Naturlig hälsa: 6 alternativ till antibiotika
Foto: Karolina Grabowska


Alexander Fleming upptäckte det första antibiotikumet, penicillin, 1927. Sedan dess har antibiotika, det vill säga bakteriedödande mediciner, räddat miljontals människor runt om i världen.

Med ordet ”antibiotika” menas både naturliga och syntetiska preparat som förstör eller hindrar tillväxten av mottagliga bakterier som orsakar sjukdom hos människa eller djur. Ibland ber patienter sin läkare om antibiotika för att behandla en förkylning, hosta eller influensa, men alla dessa är orsakade av virus och här har antibiotika ingen verkan. Antibiotika dödar bakterier, inte virus.

Antibiotika har många goda effekter, men överanvändningen av de här medicinerna har orsakat ett annat problem: antibiotikaresistens. Det är en av världens mest kritiska problem för folkhälsan. Antibiotikaresistens kommer av att bakterier förändras på ett sätt så att effektiviteten av mediciner, kemikalier eller andra ämnen som är skräddarsydda för att bota eller förebygga infektioner, helt förlorar eller minskar i effektivitet.

Det senaste årtiondet har nästan varenda typ av bakterie blivit starkare och mindre mottaglig för antibiotikabehandling. Bakterier och andra mikroorganismer som orsakar infektion är anmärkningsvärt tåliga och kan överleva mediciner som är utformade för att döda dem. De här antibiotikaresistenta bakterierna kan sprida sig snabbt till andra och bli ett hot mot samhället med en ny variant av en infektionssjukdom som är svårare att behandla.

För närvarande är ungefär 70 procent av de bakterier som orsakar infektioner på sjukhusen resistenta för minst en av de mediciner som är vanligast för att behandla infektioner. Tuberkulos, gonorré, malaria och öroninflammationer är bara några av de sjukdomar som blir allt svårare att behandla med antibiotika.

Ett vanligt missförstånd är att en persons kropp blir resistent mot antibiotika, men istället är det mikroberna som blir resistenta mot medicinerna. Som tur är finns det olika naturliga alternativ som har kraftfulla antibiotiska egenskaper. I den här tiden med ”superbugs” är det klokt att bekanta sig med sådana här alternativ för att bekämpa infektioner.

Naturliga alternativ till antibiotika

Det finns en mängd homeopatiska medel, liksom näringsämnen och örter mot infektion. De här alternativen kan stärka immunförsvaret på ett naturligt sätt, skydda de naturliga ”goda bakterierna” och bekämpa infektioner utan antibiotika. Nedan finns beskrivningar till några viktiga alternativ med naturlig antibiotisk kapacitet.

Probiotika

Mag- och tarmsystemet är ett komplext ekosystem med en känslig balans mellan över 400 mikroorganismer och värden. Tarmens mikroflora skyddar immunsystemet genom att förstärka skyddsbarriären på insidan av tarmen så att sjukdomsalstrande mikroorganismer inte kommer igenom. Det sägs ofta att 80 procent av immunsystemet sitter i tarmen.

Det finns mycket som kan skada dessa goda mikroorganismer. Antibiotika, stress, antacider, socker, färdigmat och bekämpningsmedel, är bara några av de faktorer som kan störa den naturliga balansen i tarmfloran. Den här obalansen leder så småningom till candida och kan ge läckande tarm.

Probiotika är motsatsen till antibiotika och definieras som levande mikroorganismer. Probiotiska bakterier kan förändra balansen i tarmfloran, hindra tillväxten av skadliga bakterier, främja matsmältningen, stärka immunfunktionen och öka motståndet mot infektioner.

Människor med välmående, goda tarmbakterier är bättre utrustade för att ta hand om sjukdomsalstrande bakterier.

Människor med välmående, goda tarmbakterier är bättre utrustade för att ta hand om sjukdomsalstrande bakterier. Lactobaciller och bifidobakterier bibehåller en hälsosam balans i tarmfloran genom att producera molekyler som mjölksyra, väteperoxid och ättiksyra, som ökar surhetsgraden i tarmen och förhindrar tillväxten av många skadliga bakterier. Probiotiska bakterier producerar också substanser som kallas bakteriociner, som fungerar som naturlig antibiotika och kan döda oönskade mikroorganismer.

Foto: Rita E

Probiotika som finns som näringstillskott i livsmedel som yoghurt är i första hand Bifidobacterium och Lactobacillus. Att äta levande mikroorganismer som en del i kosten har en lång historia. Mjölkprodukter med levande bakteriekultur omnämns i bibeln och hinduismens heliga böcker. Syrad mjölk och mjölkprodukter med bakteriekultur, som kefir, användes ofta i terapeutiskt syfte innan mikroorganismerna upptäcktes.

Vanlig, ekologisk yoghurt är en utmärkt källa till probiotika. Olika tillverkare kan använda olika bakteriestammar och produkterna kan ha olika styrka. Vissa yoghurtar, särskilt de med tillsats av frukt, innehåller inte levande bakterier eller innehåller en variant som kroppen inte känner igen.

Väljer du att ta tillskott, så innehåller två till fyra kapslar, beroende på tillverkare, en fördelad dos som ger extra skydd för tarmen och stöd för immunförsvaret.

Oregano-olja

Av alla de örter som hittills har studerats så har oreganon visat sig vara den mest kraftfulla och effektiva, tillgängliga, naturliga antibiotikan. Studier i provrör har visat att oregano-olja är lika effektiv mot bakterier som ledande antibiotika. Men oregano-oljan är tvärtemot de giftiga medicinerna säkrare för kroppen och det finns ingen risk att bakterier utvecklar resistens.

Vitlök

Vitlökens antimikrobiella roll är väldokumenterad. Vitlök är den enda antibiotikan som faktiskt kan döda bakterier och samtidigt skydda kroppen från de gifter som orsakar infektionen.

Det har också rapporterats att ångan från färskskuren vitlök kan döda bakterier på 20 centimeters avstånd!

I kliniska forskningsstudier har man sett att vitlökens effektivitet kan jämföras med den hos penicillin, streptomycin, erytromycin och tetracyclin. Den har dessutom visat sig effektiv mot vissa resistenta bakterier som inte längre svarar på behandling med antibiotika. Det har också rapporterats att ångan från färskskuren vitlök kan döda bakterier på 20 centimeters avstånd!

För inre användning är färsk vitlök bäst. Vitlök i andra former än färsk har inte nödvändigtvis samma effekt. Vitlöksolja kan användas i eller på kroppen. Den gör man genom att låta finhackad vitlök ligga i olivolja i ett par dagar.

För inre bruk är färsk vitlök bäst. Foto: Steve Buissinne

Propolis

Propolis är också känt som ”bi-lim”, och är en klibbig vätska som bina tillverkar från en blandning av kåda från barrträd och harts från knopparna hos vissa lövträd. För 35 år sedan var galangin och pinocembrin de första antibiotiska substanserna som hittades i propolis. Sedan dess har ett antal viktiga antibiotika-substanser kunnat isoleras från propolis. Propolis är känt för att hindra tillväxten av H Pylori, bakterien som är kopplad till magsår. Det har även använts för att behandla E coli och Candida albicans.

Tea tree-olja

Tea tree-busken växer i Australien och används mot olika hudåkommor som akne, fotsvamp och nagelsvamp.

Kolloidalt silver

Kolloidalt silver fungerar som en katalysator och oskadliggör det enzym som encelliga bakterier, virus och svamp behöver för sin syremetabolism. Inom några minuter kvävs den sjukdomsalstrande mikroorganismen utan att värden utsätts för skada. Människokroppen kan inte bygga upp någon resistens mot kolloidalt silver. Vad som är anmärkningsvärt är att det bara förstör de invaderande bakterierna, virusen och svampen, medan de goda bakterierna inte påverkas.

Gurkmeja

Den här stapelvaran i det indiska och asiatiska köket är ett väl undersökt antibiotikum. Det kan hämma tillväxten av vissa bakterier, parasiter och svamp. Gurkmeja är även en utmärkt anti-inflammatorisk ört.

Foto: Steve Buissinne

Råd för att stärka immunsystemet

I vissa fall kan antibiotika vara nödvändigt. Har du använt antibiotika så kan följande råd vara till hjälp för att stärka ditt immunsystem:

- Probiotika är viktigt för att tillföra bakterier till tarmen igen efter användning av antibiotika. Probiotikatillskott fyller på med nyttiga bakterier och kan förebygga upp till 50 procent av de infektioner som kan ske efter att ha använt antibiotika.

- Undvik socker: sukros, dextros, glukos, maltos, majssocker, lönnsirap och andra produkter gjorda med socker.

- Undvik mjölmat och all mat med raffinerade kolhydrater, som vitt ris, bröd, pizza, kex, läsk, kakor, glass, pasta på vitt mjöl, sötade drycker, outspädda fruktjuicer, alkoholhaltiga drycker och koffeinhaltiga drycker.

- Var strikt med att undvika jäst, öl, vin, tillskott innehållande jäst, bröd bakat på jäst, svamp, vinäger, jordnötter, pistagenötter, matrester (innehåller mögel), ost och melon.

- Ta inte antibiotika mot virusinfektioner som förkylning eller influensa.

- Spara inte överbliven antibiotika till nästa gång du blir sjuk. Gör dig av med det som är kvar efter att du är klar med den föreskrivna behandlingen.

- Ta inte antibiotika som skrivits ut till någon annan. Den antibiotikan kanske inte är rätt mot den infektion du har. Att ta fel medicin kan försena rätt behandling och låta bakterierna fortsätta föröka sig.

- Om din läkare säger att du inte har en bakterieinfektion så fråga efter alternativa behandlingssätt.

Artikeln publicerades ursprungligen på www.NaturallySavvy.com. Läs originalet här.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.