Förra året inträffade fler allvarliga incidenter med drönare vid svenska flygplatser än något tidigare år, enligt statistik från Transportstyrelsen.
– Det är inget bus, utan en kriminell handling, säger myndighetens expert.
På lördagen stoppades all flygtrafik vid Arlanda under en halvtimme på grund av en drönare. På söndagen stoppades flygtrafiken på Bromma i Stockholm. Även det halvtimmes långa stoppet orsakades av en drönare.
Det främsta problemet är okunskap, enligt Remi Vesvre som ärledningsstrateg på Transportstyrelsen. Det är fortfarande många som inte känner till att det är ett allvarligt brott mot luftfartslagen.
– När man flyger nära en flygplats utan tillstånd är det ett allvarligt brott. Man utsätter andra för fara, säger han.
Risk för olyckor
Ett trettiotal incidenter har inträffat under de senaste två åren. Även om det totalt sett har skett en minskning av antalet händelser, har antalet allvarliga incidenter ökat. Det vill säga flygningar som påverkade flygsäkerheten, exempelvis genom att vara nära landningsbanan.
Konsekvenserna och kostnaderna för samhället kan bli mycket stora, säger Remi Vesvre.
– Flygplan kan behöva dirigeras om, passagerare kan missa sina flyg, men framför allt ökar risken för olyckor.
Enligt Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket (LFV), behöver trafiken sällan stoppas längre än 30 minuter.
– Det jag har sett i våra rapporter är att det inte är någon eller väldigt liten påverkan på trafiken.
Kunskap är nyckeln
Områdena kring flygplatserna kallas kontrollzoner, och där är det förbjudet att flyga drönare utan tillstånd från den lokala flygtrafikledningen.
– Området är samtidigt mycket stort. Från marken upp till 700 meter är det förbjudet att flyga utan tillstånd. Det innebär att även en drönare som svävar några meter ovanför en trädgård i utkanten av zonen är skäl nog att stänga luftrummet, säger han.
Det främsta verktyget för det förebyggande arbetet är information, anser både Trafikverket och Luftfartsverket. LFV har även tagit fram en drönarkarta som i mobil och surfplatta visar aktuell position och ska underlätta att lokalisera sig i förhållande till kontrollzonerna. Polisen arbetar inte brottsförebyggande i dessa ärenden, enligt Towe Hägg vid Stockholmspolisen.
– Det har funnits tillfällen då vi inte har anträffat den så kallade drönaren eller dess förare och då går det ju inte att komma vidare i utredningen, som då består av en anmälan och ett eller flera vittnesförhör, säger hon till TT.
(TT)