Sverige behöver öka sin omställningstakt för att klara det globala klimatmålet.
– Det är fullt möjligt att nå målen, men det krävs politiska beslut, säger Stefan Nyström på Naturvårdverket.
Naturvårdsverket presenterar i dag ett scenario för hur Sveriges minskning av växthusgaser ser ut på sikt.
Utsläppen kommer 2020 ha minskat med 30 procent och 2030 med 35 procent jämfört med 1990 års nivåer.
Det innebär att riksdagens klimatmål för 2020 nås. Även den rödgröna regeringens ambition om att målet ska nås utan att räkna in minskade utsläpp genom svenska klimatinvesteringar utomlands är på väg att uppfyllas.
Klimat- och biståndsminister Isabella Lövin (MP) hävdar att den ambitionen nås tack vare regeringens klimatsatsningar.
– Det här är väldigt glädjande nyheter, säger hon.
Mer krävs
Mer krävs dock för att nå de långsiktiga klimatmålen. Vid det globala klimatmötet i Paris 2015 enades man om att sikta på att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader.
Miljömålsberedningen, där alla partier utom Sverigedemokraterna ingår, satte förra året upp målet om att Sverige ska ha "netto noll" utsläpp av växthusgaser 2045. Det anses ligga i linje med det globala klimatmålet.
För att nå dit sattes ett etappmål upp för 2030. Enligt Naturvårdsverket så finns ett "stort glapp", mellan det etappmålet och scenariot.
– Det är bekymmersamt, säger Stefan Nyström, chef för Naturvårdsverkets klimatavdelning.
Möjligt att nå
Men Nyström betonar att målen är fullt möjliga att nå om politikerna beslutar om nya åtgärder. De handlar om att minska utsläppen från transportsektorn och framförallt bilarna.
– På transportsidan så får åtgärder väldigt snabbt genomslag, säger Nyström.
Det handlar till exempel om att få fram utsläppsfria bilar som drivs på batterier eller bränsleceller, men också om att öka användningen av biobränsle.
Det handlar även om att minska utsläppen från diesel och bensindrivna bilar som nu finns på våra vägar, till exempel genom att ställa krav på inblandning av biobränsle. Skatten på bensin kan också behöva höjas om bensinpriset bli ännu lägre jämfört med biobränslen.
Priser går ned
För politikerna gäller det att slå fast långsiktiga spelregler för att leda utvecklingen i rätt riktning.
– Naturligtvis blir det kostnader för att nå klimatmålen och det är alltid konsumenten som betalar i slutändan, säger Nyström.
Han tror dock inte att det behöver handla om stora summor för bilisterna. Priserna på ny miljövänlig teknik har gått ned mycket redan.
Klimatminister Isabella Lövin kallar transportsektorn för "det stora sorgebarnet"
– Att vi har långt kvar till målet för 2030 har vi varit mer än medvetna om, säger hon.
Förslag i vår
Regeringen ska i vår presentera nya åtgärder för att minska utsläppen från vägtrafiken. Det handlar bland annat om ett system för att gynna försäljning av nya miljövänligare bilar och om bränsleinblandning.
I höst kommer ett förslag om flygskatt. Lövin pekar på att flyget står för en stor del av transportutsläppen. Hon tror inte att fler väljer bilen om flyget blir dyrare.
-Vi måste satsa på tågtrafik. I dag är flyget oftast billigare att ta än tåget, säger Lövin.
(TT)