loading
Allvarliga incidenter med drönare vid flygplatser blir allt vanligare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Allvarliga incidenter med drönare vid flygplatser blir allt vanligare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Okunskap bakom ökade drönarincidenter

Epoch Times

Förra året inträffade fler allvarliga incidenter med drönare vid svenska flygplatser än något tidigare år, enligt statistik från Transportstyrelsen.

– Det är inget bus, utan en kriminell handling, säger myndighetens expert.

På lördagen stoppades all flygtrafik vid Arlanda under en halvtimme på grund av en drönare. På söndagen stoppades flygtrafiken på Bromma i Stockholm. Även det halvtimmes långa stoppet orsakades av en drönare.

Det främsta problemet är okunskap, enligt Remi Vesvre som ärledningsstrateg på Transportstyrelsen. Det är fortfarande många som inte känner till att det är ett allvarligt brott mot luftfartslagen.

– När man flyger nära en flygplats utan tillstånd är det ett allvarligt brott. Man utsätter andra för fara, säger han.

Risk för olyckor

Ett trettiotal incidenter har inträffat under de senaste två åren. Även om det totalt sett har skett en minskning av antalet händelser, har antalet allvarliga incidenter ökat. Det vill säga flygningar som påverkade flygsäkerheten, exempelvis genom att vara nära landningsbanan.

Konsekvenserna och kostnaderna för samhället kan bli mycket stora, säger Remi Vesvre.

– Flygplan kan behöva dirigeras om, passagerare kan missa sina flyg, men framför allt ökar risken för olyckor.

Enligt Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket (LFV), behöver trafiken sällan stoppas längre än 30 minuter.

– Det jag har sett i våra rapporter är att det inte är någon eller väldigt liten påverkan på trafiken.

Kunskap är nyckeln

Områdena kring flygplatserna kallas kontrollzoner, och där är det förbjudet att flyga drönare utan tillstånd från den lokala flygtrafikledningen.

– Området är samtidigt mycket stort. Från marken upp till 700 meter är det förbjudet att flyga utan tillstånd. Det innebär att även en drönare som svävar några meter ovanför en trädgård i utkanten av zonen är skäl nog att stänga luftrummet, säger han.

Det främsta verktyget för det förebyggande arbetet är information, anser både Trafikverket och Luftfartsverket. LFV har även tagit fram en drönarkarta som i mobil och surfplatta visar aktuell position och ska underlätta att lokalisera sig i förhållande till kontrollzonerna. Polisen arbetar inte brottsförebyggande i dessa ärenden, enligt Towe Hägg vid Stockholmspolisen.

– Det har funnits tillfällen då vi inte har anträffat den så kallade drönaren eller dess förare och då går det ju inte att komma vidare i utredningen, som då består av en anmälan och ett eller flera vittnesförhör, säger hon till TT.

(TT)

Drönare

Förutom att det är förbjudet att flyga drönare inom flygplatsernas kontrollzoner finns det även andra riktlinjer att hålla reda på. Framför allt finns det två regler när det kommer till drönarflygning:

1. Flyg inte högre upp än 120 meter.

2. Drönaren ska alltid vara inom synhåll, det vill säga inte längre bort än 500 meter.

En drönare kan också störa både människor och djurliv. Visa respekt och håll avstånd på offentliga platser och i naturreservat. Över områden som flygplatser, miltära områden, kärnkraftverk och fängelser krävs det tillstånd för att flyga över. På LFV:s drönarkarta går det att se var restriktionsområdena finns.

Att flyga utan tillstånd är ett brott mot luftfartslagen och resulterar oftast i ett "kännbart bötesstraff."

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Allvarliga incidenter med drönare vid flygplatser blir allt vanligare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Allvarliga incidenter med drönare vid flygplatser blir allt vanligare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Okunskap bakom ökade drönarincidenter

Epoch Times

Förra året inträffade fler allvarliga incidenter med drönare vid svenska flygplatser än något tidigare år, enligt statistik från Transportstyrelsen.

– Det är inget bus, utan en kriminell handling, säger myndighetens expert.

På lördagen stoppades all flygtrafik vid Arlanda under en halvtimme på grund av en drönare. På söndagen stoppades flygtrafiken på Bromma i Stockholm. Även det halvtimmes långa stoppet orsakades av en drönare.

Det främsta problemet är okunskap, enligt Remi Vesvre som ärledningsstrateg på Transportstyrelsen. Det är fortfarande många som inte känner till att det är ett allvarligt brott mot luftfartslagen.

– När man flyger nära en flygplats utan tillstånd är det ett allvarligt brott. Man utsätter andra för fara, säger han.

Risk för olyckor

Ett trettiotal incidenter har inträffat under de senaste två åren. Även om det totalt sett har skett en minskning av antalet händelser, har antalet allvarliga incidenter ökat. Det vill säga flygningar som påverkade flygsäkerheten, exempelvis genom att vara nära landningsbanan.

Konsekvenserna och kostnaderna för samhället kan bli mycket stora, säger Remi Vesvre.

– Flygplan kan behöva dirigeras om, passagerare kan missa sina flyg, men framför allt ökar risken för olyckor.

Enligt Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket (LFV), behöver trafiken sällan stoppas längre än 30 minuter.

– Det jag har sett i våra rapporter är att det inte är någon eller väldigt liten påverkan på trafiken.

Kunskap är nyckeln

Områdena kring flygplatserna kallas kontrollzoner, och där är det förbjudet att flyga drönare utan tillstånd från den lokala flygtrafikledningen.

– Området är samtidigt mycket stort. Från marken upp till 700 meter är det förbjudet att flyga utan tillstånd. Det innebär att även en drönare som svävar några meter ovanför en trädgård i utkanten av zonen är skäl nog att stänga luftrummet, säger han.

Det främsta verktyget för det förebyggande arbetet är information, anser både Trafikverket och Luftfartsverket. LFV har även tagit fram en drönarkarta som i mobil och surfplatta visar aktuell position och ska underlätta att lokalisera sig i förhållande till kontrollzonerna. Polisen arbetar inte brottsförebyggande i dessa ärenden, enligt Towe Hägg vid Stockholmspolisen.

– Det har funnits tillfällen då vi inte har anträffat den så kallade drönaren eller dess förare och då går det ju inte att komma vidare i utredningen, som då består av en anmälan och ett eller flera vittnesförhör, säger hon till TT.

(TT)

Drönare

Förutom att det är förbjudet att flyga drönare inom flygplatsernas kontrollzoner finns det även andra riktlinjer att hålla reda på. Framför allt finns det två regler när det kommer till drönarflygning:

1. Flyg inte högre upp än 120 meter.

2. Drönaren ska alltid vara inom synhåll, det vill säga inte längre bort än 500 meter.

En drönare kan också störa både människor och djurliv. Visa respekt och håll avstånd på offentliga platser och i naturreservat. Över områden som flygplatser, miltära områden, kärnkraftverk och fängelser krävs det tillstånd för att flyga över. På LFV:s drönarkarta går det att se var restriktionsområdena finns.

Att flyga utan tillstånd är ett brott mot luftfartslagen och resulterar oftast i ett "kännbart bötesstraff."

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024