loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initierar en utredning för förnyade försök att stoppa så kallade bilmålvakter. Han vill bland annat komma åt bilmålvakter med fordonsskulder som äger flera bilar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initierar en utredning för förnyade försök att stoppa så kallade bilmålvakter. Han vill bland annat komma åt bilmålvakter med fordonsskulder som äger flera bilar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Nya insatser krävs för att stoppa bilmålvakter

Epoch Times

Begränsa antalet bilar som en person kan äga, om bilägaren har fordonsrelaterade skulder.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill se en förstärkt lag som stoppar så kallade bilmålvakter.

Regeringen genomför en övergripande översyn av problemet med bilmålvakter – personer som saknar tillgångar och som låter sig registreras som ägare av fordon i stället för fordonets verklige ägare.

– Det handlar om organiserad brottslighet för att komma undan skatter och avgifter, säger Eneroth till TT i samband med att regeringen initierar en utredning som ska vara klar den 1 september 2020.

Hovrättslagman Björn Hansson leder översynen som är en vidareutveckling av en utredning som lades fram i juli 2018.

Sju av landets tio värsta bilmålvakter är från Malmö

Miljardskulder

– Vi måste genomföra en genomgripande översyn för att kunna ta till kraftiga åtgärder och få skarpare verktyg, säger Eneroth och konstaterar att de obetalda skulderna är enorma, i fjol kan omkring 1,9 miljarder kronor ha uteblivit. Ett hundratal personer står för omkring 380 miljoner kronor i skulder.

Utredningen ska sikta in sig på en fullständig översyn av flyttningslagstiftningen som rör bilar ägda av bilmålvakter.

Regeringen satsar för närvarande 25 miljoner kronor årligen 2018–2020, pengar som kommunerna kan ansöka om för att få möjlighet att beslagta, skrota eller flytta målvaktsfordon. I departementsutredningen 2018 påpekades behovet av en granskning av just flyttningslagstiftningen.

Dessutom vill regeringen utreda om en person som inte får vistas i Sverige kan vara registrerad fordonsägare i landet. Även frågan om hur fordon som registrerats av en person som angivit falsk identitet ska hanteras ingår i utredningen.

Skuldfråga

Men en viktig, och kanske mest kontroversiell fråga, är den om begränsning av antalet fordon som kan vara registrerad på en person.

– Ska vi komma åt problemet så måste vi kunna begränsa antalet bilar som en person kan äga, säger Eneroth som inte tror att förslaget behöver bli problematiskt om det ses i ett sammanhang där en person med fordonsrelaterade skulder kan äga hundratals bilar.

– Det handlar inte om någon generell begränsning, säger Eneroth som hoppas se att en lag antas 2021.

(Grim Berglund/TT)

Bilmålvakter

(TT)

Begreppet bilmålvakt används om personer som är registrerade ägare till fordon i stället för den som använder fordonen i fråga. Den verklige ägaren kan komma undan ekonomiskt ansvar för bilen i form av skatter, trafikförsäkring och parkeringsböter.

Den beslutade översynen leds av hovrättslagman Björn Hansson. Den ska vara klar 1 september 2020 och överlämnas till regeringskansliet och infrastrukturdepartementet.

Utredningen görs i samråd med Transportstyrelsen, Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten och företrädare för kommunsektorn.

Källor: TT och infrastrukturdepartementet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initierar en utredning för förnyade försök att stoppa så kallade bilmålvakter. Han vill bland annat komma åt bilmålvakter med fordonsskulder som äger flera bilar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initierar en utredning för förnyade försök att stoppa så kallade bilmålvakter. Han vill bland annat komma åt bilmålvakter med fordonsskulder som äger flera bilar. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Nya insatser krävs för att stoppa bilmålvakter

Epoch Times

Begränsa antalet bilar som en person kan äga, om bilägaren har fordonsrelaterade skulder.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill se en förstärkt lag som stoppar så kallade bilmålvakter.

Regeringen genomför en övergripande översyn av problemet med bilmålvakter – personer som saknar tillgångar och som låter sig registreras som ägare av fordon i stället för fordonets verklige ägare.

– Det handlar om organiserad brottslighet för att komma undan skatter och avgifter, säger Eneroth till TT i samband med att regeringen initierar en utredning som ska vara klar den 1 september 2020.

Hovrättslagman Björn Hansson leder översynen som är en vidareutveckling av en utredning som lades fram i juli 2018.

Sju av landets tio värsta bilmålvakter är från Malmö

Miljardskulder

– Vi måste genomföra en genomgripande översyn för att kunna ta till kraftiga åtgärder och få skarpare verktyg, säger Eneroth och konstaterar att de obetalda skulderna är enorma, i fjol kan omkring 1,9 miljarder kronor ha uteblivit. Ett hundratal personer står för omkring 380 miljoner kronor i skulder.

Utredningen ska sikta in sig på en fullständig översyn av flyttningslagstiftningen som rör bilar ägda av bilmålvakter.

Regeringen satsar för närvarande 25 miljoner kronor årligen 2018–2020, pengar som kommunerna kan ansöka om för att få möjlighet att beslagta, skrota eller flytta målvaktsfordon. I departementsutredningen 2018 påpekades behovet av en granskning av just flyttningslagstiftningen.

Dessutom vill regeringen utreda om en person som inte får vistas i Sverige kan vara registrerad fordonsägare i landet. Även frågan om hur fordon som registrerats av en person som angivit falsk identitet ska hanteras ingår i utredningen.

Skuldfråga

Men en viktig, och kanske mest kontroversiell fråga, är den om begränsning av antalet fordon som kan vara registrerad på en person.

– Ska vi komma åt problemet så måste vi kunna begränsa antalet bilar som en person kan äga, säger Eneroth som inte tror att förslaget behöver bli problematiskt om det ses i ett sammanhang där en person med fordonsrelaterade skulder kan äga hundratals bilar.

– Det handlar inte om någon generell begränsning, säger Eneroth som hoppas se att en lag antas 2021.

(Grim Berglund/TT)

Bilmålvakter

(TT)

Begreppet bilmålvakt används om personer som är registrerade ägare till fordon i stället för den som använder fordonen i fråga. Den verklige ägaren kan komma undan ekonomiskt ansvar för bilen i form av skatter, trafikförsäkring och parkeringsböter.

Den beslutade översynen leds av hovrättslagman Björn Hansson. Den ska vara klar 1 september 2020 och överlämnas till regeringskansliet och infrastrukturdepartementet.

Utredningen görs i samråd med Transportstyrelsen, Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten och företrädare för kommunsektorn.

Källor: TT och infrastrukturdepartementet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024