loading





Foto: Sandra Junhammar
Foto: Sandra Junhammar
Blogg

Naturligare liv: 7 tips för att rensa i röran – så mycket tjänar du på det (del 2)

Sandra Junhammar

Att se över hur mycket röran kostar kan motivera till rensning. Sedan behövs det kanske hjälp att komma igång. Sandra Junhammar ger sju enkla tips för att lättare kunna börja.

I del 1 berättar Sandra om varför det blir rörigt hemma.

”Om livet skapar stress, trötthet och övermättnad måste vi våga välja bort vissa saker, släppa taget, för att få mer luft i våra fysiska rum och i vårt livsrum.
Vi vet förstås vad som brukar göra oss glada. Vad vi  brukar unna oss för att muntras upp. Ett par nya skor. Nya gardiner. En ny mobiltelefon. Men om vi egentligen har för mycket saker som det är, och snarare är övermätta än hungriga, då är ännu mer saker knappast en bra idé.
Och om vi är på jakt efter något helt annat, då måste vi skapa utrymme för det.
Till exempel genom att röja härligt och skoningslöst bland alla de prylar och pryttlar, grejer och grunkor, saker, mojänger, mackapärer och tusentals andra ting som belamrar våra rum.”

– Utdrag ur boken Lev enklare: idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde

Foto: Sandra Junhammar

Röran kostar pengar

Nu kanske du tänker ‘va?’ Men jo, det är faktiskt så att röran kostar pengar. 

I boken "Rensa i röran med feng shui" rekommenderar Karen Kingston att man går en sväng i sitt hem och uppskattar hur stor del av utrymmet i varje rum, som upptas av saker som man sällan eller aldrig använder. Är du riktigt modig, kan du också ta med alla de saker som du inte älskar helhjärtat eller som du inte använt det senaste året. Vill du gå lite mer varsamt fram, kan du utöka tidsperioden till de senaste två-tre åren. I boken skriver Kingston att listan för ett normalstort hem ser ut ungefär såhär:

1. hallen: 5 %
2. vardagsrummet: 10 %
3. matrummet: 10 %
4. köket: 30 %
5. sovrum 1: 40 %
6. sovrum 2: 25 %
7. förrådet: 100 %
8. badrummet: 15 %
9. källaren: 90 %
10. vinden: 100 %
11. trädgårdsskjulet: 60 %
12. garaget: 80 %

Summa onödiga prylar: 565 %

Dividera nu summan med antalet rum:
565 % ÷ 12 rum = i genomsnitt 47 % skräp per rum!

I det här exemplet blir alltså kostnaden för att enbart förvara prylarna svindlande 47 % av kostnaden för hyran eller räntan + avbetalningarna på huslånet! Eeh ja, vad säger man?

…ditt hem är en bild av det som pågår inom dig, så om du är stökig på utsidan finns det en motsvarande oordning även på insidan. Genom att städa upp i det yttre börjar även det inre att falla på plats.

Karen Kingston

Enkel och vilsam inredning, i tidningen Kloka Hem (nr 1, 2018). Foto: Sandra Junhammar

Börjar du bli sugen på att rensa bland prylarna, har jag tidigare skrivit en guide där jag tipsar om två olika metoder som kan underlätta processen. Dessutom tänkte jag bjuda på ytterligare några tips här nedan.

7 tankar & tips vid utrensning

1. Börja med att rensa i små områden eller avgränsade zoner (exempelvis badrumsskåpet eller handväskan) och arbeta dig successivt mot allt större områden. Börja inte med det belamrade förrådet eller det överfulla garaget, då är risken stor att energin tar slut innan du hunnit halvvägs.

2. Fokus ligger egentligen inte på de saker du rensar ut (eftersom du gör dig av med dem är de ju ganska oviktiga), utan på de saker du väljer att behålla. Se det hellre som att du väljer ut de saker som du vill ha kvar och släpper taget om resten.

3. Tänk dig att du skulle flytta utomlands och var tvungen att betala för vikten av de saker du valde att ta med dig. Vilka saker skulle du vara villig att betala för, för att få behålla? Det här lilla tankeexperimentet ger ofta en god indikation över vilka saker vi genuint värdesätter och vilka vi egentligen inte bryr oss så mycket om.

Om du är osäker på om du ska behålla en pryl eller inte, kan det hjälpa att ställa sig själv frågan: skulle jag ta med den om jag flyttade utomlands och var tvungen att betala frakten?

4. När du rensar, kom även ihåg de stora grejerna! Det kan vara ett skåp som du aldrig tyckt om, pianot som ingen spelar på, en skrotbil i trädgården eller den gigantiska yuccapalmen som sett sina bästa dagar…

5. Se till att var sak har sin plats, att varje pryl du äger har ett eget ‘hem’. Detta kan också vara bra att fråga sig själv när du planerar att köpa något; var ska den här saken stå? Kommer du inte på en plats, låt bli att köpa grejen.

6. Apropå att handla – motstå frestelsen av att köpa en massa nya saker när du har rensat! Annars blir det ju snart fullt igen 😉

7. För att spinna vidare på tidigare punkt – varför inte införa regeln ‘en in, två ut’? Det kan vara ett sätt att fundera lite extra, innan vi släpar hem nya prylar…

Onödiga förpackningar, sönderklippta tidningar (till mood- & vision boards), inaktuella papper från pärmar, lite kläder till välgörenhet och textilåtervinning, mm. Foto: Sandra Junhammar

Let your home reflect who you are and want to become, not who you have been.

Karen Kingston

Självporträtt. Foto: Sandra Junhammar

Sandra Junhammar brinner för yoga, hållbar livsstil och personlig utveckling. Hon har valt ett liv i frivillig enkelhet och tagit en paus från jobbet som byggnadsingenjör. Sandra intresserar sig för självhushållning och strävar efter att leva nära och i samklang med naturen. I sina texter lyfter hon ämnen som rör hälsan och miljön, men också normer, minimalism och downshifting. Förhoppningen är att inspirera andra att frigöra tid och må bättre. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading





Foto: Sandra Junhammar
Foto: Sandra Junhammar
Blogg

Naturligare liv: 7 tips för att rensa i röran – så mycket tjänar du på det (del 2)

Sandra Junhammar

Att se över hur mycket röran kostar kan motivera till rensning. Sedan behövs det kanske hjälp att komma igång. Sandra Junhammar ger sju enkla tips för att lättare kunna börja.

I del 1 berättar Sandra om varför det blir rörigt hemma.

”Om livet skapar stress, trötthet och övermättnad måste vi våga välja bort vissa saker, släppa taget, för att få mer luft i våra fysiska rum och i vårt livsrum.
Vi vet förstås vad som brukar göra oss glada. Vad vi  brukar unna oss för att muntras upp. Ett par nya skor. Nya gardiner. En ny mobiltelefon. Men om vi egentligen har för mycket saker som det är, och snarare är övermätta än hungriga, då är ännu mer saker knappast en bra idé.
Och om vi är på jakt efter något helt annat, då måste vi skapa utrymme för det.
Till exempel genom att röja härligt och skoningslöst bland alla de prylar och pryttlar, grejer och grunkor, saker, mojänger, mackapärer och tusentals andra ting som belamrar våra rum.”

– Utdrag ur boken Lev enklare: idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde

Foto: Sandra Junhammar

Röran kostar pengar

Nu kanske du tänker ‘va?’ Men jo, det är faktiskt så att röran kostar pengar. 

I boken "Rensa i röran med feng shui" rekommenderar Karen Kingston att man går en sväng i sitt hem och uppskattar hur stor del av utrymmet i varje rum, som upptas av saker som man sällan eller aldrig använder. Är du riktigt modig, kan du också ta med alla de saker som du inte älskar helhjärtat eller som du inte använt det senaste året. Vill du gå lite mer varsamt fram, kan du utöka tidsperioden till de senaste två-tre åren. I boken skriver Kingston att listan för ett normalstort hem ser ut ungefär såhär:

1. hallen: 5 %
2. vardagsrummet: 10 %
3. matrummet: 10 %
4. köket: 30 %
5. sovrum 1: 40 %
6. sovrum 2: 25 %
7. förrådet: 100 %
8. badrummet: 15 %
9. källaren: 90 %
10. vinden: 100 %
11. trädgårdsskjulet: 60 %
12. garaget: 80 %

Summa onödiga prylar: 565 %

Dividera nu summan med antalet rum:
565 % ÷ 12 rum = i genomsnitt 47 % skräp per rum!

I det här exemplet blir alltså kostnaden för att enbart förvara prylarna svindlande 47 % av kostnaden för hyran eller räntan + avbetalningarna på huslånet! Eeh ja, vad säger man?

…ditt hem är en bild av det som pågår inom dig, så om du är stökig på utsidan finns det en motsvarande oordning även på insidan. Genom att städa upp i det yttre börjar även det inre att falla på plats.

Karen Kingston

Enkel och vilsam inredning, i tidningen Kloka Hem (nr 1, 2018). Foto: Sandra Junhammar

Börjar du bli sugen på att rensa bland prylarna, har jag tidigare skrivit en guide där jag tipsar om två olika metoder som kan underlätta processen. Dessutom tänkte jag bjuda på ytterligare några tips här nedan.

7 tankar & tips vid utrensning

1. Börja med att rensa i små områden eller avgränsade zoner (exempelvis badrumsskåpet eller handväskan) och arbeta dig successivt mot allt större områden. Börja inte med det belamrade förrådet eller det överfulla garaget, då är risken stor att energin tar slut innan du hunnit halvvägs.

2. Fokus ligger egentligen inte på de saker du rensar ut (eftersom du gör dig av med dem är de ju ganska oviktiga), utan på de saker du väljer att behålla. Se det hellre som att du väljer ut de saker som du vill ha kvar och släpper taget om resten.

3. Tänk dig att du skulle flytta utomlands och var tvungen att betala för vikten av de saker du valde att ta med dig. Vilka saker skulle du vara villig att betala för, för att få behålla? Det här lilla tankeexperimentet ger ofta en god indikation över vilka saker vi genuint värdesätter och vilka vi egentligen inte bryr oss så mycket om.

Om du är osäker på om du ska behålla en pryl eller inte, kan det hjälpa att ställa sig själv frågan: skulle jag ta med den om jag flyttade utomlands och var tvungen att betala frakten?

4. När du rensar, kom även ihåg de stora grejerna! Det kan vara ett skåp som du aldrig tyckt om, pianot som ingen spelar på, en skrotbil i trädgården eller den gigantiska yuccapalmen som sett sina bästa dagar…

5. Se till att var sak har sin plats, att varje pryl du äger har ett eget ‘hem’. Detta kan också vara bra att fråga sig själv när du planerar att köpa något; var ska den här saken stå? Kommer du inte på en plats, låt bli att köpa grejen.

6. Apropå att handla – motstå frestelsen av att köpa en massa nya saker när du har rensat! Annars blir det ju snart fullt igen 😉

7. För att spinna vidare på tidigare punkt – varför inte införa regeln ‘en in, två ut’? Det kan vara ett sätt att fundera lite extra, innan vi släpar hem nya prylar…

Onödiga förpackningar, sönderklippta tidningar (till mood- & vision boards), inaktuella papper från pärmar, lite kläder till välgörenhet och textilåtervinning, mm. Foto: Sandra Junhammar

Let your home reflect who you are and want to become, not who you have been.

Karen Kingston

Självporträtt. Foto: Sandra Junhammar

Sandra Junhammar brinner för yoga, hållbar livsstil och personlig utveckling. Hon har valt ett liv i frivillig enkelhet och tagit en paus från jobbet som byggnadsingenjör. Sandra intresserar sig för självhushållning och strävar efter att leva nära och i samklang med naturen. I sina texter lyfter hon ämnen som rör hälsan och miljön, men också normer, minimalism och downshifting. Förhoppningen är att inspirera andra att frigöra tid och må bättre. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024