla”. Hon arbetar med föräldrar och pedagoger som vill utveckla sina relationer med barn, där grunden är ömsesidig respekt och samarbete. Hon är beteendevetare och har en grundutbildning i psykologi, samtal och kommunikation. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.           
 

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024