Oseriösa tandvårdskliniker försöker varje år lura staten på tiotals miljoner kronor. Men sedan i våras finns nya möjligheter att stoppa dem – och snart stängs de första fuskande tandläkarna av.
Fusket inom tandvårdsstödet fortsätter. Det handlar om oseriösa kliniker som redovisar vård som i själva verket inte utförts och som sedan stoppar pengarna från staten i egen ficka.
Förra året krävde Försäkringskassan tillbaka 20 miljoner kronor för fejkad tandvård. Hittills i år är siffran redan uppe i 30 miljoner.
– Det handlar om ett nytt arbetssätt. Våra kontroller utgår nu från riskbaserade urval, och vi utgår också från vårdgivare som uppvisar ett felaktigt beteende. Det är det vi nu ser effekt av, säger Linda Jakobsson, områdeschef på Försäkringskassan.
Kriminella utnyttjade
Tanken med det statliga tandvårdsstödet är att en patient inte ska behöva stå för hela kostnaden vid dyra ingrepp. Tandläkare kan i stället få pengar från Försäkringskassan för att täcka kostnaderna. Men det har fört med sig ett överutnyttjande.
Det förekommer även att kriminella försöker profitera på tandvårdsstödet genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier – något som kan vara svårt för Försäkringskassan att nysta upp på egen hand. Men i en ny rapport framgår att flera myndigheter tillsammans lyckades stoppa just ett sådant brottsupplägg. Två företrädare för en tandvårdsklinik dömdes till fleråriga fängelsestraff för bland annat grovt bokföringsbrott och grovt bidragsbrott. Dessutom bedöms framtida felaktiga utbetalningar på miljonbelopp ha stoppats.
– Vi är glada för alla framsteg i arbetet med att stoppa felaktiga utbetalningar, säger Linda Jakobsson.
Sedan i maj kan Försäkringskassan också plocka bort oseriösa vårdgivare ur systemet för tandvårdsstöd. De första tandläkarna kommer att avanslutas "inom kort", enligt Linda Jakobsson.
Kontrollera fler
Hon ser lagändringen som viktig och bedömer att den kommer att ha effekt.
– Tidigare om vi upptäckte en vårdgivare som gjorde mycket fel skulle vi kontrollera, sätta in sanktioner och så vidare. Men det fanns ingen möjlighet för oss att göra avslut. Nu kan vi få ett avslut när vi sett tillräckligt mycket felaktigheter och det kan frigöra tid att jobba med fler, säger hon.
Inom tandvårdsstödet förekommer även fall där patienter bedras – men det finns enkla sätt att slippa det.
– Tandvårdsstödet är ju uppbyggt så att konsumenten ska välja sin tandvård och där finns all anledning att vara uppmärksam när man gör det vårdvalet. Har jag fått ett kostnadsförslag? Om inte – begär ut det. Ha en diskussion med vårdgivaren vad den ämnar göra och ta reda på vad du har betalat för.
(Anja Haglund/TT)