Visste du att ett genomsnittligt hem innehåller ungefär 300 000 saker? Eller att vi i snitt använder 55 minuter per dag till att leta efter våra grejer? Detta framgår av en amerikansk studie (som visserligen avser amerikanska hem) men någonting säger mig att vi inte ligger så där väldigt långt efter här i Sverige. På 10 år blir 55 minuter om dagen ca 3350 timmar, vilket motsvarar drygt 4,5 månad! Eeh, ja. Och det är enbart tiden vi lägger på att leta efter grejerna!
Jag vågar knappt tänka på hur mycket tid det blir totalt om vi räknar in den tid det går åt för att köpa, underhålla och organisera dem. För att inte tala om den tid vi lägger på att arbeta, så att vi har råd att köpa alla dessa prylar… Uttrycket ”äger du dina prylar, eller äger de dig?” känns verkligen mer aktuellt än någonsin. Därför mina vänner, tänkte jag att vi ska rensa i röran!
I detta inlägg tänkte jag dela med mig av fem tankar/tips för (vardera av) nedanstående ämnen:
– Varför är det en god idé att rensa?
– Vilka svårigheter finns, och hur tacklar vi dem?
– Hur går vi tillväga?
Nu kör vi igång!
Varför är det en god idé att rensa bland våra prylar?
1. Spara tid – Jag behöver inte ens skriva något här va? (Med tanke på inläggets början)
2. Frigör pengar – Färre prylar innebär mindre kostnader för bland annat underhåll, men eventuellt kan det även minskat behovet av bostadsyta (som är direkt kopplad till kostnader som hyra, uppvärmning mm). En del av det som rensas ut kanske kan säljas och inbringa en slant. (Största besparingen är dock många gånger de inköp som inte blir av från början)
3. Boosta energin – Röra och överflödiga prylar tar mycket av vår kraft och energi. Släpp taget om de onödiga sakerna och frigör på så sätt energi!
4. Lättare att städa – Det går betydligt smidigare (och därmed snabbare) att städa, om det inte är en massa onödiga saker ivägen. Dessutom blir det lättare att hålla ordning.
5. Gör plats för annat – Drömmer du om att spendera mer tid och pengar på något fritidsintresse? Eller kanske bara mer tid med familjen? Genom att släppa taget om onödiga saker, frigör du utrymme för nya saker att komma in i ditt liv.
(För mer inspiration: läs om minimalism, om varför pengar är tid och om fördelarna med att bo på liten yta.)
Vilka svårigheter finns det med att rensa & hur tacklar vi dem?
1. Tidsbrist – Svårt att få tiden att räcka till rensandet? Här kommer 3 alternativ: Avsätt och planera in tid i almanackan. Rensa en liten stund (10-15 min) varje dag, eller rensa ut 1-5 saker om dagen. Tidsbrist kan ju såklart bero på olika saker, men här kommer ett välment, vänligt och icke dömande råd: kolla gärna över dina prioriteringar.
2. Det känns jobbigt/överväldigande – Börja smått och rensa lite i taget. Ha gärna avgränsade områden, som till exempel ett litet skåp, eller en del av ett rum.
3. Brist på motivation – Fundera över vad du skulle vilja göra om du hade mer tid och/eller pengar – låt den drömmen bli din motivation och morot för att rensa. Läs någon av de böcker jag rekommenderar här .
4. Svårt att släppa taget – Rensa bland de sentimentala sakerna allra sist, eftersom de är svårast. I detta inlägg har jag skrivit om de vanligaste anledningarna till att vi håller fast vid våra prylar.
5. Beslutsångest – Har du svårt att bestämma dig för vad som ska sparas och inte? Fråga dig själv om saken gör dig glad, om du använder den, samt om den tillför ett värde till ditt liv. Var ärlig mot dig själv, och släpp taget om svaren är nej.
Hur går vi tillväga när vi rensar?
Det beror såklart på hur mycket du planerar att rensa, är det mycket som ska gås igenom rekommenderar jag att du läser min rensningsguide (där hittar du mer ingående instruktioner, tips på rensningsföljd, m m).
1. Töm området – Plocka ut allt i det avgränsade området du tänkt rensa (det kan vara handväskan, ett hyllplan eller ett skåp).
2. Gå igenom en sak i taget och bestäm dig för vad som ska hända med den (spara, skänka, återvinna, slänga). Skapa gärna olika högar för dessa kategorier.
3. Rengör – När du har gått igenom samtliga prylar, rengör området (torka av hyllan, skaka/tvätta ur väskan, o s v)
4. Plocka tillbaka de grejer som ska sparas.
5. Transportera bort de saker du rensat ut snarast möjligt. (Annars är risken stor att kassarna eller kartongerna blir stående…)
Vill du ha ytterligare inspiration och motivation för att komma igång med rensandet? I så fall kan jag tipsa om nedanstående videoklipp med ’the Minimalists’
Sandra Junhammar brinner för yoga, hållbar livsstil och personlig utveckling. Hon har valt ett liv i frivillig enkelhet och tagit en paus från jobbet som byggnadsingenjör. Sandra intresserar sig för självhushållning och strävar efter att leva nära och i samklang med naturen. I sina texter lyfter hon ämnen som rör hälsan och miljön, men också normer, minimalism och downshifting. Förhoppningen är att inspirera andra att frigöra tid och må bättre. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.